OpenAI podzieliło się ze światem swoim narzędziem ChatGPT w listopadzie 2022 roku. Od tamtego czasu aplikacja szturmem podbiła internet, zdobywając mainstreamowe zainteresowanie i będąc nawet obiektem żartów twórców South Park, którzy poświęcili mu cały odcinek (mało tego – ChatGPT był nawet wymieniony jako “scenarzysta” tego programu). Krótko mówiąc, narzędzie weszło na salony razem z drzwiami i przy okazji rozpętało ciekawe dyskusje dotyczące przyszłości pracy i nauki z pomocą takiego potężnego bota.

Wygląda jednak na to, że czar powoli prysł – jak podaje firma analityczna Similarweb, ChatGPT już zaczął notować spadki, po raz pierwszy od listopada 2022 roku.

ChatGPT po raz pierwszy zanotował spadki. To prawie 10%!

Według informacji udostępnionych przez firmę, oficjalna strona ChatuGPT stworzona przez OpenAI zanotowała spadek odsłon o 9,7% w czerwcu, podczas gdy liczba unikalnych użytkowników spadła o 5,7%. Spadek zauważono również w czasie spędzonym na stronie – tutaj numer wynosi 8,5%.

ChatGPT

W maju 2023 roku po raz pierwszy ChatGPT nie zanotował większego wzrostu w rozwoju, więc spadek w następnym miesiącu nie jest wcale jakoś specjalnie zaskakujący. Warto jednak nadal pamiętać o tym, że strona nadal bije pod względem popularności na głowę takie miejsca jak bing.com, czyli wyszukiwarkę Microsoftu.

Plus – wygląda na to, że takie spadki zauważyły też inne miejsca z AI. Drugie pod względem wielkości jest Character.AI, które na przestrzeni kolejnych miesięcy straciło ponad 32% swoich odsłon, co jest już zauważalnym spadkiem. 

Similarweb zauważyło, że ich zdaniem powód takich spadków jest prosty – ludzie nie są już po prostu tak bardzo oczarowani AI, więc przestają z tego korzystać “z ciekawości”, żeby sprawdzić o co chodzi. Powodów jest jednak nieco więcej.

Po pierwsze te cyferki odnoszą się tylko do strony internetowej chat.openai.com, a nie do różnego rodzaju aplikacji, z których można korzystać mobilnie. Poza tym Microsoft zainwestował w OpenAI mnóstwo pieniędzy, wykorzystując przy okazji mnóstwo patentów w swoim Bingu, który też mógł zabrać im trochę użytkowników. 

ChatGPT przeszuka zawartość strony razem z Bingiem. Jest jeden haczyk

Plus – czerwiec to czas, kiedy ludzie zaczynają brać urlopy, a dzieciaki kończą szkołę, co również może mieć ogromny wpływ na to, że ludzie przestają korzystać z OpenAI w tak szerokim zakresie. 

Warto też na końcu nadmienić, że ChatGPT był pierwszym i najpopularniejszym narzędziem AI, ale z drugiej strony nie jest ostatnim i definitywnie zainspirował ludzi do poszukiwania innych stron świadczących podobne usługi. Zwłaszcza tych, które pozwalają np. na generowanie treści wideo, czy zdjęć.