Wieści ze świata AI, ChatGPT i OpenAI ciąg dalszy. Tym razem na prowadzenie wysuwa się konkurencja, która ogłasza swoje, jakże rewolucyjne produkty, które zupełnym zbiegiem okoliczności, wyglądają dokładnie tak samo.
Kolejne narzędzia opierające się o AI przekonują, że to nowatorski i innowacyjny algorytm, działający w oparciu o sztuczną inteligencję. Z kolei agencje specjalizujące się w AI, wyrastają jak grzyby po deszczu, a do tego mają w swojej branży 15 lat doświadczenia. Jak w takim otoczeniu weryfikować, co jest prawdą, a co ma po prostu świetne SEO, nawet w wersji podrasowanej AI?
SEO AI – jak nazwać tę dziedzinę?
Chyba nie do końca wiadomo, jak będzie nazywać się nowa dziedzina, związana z pozycjonowaniem wyników wyszukiwania np. z wykorzystaniem narzędzia ChatGPT. Już teraz marketerzy i handlowcy prześcigają się w pokazywaniu screenów, które pokazują, że OpenAI dostrzega ich firmę i proponuje rozwiązania z najwyższych wyników wyszukiwania. W końcu możemy zapytać o takie rzeczy jak: najlepsza restauracja w moim mieście, najstarszy sklep z zegarami w okolicy, nowe galerie – ale to, co pokaże ChatGPT zależy od nieznanych nam czynników. Zapewne zacznie się walka o rozumienie algorytmów, sugerowanie swojej marki częściej niż konkurencji czy pojawianie się na frazy związane z naszym biznesem.
Na warsztat w niniejszym artykule biorę trzy różne narzędzia: ChatGPT, Google Bard oraz Microsoft Bing AI. Przejdźmy krótko przez te narzędzia.
ChatGPT
Na przełomie listopada i grudnia na językach wszystkich pojawił się nowy projekt pod nazwą ChatGPT. Czym się wyróżniał od wszystkich dotychczasowych? Algorytm, który za nim stoi, jest modelem językowym, przetwarzającym ludzką mowę na bazie dostępnych publicznie informacji. To, co ważne, po raz pierwszy AI na taką skalę, zostało wykorzystane do przeprowadzania dialogu. Jest to zatem wskazówka dla wszystkich uważnych obserwatorów świata SEO, że zapewne tego będą oczekiwać nasi użytkownicy w innych źródłach – zadawania precyzyjnych pytań i otrzymywania odpowiedzi w nieformalnym tonie. Całkiem wymagające zadanie, ale ChatGPT jako pierwszy gracz na rynku, rzucił rękawice swojej konkurencji.
Google Bard
Algorytm Bard od Google jest odpowiedzią na ChatGPT, ogłoszono go kilka tygodni później. Jedyną różnicą na obecny moment, jest zakres dat, w których może poruszać się ten model. ChatGPT udziela informacji dostępnych do końca 2021 roku, model BARD ma być bardziej kompleksowy i współczesny uwzględniając także wydarzenia po tej dacie. To co już teraz dostrzegamy w wyszukiwarce, to charakterystyczne podkreślenie precyzyjnej odpowiedzi na zadane pytanie, które ma od razu naprowadzać użytkownika na odpowiedź. W dobie zero-search, czyli wyświetlanej gotowej odpowiedzi na bazie tekstów dostępnych w witrynie, interesująca zmiana, która dorzuci kolejną cegiełkę do optymalizacji pod kątem SEO.
Microsoft Bing AI
Zupełnie zaskakujące rozwiązanie zastosował Microsoft, wiedząc, że i tak ten wyścig przegapił. Zamiast ścigać się ze swoim przełomowym algorytmem AI (ironia, każdy działa tak samo), po prostu zainwestowali w firmę, która była z tym rozwiązaniem pierwsza. Szacuje się, że dzięki zaadaptowaniu ChatuGPT w wyszukiwarce Bing, udział rynkowy we wszystkich przeglądarkach, wzrósł do prawie 10%. Nadal nie jest to zawrotna liczba, ale warto spojrzeć na poniższy wykres z serwisu Statista, ktory pokazuje minimalny spadek udziału Google oraz mocny wzrost Binga. W niecałe 10 lat udział Google spadł o niecałe 15%.
Pytanie brzmi zatem, jak będzie wyglądała najbliższa przyszłość wyszukiwarek internetowych i modeli językowych opartych o AI, które je wspierają. Jako użytkownicy chcemy spędzać mniej czasu na poszukiwaniu odpowiedzi, a więcej na przeglądaniu treści, która naprawdę nas angażuje. Wyzwanie świata SEO AI (przyjmijmy umownie, że o tym mowa) to jak najszybsze i najdokładniejsze rozumienie, co właściwie wpływa na pozycje w wyszukiwarkach, jak AI rozumie nasz content czy jaki wpływ wywiera linkowanie zewnętrzne na widoczność strony. Co jeszcze może zmienić w naszych codziennych zachowaniach online sztuczna inteligencja?
Przedstawiamy GPT-4: to moment, w którym ChatGPT naprawdę zaczyna Cię rozumieć lepiej niż żona