Nieraz sam doświadczyłeś tego, że masz problem z odczytaniem tekstu. I nie, nie mówię o wrodzonej bądź nabytej wadzie wzroku.
– „Co? co tam pisze?”
– tu głos rozsądku – „Jest Napisane.”
– „Ok, to co tam jest napisane?”
Tu nie tylko chodzi o sam krój pisma. Na czytelność składa się wiele czynników, a temat jest conajmniej na pracę magisterską. Dziś jednak w telegraficznym skrócie chciałam poruszyć temat przerw. Między literami oczywiście. Bo źle zaprojektowany tekst jest nie tylko wkurzający co… często wprowadzający w błąd.
Parę słów o tym co to jest kerning i z czym się to je.
Kerning
wg. definicji dtp-typografia to odległość między parami liter w danym kroju pisma, zaprojektowana przez projektanta kroju. Istnieje kerning metryczny (ten od projektanta) oraz optyczny (określający odległości na podstawie kształtu liter).
Wiki mówi o regulowaniu odległości pomiędzy konkretnymi parami znaków w danym kroju pisma i jego odmianie. Określane w ten sposób są nie tylko odstępy pomiędzy literami, ale także pozostałymi znakami (np. litera-cyfra, cyfra-cyfra, cyfra-znak interpunkcyjny).
Najprościej rzecz ujmując, kerning to korekta odstępu między literami w tekście (inaczej: światła międzyliterowego). Każda czcionka ma swój własny kerning, czasami jest on regularny, między każdą literą taki sam, jednak w większości przypadków jest on dopasowany do poszczególnych znaków.
Po co to?
Wydawać by się mogło, że temat błachy i mało istotny, nie mniej jednak jest to tylko złudzenie.
I n a c z e j w y g l ą d a t e k s t p i s a n y w t e n s p o s ó b. Gdyby nie odpowiedni kerning, nasze oko odbierałoby opacznie wyrazy, te zaś mogłby zacząć się zlewać i/bądź nabrać innego znaczenia. Nie mówiąc już o palpitacji serca na widok tego:
Widzisz różnicę?
By ustrzec przed takimi właśnie cudakami na straży stoi kerning.
Światło
Światło to nic innego jak pusta przestrzeń pomiędzy przedmiotami kompozycji. Mamy światło wewnątrz liter – litera „O” w środku jest „pusta”, jest też światło międzyliterami – to o którym mowa tutaj najwięcej, oraz światło na stronie – pusta przestrzeń, która cieszy oko designera, a u klienta automatycznie włącza: „to może tu by tak wcisnąć reklamę”.
Kerning (nie) proporcjonalny
Są dwa rodzaje fontów, jeśli mówimy w kontekście kerningu: proportional i monospaced. W proporcjonalnym cała sztuka polega na odpowiednich odległościach w zależności od litery.
W monospaced – wręcz odwrotnie, światło jest stałe.
Między nami, literami
najbardziej zauważalne różnice są przy projektowaniu znaków o podobnym nachyleniu – A i W, A i V, L i I, I i I. Ten sam odstęp między pewnymi parami, zupełnie nie sprawdzi się przy innych:
Dlatego na przykład, wg. Ilene Strizver, więcej światła potrzeba między literami „prostymi”, okrągłe mogą być za to bliżej siebie.
No dobra, lizneliśmy temat.
Jeśli jesteś projektantem logotypów, bądź profesjonalnie składasz książki do wydawnictw, zapewne przytoczyłam Ci rzeczy już dobrze znane.
Jeśli zaczynasz swoją przygodę z typografią i chciałbyś zgłębić temat, odsyłam do fantastycznego portalu TAAT, gdyż jak wspomniałam, ten temat można ciągnąć w nieskończoność.
Jeśli jednak jesteś webdevem, nie musisz się obawiać niczego, gdyż pewna dobra dusza stworzyła Kerning.Js – można bawić się do woli fontami. Tutaj w ramach lektury opis tego jscriptu.
Jeśli już wiesz co to i jak ważny jest kerning, możesz spróbować sam własnych sił i poćwiczyć oko w Kerning Game.
Na sam koniec, element humorystyczny.
Co się stanie, jeśli jednak nie przyłożymy wagi do w.w. tematu?
„Były urodziny mojej kuzynki Clint, i jej teściowa przypomniała nam wszystkim o wadze kreningu.”
Eeee…tego. Ale że na wynos?
Miało być Vos Amis. Że przyjaciele czy coś.
Bull Titan Us.
Ta, jasne.