Sztuczna inteligencja, to gorący temat, o jakim stało się głośno pod koniec ubiegłego roku. Chociaż jest z nami od dawna, to właśnie teraz, wraz z momentem wprowadzenia Chatu GPT mówią i myślą o niej wszyscy. Wiemy, że całkiem nieźle radzi sobie z napisaniem kodu aplikacji, umie czytać raporty, a co najbardziej szokujące, zdała trzyczęściowy egzamin lekarski. W tym artykule przyjrzyjmy się temu, czym obecnie jest sztuczna inteligencja.
Sztuczna inteligencja. Fakty
Czym właściwie jest sztuczna inteligencja? Pojęcie z nami jest już tak naprawdę od dawna. Jednak sam termin do nomenklatury został wprowadzony przez Johna McCartney’a w 1956 roku. Wówczas definiował AI, jako „naukę i inżynierię tworzenia inteligentnych maszyn”. Idąc dalej, w publikacji Jacka Copelanda znajdujemy dopowiedzenie, jakie staje się kluczowe dla zrozumienia dzisiejszego fenomenu sztucznej inteligencji. Definiuje ją jako „zdolność komputera cyfrowego lub sterowanego komputerowo robota do wykonywania zadań, zwykle związanych z istotami inteligentnymi.
Jak wygląda to obecnie? Podobnie jak mózg ludzki, składający się z neuronów, których ilość oscyluje w przedziale 90 – 200 miliardów, tak sztuczna inteligencja bazuje na podobnej, sztucznej sieci neuronowej. Sztuczna inteligencja (AI) to temat, który odnosi się do szeregu różnych obszarów i dziedzin naukowych. Zjawisko to dobrze obrazuje poniższy wykres.
Zagłębmy się bardziej w tę myśl. Na stronach rządowych znajdujemy definicję, która bardzo mocno akcentuje tę wieloaspektowość, o jakiej dzisiaj mówimy. Określa ją, jako: dziedzinę wiedzy obejmującą m.in. sieci neuronowe, robotykę i tworzenie modeli zachowań inteligentnych oraz programów komputerowych symulujących te zachowania, włączając w to również uczenie maszynowe (ang. machine learning), głębokie uczenie (ang. deep learning) oraz uczenie wzmocnione (ang. reinforcement learning).
Sztuczna inteligencja. Trend staje się rzeczywistością
Globalny rynek sztucznej inteligencji to jeden z najszybciej rozwijających się rynków na świecie. Już blisko 83% firm dostrzega ogromny potencjał, deklarując, że sztuczna inteligencja jest ich najwyższym priorytetem w określeniu planu rozwoju firm. To jasny sygnał, w jakim kierunku będziemy podążać. Jej coraz większy wpływ już obserwujemy na wielu płaszczyznach, od medycyny, poprzez finanse, przemysł, logistykę, aż po e-commerce.
Przewidywany wzrost rynku sztucznej inteligencji w najbliższych latach jest naprawdę imponujący i według szacunków może przekroczyć wartość 407 bilionów dolarów już w 2027 roku. Dodajmy, że w ubiegłym roku wyniosła 86,9 bilionów dolarów.
Ogromna ilość danych powoduje, że rozwijające się algorytmy sztucznej inteligencji są w stanie przetwarzać i analizować dane w sposób znacznie bardziej efektywny i skuteczniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. W przypadku e-commerce, ta zdolność do przetwarzania dużych ilości danych prowadzi do lepszego rozumienia klientów – ich obsługi i personalizacji oferty. W konsekwencji, sztuczna inteligencja może pomóc w automatyzacji czynności, które dotychczas musiałby wykonywać człowiek.
Jak AI zmienia e-commerce?
Zastanawiasz się jak AI może usprawnić Twój biznes? Sztuczna inteligencja to jeden z trendów, który wyznacza kierunek rozwoju e-commerce w 2023 roku. Z jednej strony umożliwia firmom wykorzystanie zaawansowanych narzędzi i technologii do poprawy jakości obsługi klienta, zoptymalizowania procesów logistycznych i zwiększenia sprzedaży. Z drugiej zaś, poprzez analizę danych i zachowań klientów, umożliwia tworzenie spersonalizowanych ofert i rekomendacji produktów.
