PayPal wniósł pozew przeciwko Pandorze, w związku z rzekomym naruszeniem znaku towarowego. Poszło o literę P. Według prawników PayPala nowe logo streamingu muzycznego, jest łudząco podobne do tego, które używa przedsiębiorstwo oferujące usługi płatnicze.

W świecie biznesu na styku z sądownictwem są sprawy i Sprawy. W tym wypadku ciężko mi kategoryzować wagę problemu, bo z jednej strony brzmi to śmiesznie, z drugiej mamy do czynienia ze sporymi przedsiębiorstwami, które postanowiły pokłócić się o literę.

Tak, ten wpis jest sponsorowany przez dużą literę P jak Prawo, jak PayPal, jak Pandora, jak… Proszę przestańcie!

Zupełnie subiektywnie. Kiedy przyjrzeć się logu PayPala i Pandory dostrzeżemy, że w obu przypadkach mamy literę P. Co mnie wcale nie dziwi, gdyż nazwy tych firm zaczynają się właśnie na literę P. Legit for me. Loga są niebieskie, ale to dosyć popularny kolor, chociaż podobieństwo jest. Oba są wypełnione – to nieco mocniejsza zbieżność.

Pomimo podobieństw. PayPal ma dwie litery P w logu, Pandora jedną. W logotypie Pandory użyto przejścia tonalnego, w PayPalu przenikania warstw. Zastosowano podobną, bardzo popularną, ale jednak inaczej uformowaną czcionkę. Mimo to pozew jest. Prawnicy zarobią.

Skąd to zamieszanie? Użytkownicy PayPala mylą się przy pobieraniu i używaniu aplikacji. P jak Poważnie!?

Może myślę nieszablonowo przy pobieraniu aplikacji, ale kiedy już mam pobrać konkretną, kieruję się mniej logotypami, które zmieniają się jak w kalejdoskopie, bardziej nazwami. Podobnie ma się sprawa z już zainstalowaną aplikacją. Wiem w co klikam. Nazwijcie mnie rozgarniętym – poradzę sobie z tym komplementem. Z lektury złożonego pozwu można wywnioskować, iż jestem nieco odosobnionym przypadkiem. Ludzie nie wiedzą co ściągają, nie wiedzą w co klikają. Są zmieszani, a PayPal wstrząśnięty.

Argument PayPal w pozwie przeciwko Pandora Music
Przykładowy argument z pozwu sądowego PayPala, który został skierowany przeciwko Pandorze – zrzut ekranu z portalu społecznościowego.

W gruncie rzeczy sprawa wygląda następująco. PayPal zmienił swoje logo w 2014 roku. Pandora zaczęła używać nowego znaku towarowego od października. Teraz ci pierwsi uważają, że niebieski kolor, konstrukcja, minimalistyczny styl oraz czcionka sans serif są wystarczającymi powodami, by pozwać streaming muzyczny przez firmę dostarczającą usługę finansową. Bo ludzie się mylą, bo ludzie porównują. Nasz świat to miejsce coraz bliższe przeludnieniu, coraz pełniejsze szalonych pomysłów, dziwnych wpisów i żali w mediach społecznościowych, swarów, a wyroki sądów są nieodgadnione. Dlatego pozywający może to wbrew zdrowemu rozsądkowi wygrać. Ale litości, Panie i Panowie, litości.

Autor: Dariusz Filipek