Pamiętacie serię zatruć tzw. dopalaczami, która jakiś czas temu „przelała się” przez Polskę? W jej efekcie Główny Inspektorat Sanitarny nagrał krótkie spoty, w których przestrzegał przed skutkami zażycia tych środków. Pamiętacie? Nie, oddalam to pytanie. ;-) Tego nie da się zapomnieć:
https://www.youtube.com/watch?v=IUZv4wcZLe0
Komentować chyba nie muszę – spot został owiany złą sławą już w kilka godzin po jego opublikowaniu. Wyśmiewali się z niego nastolatkowie, dorośli, media. Jak Polska długa i szeroka, każdy mówił o dość nieudolnej próbie stworzenia kampanii społecznej przez Główny Inspektorat Sanitarny.
Jest lepiej
Teraz instytucja ta postanowiła się zrehabilitować. Efektem tego jest „Melanż. Oczekiwania vs. Rzeczywistość”. Spokojnie, to nie tytuł nowego filmu Abstrachujów. To nazwa nowej kampanii GIS. Tak, kampanii – ten projekt można nazwać tak z powodzeniem.
Piękne, atrakcyjne nimfy w zderzeniu z brudnym przejściem podziemnym. Plastikowy kasownik zamiast czułego kochanka. Raperskie flow w kontraście do żenującego bełkotu. Właśnie przez takie zabiegi Główny Inspektorat Sanitarny chce pokazać, jakie negatywne skutki niesie za sobą stosowanie używek.
Oczekiwania vs. rzeczywistość
W ramach kampanii powstało 10 spotów video. Zobaczymy w nich skrajnie kontrastowe obrazy, pokazujące, jak rzeczywistość bezwzględnie weryfikuje oczekiwania wobec używek. Podobno są trochę przerysowane – nie wiem, nie znam się. ;-) W jednym z nich dziewczyna wciąga do nosa proszek, zakłada słuchawki, tańczy, wzbudza zachwyt wśród przechodniów. Chwilę później widzimy tę samą dziewczynę, zamroczoną działaniem narkotyku, która wije się w niekontrolowany sposób. Zobaczcie sami:
Pozostałe 9 spotów oraz materiały dotyczące uzależnień znajdziecie na specjalnie przygotowanej stronie kampanii – melanz.tv. Co więcej, znalazł się tam także quiz „Jakim typem melanżowicza jesteś?”. Jest on jednak dla mnie trochę niedopracowany, bowiem od 7 pytania nie ma możliwości wybrania odpowiedzi kojarzącej się ze spokojnym trybem życia i niewychodzenia na „melanże”. Mimo tego – całość oceniam pozytywnie, a przede wszystkim szatę graficzną quizu. Do tego dość lekki język, którym na co dzień posługuje się (chyba) większość nastolatków.
Gdzie ci influencerzy?
Chciałem przyczepić się do tej kampanii. W pierwszej chwili pomyślałem „dlaczego nie zaprosili do tego influencerów?”. Przecież tyle mówi się o ich wpływie na swoją publiczność, więc może i w tym przypadku by coś zdziałali. Jednak szybko moje myśli z rzeczywistością skonfrontowała wiadomość od twórców kampanii, a w niej:
„W ramach kampanii zaplanowano również szereg działań dodatkowych, m.in. współpracę z influencerami oraz produkcję limitowanej linii odzieży. Kampania „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość” jest adresowana także do rodziców, opiekunów i pedagogów, dla których przygotowano serię artykułów pomagających m.in. zrozumieć, jak rozmawiać z nastolatkami o używkach oraz jak rozpoznać pierwsze oznaki uzależnienia. „
Szkoda tylko, że nie podali, jakich influencerów zaproszono do współpracy. Jestem ciekaw także, jak wyglądać będzie limitowana linia odzieży i czy ktokolwiek zdecyduje się na jej zakup.
Target, target, target!
Co do całej kampanii – mam mieszane uczucia. Może do mnie ona przemawia, ale do grupy docelowej już chyba nie bardzo – pod filmami na YouTubie znajdziemy bardzo dużo komentarzy, w których nastolatkowie wyśmiewają spoty stworzone przez Główny Inspektorat Sanitarny. Choć część ewidentnie pochodzi z „fejk-kont”, inne jednak pisane są przez stałych użytkowników YouTube.
Moim zdaniem sama realizacja filmów jest bardzo dobra, jednak pomysł mógłby być nieco bardziej dopracowany. Idea filmów wpisuje się w lol content, którym żyją nastolatkowie na YouTubie. I fajnie. Tylko czy przekaz zawarty w spotach do nich dotrze? A może Ci nieświadomi będą tym bardziej chcieli spróbować, by mieć taką „fazę”?
Jakie jest Wasze zdanie na ten temat?