AI pomaga dziś również tworzyć sklepy internetowe. Zaprojektowanie i zaprogramowanie sklepu internetowego od podstaw (lub na zamówienie) to wydatek od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nie zawsze jest to jednak konieczne, zwłaszcza jak chcemy szybko przetestować pomysł na biznes i potrzebujemy gotowego rozwiązanie typu „wszystko w jednym”, do korzystania z którego nie potrzebujemy wiedzy technicznej. Rozwiązania typu SaaS jak np. _Stores by cyber_Folks, intuicyjnie przeprowadzają użytkownika przez cały proces stworzenia sklepu. Od wyboru szablonu, przez układ i kolorystykę, skończywszy na nazwie i konfiguracji niezbędnych integracji (płatności, kurierzy, Allegro). Następnie za pomocą narzędzi AI takich jak ChatGPT czy Midjourney jesteśmy w stanie przygotować niezbędne treści graficzne i tekstowe, a nam zostaje jedynie skupienie się na sprzedaży i biznesie. Czy może być jeszcze prościej? – Kacper Skoczylas, Head of _Stores cyber_Folks
Na rynku widzimy w tej chwili eksplozję startupów, które rozwijają usługi z wykorzystaniem AI:
- Personalizacja na miarę: Wykorzystując analizę danych klientów, takich jak ich historię zakupów czy interakcje z witryną, AI jest w stanie dostarczać indywidualnie dostosowane propozycje produktów i promocje.
- Wzrost jakości obsługi klienta: Chatboty oparte na AI, takie jak ChatGPT, usprawniają obsługę klienta, odpowiadając na częste pytania, informując o produktach i wspierając proces zakupowy.
- Przełom w logistyce: Dzięki analizie danych logistycznych oraz prognozowaniu popytu, AI może pomóc w zarządzaniu magazynem oraz zoptymalizować dostępność produktów i realizację zamówień.
- Marketing nowej generacji: Sztuczna inteligencja umożliwia tworzenie i optymalizację kampanii marketingowych poprzez analizę danych klientów, rozpoznawanie trendów oraz prognozowanie skuteczności różnych strategii.
- Wirtualni asystenci wspierający zakupy: Chatboty działające na bazie AI służą jako wirtualni asystenci zakupowi, wspierając klientów w trakcie poruszania się po stronie, wyszukiwania produktów i oferowania rekomendacji opartych na ich preferencjach.
- Zrozumienie emocji klienta: Analiza branży przy użyciu AI pozwala identyfikować trendy oraz obszary wymagające uwagi, na podstawie opinii klientów i ocen produktów.
- Optymalizacja cen: AI pozwala na ustalanie optymalnych cen produktów, analizując dane rynkowe, konkurencję i popyt, co prowadzi do maksymalizacji zysków.
Personalizacja rekomendacji
Uczenie maszynowe, o czym wspominałem na początku naszych rozważań, jest podzbiorem sztucznej inteligencji. Jego celem jest pozyskiwanie i analiza danych.
Na podstawie zaobserwowanych zależności system uczy się pewnych wzorców zachowań. Mówiąc inaczej, system opracowuje algorytmy, na podstawie których potrafi wykonywać zadania podobne do tych ludzkich. Skupiając się na automatycznym samodoskonaleniu, wykorzystuje w sposób ciągły dane wejściowe, uczy się ich interpretacji, nabiera doświadczenia i w przyszłości podejmuje coraz lepsze zadania, ograniczając rolę człowieka (nie pomijając jej).
Ten krótki wstęp pozwoli zrozumieć Ci mechanizm działania wielu sklepów internetowych w walce o uwagę Klienta. Jednym z nich są rekomendacje produktów. Jeżeli sam prowadzisz e-commerce, codziennie pozyskujesz ogromne ilości danych, które są źródłem wiedzy o Twoich klientach, ich preferencjach i nawykach zakupowych.
Jeżeli “wpuścisz” do tego mechanizmy AI, możesz tworzyć skuteczną dosprzedaż produktów, odpowiadających zainteresowaniom Twoich klientów. W uproszczeniu, sztuczna inteligencja analizuje dane zbierane podczas wizyt użytkowników i tworzy rekomendacje produktów, jakie z największym prawdopodobieństwem mogą ich zainteresować.
Systemy rekomendacji produktów oparte na uczeniu maszynowym polegają na analizie danych dotyczących zachowań użytkowników, takich jak historia zakupów, oglądane produkty, czas spędzony na stronie, wejścia w produkt, oceny i recenzje. Na podstawie tych danych systemy rekomendacji mogą przewidywać, jakie produkty są w stanie zainteresować danego użytkownika.
Znasz to na przykład z Amazona albo Allegro. Jak to działa? Ich system rekomendacji produktów opiera się na analizie danych z różnych źródeł, takich jak zakupy, zachowania na stronie, dane demograficzne i społecznościowe. W ten sposób bardzo precyzyjnie sugeruje użytkownikom produkty, które mogą być najbardziej interesujące.
Automatyzacja procesów biznesowych i personalizacja oferty
Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę w e-commerce, pomagając firmom automatyzować procesy biznesowe oraz dostarczać bardziej spersonalizowane oferty dla klientów. Taki zabieg prowadzi do usprawniania i optymalizacji działań, co z kolei pozwala zwiększyć wydajność, zaoszczędzić czas i zmniejszyć koszty. Przykładem firmy korzystającej z AI w swoich rozwiązaniach jest User.com, wszechstronna platforma do automatyzacji marketingu, której celem jest zwiększenie zaangażowania i poprawa konwersji. Od ponad 4 lat oddaje do dyspozycji klientom możliwość budowy chatbotów, które automatyzują wiele procesów komunikacyjnych, w oparciu o drzewa konwersacji „if this do that”.Teraz ten kanał jest wzbogacony o potencjał jaki niosą za sobą duże modele językowe LLM.
