Współczesne gry AAA zachwycają graczy fotorealistyczną grafiką, ale kosztem ogromnych rozmiarów plików i wysokiego zapotrzebowania na pamięć VRAM.

AMD, idąc śladem Nvidii, zapowiedziało prezentację innowacyjnej metody kompresji tekstur opartej na sieciach neuronowych. Czerwony Team ma zamiar ujawnić szczegóły swojego rozwiązania podczas zbliżającego się Eurographics Symposium on Rendering w Londynie.

Chociaż metoda wykorzystuje technologię neuronową, podobnie jak propozycja Nvidii z zeszłego roku, wciąż nie jest jasne, jakie będą wymagania dla deweloperów chcących zaimplementować to rozwiązanie.

Firma z Sunnyvale nie zdradziła zbyt wielu szczegółów, ale potwierdziła, że ich technologia nosi nazwę Neural Texture Block Compression „Neuralna Kompresja Bloków Tekstur”. Jej głównym celem jest zmniejszenie rozmiarów plików do pobrania poprzez kompresję tekstur z wykorzystaniem sieci neuronowych. AMD zapewnia, że integracja tej technologii z istniejącymi tytułami będzie stosunkowo prosta, gdyż nie ingeruje ona w proces wykonywania kodu w czasie rzeczywistym.

Taki tam zrozumiały diagramik;)

AMD

Kluczową kwestią pozostaje to, czy kompresja będzie mogła działać na poziomie sterownika, co umożliwiłoby natychmiastowe wsparcie dla szerokiej gamy gier, czy też deweloperzy będą musieli implementować ją indywidualnie dla każdego tytułu. Warto przypomnieć, że Nvidia opublikowała w zeszłym roku artykuł badawczy opisujący podobną technologię, jednak do tej pory nie znalazła ona zastosowania w komercyjnych produkcjach. Może to wynikać z długiego cyklu rozwojowego gier lub trudności związanych z samą metodą kompresji.

System Nvidii, nazwany Neuralną Kompresją Tekstur (NTC), wykorzystuje zestaw sieci neuronowych, z których każda jest dostosowana do konkretnego typu materiałów występujących w grach. Według badań firmy NTC pozwala osiągnąć wyższą jakość obrazu przy mniejszych rozmiarach plików w porównaniu do tradycyjnych metod kompresji blokowej.

Należy jednak zaznaczyć, że implementacja NTC wymaga od deweloperów modyfikacji ich dotychczasowych procesów. Ponadto technologia ta może nie być kompatybilna z popularnymi technikami poprawy jakości obrazu, takimi jak DLSS czy filtrowanie anizotropowe. Można przypuszczać, że rozwiązanie AMD będzie dążyć do podobnych rezultatów, a więcej szczegółów poznamy podczas prezentacji zaplanowanej na 2 lipca.

Postęp w dziedzinie kompresji tekstur może przynieść znaczące korzyści użytkownikom z wolnym łączem internetowym, ograniczoną przestrzenią na dyskach SSD czy kartami graficznymi wyposażonymi w 8 GB VRAM. Obecnie, wysokiej jakości tekstury przyczyniają się do tego, że rozmiary instalacyjne gier AAA często przekraczają 100 GB, jak ma to miejsce w przypadku takich tytułów jak Call of Duty, Baldur’s Gate 3 czy Destiny 2. Te same tekstury mogą również przeciążać pamięć VRAM, prowadząc do spadków wydajności i problemów z płynnością, szczególnie na popularnych kartach graficznych z 8 GB pamięci.

Warto również wspomnieć o potencjalnym wpływie tej technologii na sektor gier mobilnych. Smartfony i tablety często mają ograniczoną pamięć i moc obliczeniową, więc efektywna kompresja tekstur mogłaby znacząco poprawić jakość grafiki w grach mobilnych bez nadmiernego obciążania urządzeń.

Tłumacz Google z największym updatem w historii

Jednak implementacja neuralnej kompresji tekstur niesie ze sobą pewne wyzwania. Jednym z nich jest kwestia kompatybilności wstecznej – jak zapewnić, aby gry korzystające z tej technologii działały poprawnie na starszym sprzęcie? Innym problemem może być potencjalny wpływ na wydajność – czy dekompresja tekstur w czasie rzeczywistym nie będzie zbyt obciążająca dla procesorów i kart graficznych?

Kompresja tekstur proponowana przez AMD i Nvidię jawi się jako obiecujące rozwiązanie dla rosnących wymagań pamięciowych współczesnych gier. Choć technologia ta jest jeszcze w fazie rozwoju, jej potencjalne korzyści są znaczące. Zmniejszenie rozmiarów plików i zużycia pamięci VRAM może nie tylko poprawić komfort grania, ale także otworzyć nowe możliwości dla twórców gier. Czekamy z niecierpliwością na więcej szczegółów, które AMD ma ujawnić podczas nadchodzącej konferencji EGSR.