Zastosowanie sztucznej inteligencji w e-commerce, w 2023 roku z nowinki technologicznej stało się koniecznością, która w niedalekiej przyszłości będzie decydować o przewadze konkurencyjnej każdej z firm. AI wspiera automatyzację procesów oraz umożliwia ulepszoną personalizację oferty i obsługi zgłoszeń klientów. W User.com wbudowaliśmy kilka funkcji związanych z Machine Learningiem. To unowocześnienie usług dla naszych klientów pozwoliło nam zaspokoić ich oczekiwania w zakresie wykorzystania AI w ich biznesie. Trzy kluczowe elementy to: Boxy rekomendacji produktowych “Magic buttons” i “Magic headers”, czyli generator treści wbudowany w nasz edytor maili i landing page’y, który ułatwia tworzenia bardziej chwytliwych i skutecznych marketingowo treści i komunikatów typu “Call to Action” (and last but not least) hit ostatniego kwartału, czyli “Chat AI”. – Mike Korba, CCO and co-founder User.com
Jak działa Chat AI? Jak tłumaczy Mike Korba: Kiedy użytkownik zadaje pytanie jest ono przetwarzane przez model i odpowiedź przez niego jest generowana w sposób automatyczny. Zupełnie tak jak przez znany wszystkim marketerom CHAT GPT od OpenAI. Jest jednak znacząca różnica – Chat AI od User.com nie odpowiada na pytania na podstawie całej wiedzy dostępnej w internecie, a jedynie z zawężonego zakresu ukształtowanego przez bazę wiedzy (bazę artykułów), którą można w bardzo łatwy sposób wgrać do aplikacji. Obecnie umożliwimy uruchomienie chatbota w dwóch trybach: “nadzorowanym”, gdzie każda odpowiedź jest zatwierdzana / edytowana przez żywego agenta lub na całkowitym “autopilocie”, gdzie rozmowa jest w pełni prowadzone przez Chatbota. Pod spodem moduł korzysta zamiennie z dwóch dużych modeli językowych GPT od Open AI i naszego autorskiego modelu Angel 1.
Content marketing
Artykuł napisany przez sztuczną inteligencję? Mailing do klienta? Fenomen AI, jaki obserwujemy ostatnio za sprawą ChatGPT, coraz mocniej wpływa na content marketing. Wiemy już, że całkiem dobrze radzi sobie z napisaniem piosenki rapowej, nie gorzej wypada w napisaniu kodu. Jak zatem wykorzystać ją w codziennych działaniach naszego e-sklepu?
Content marketing to dzisiaj nie tylko kwestia umiejętności pisarskich, ale również analizy danych. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji możemy zbierać i analizować ogromne ilości informacji na temat preferencji i zachowań naszych odbiorców. To pozwala na lepsze dopasowanie treści do ich potrzeb i zainteresowań. Narzędzia oparte na AI pomagają nam również w tworzeniu treści. Dzięki generowaniu automatycznych opisów produktów czy artykułów na temat naszej branży, możemy zwiększyć efektywność procesu tworzenia contentu. Nie oznacza to jednak, że roboty całkowicie przejmują kontrolę nad naszymi treściami. Nadal potrzebujemy ludzkiej kreatywności i wyobraźni, by wyróżnić się w gąszczu informacji dostępnych w sieci. AI jest jednak narzędziem, które pozwala nam osiągnąć lepsze rezultaty w krótszym czasie, co jest szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, gdy rynek jest bardzo konkurencyjny.
Generator nazw
Podam Wam mały przykład z naszego podwórka. Nazwa sklepu może okazać się bardzo wymagającym procesem. Z jednej strony chcemy, aby nasza nazwa wyróżniała markę spośród konkurencji. Z drugiej zaś, aby była zrozumiała, łatwa do zapamiętania. I co ważne zależy nam, aby nazwa domeny była wolna do rejestracji. Tutaj również zastosowanie znajdzie sztuczna inteligencja.
Wyszliśmy temu naprzeciw. W cyber_Folks stworzyliśmy kreator nazw domenowych przy wykorzystaniu technologii Open AI. Jego mechanizm działa w oparciu o prompty, czyli zapytania będące podstawową informacją wejściową dla uprzednio wytrenowanych systemów.
Jak to działa? Wystarczy przygotować krótki „prompt”, wpisując w opis 3-6 naturalnie sformułowanych słów. Dodaliśmy do narzędzia swoje reguły interakcji oraz autorski system filtrowania odpowiedzi. W efekcie użytkownik, w kreatorze cyber_Folks, dostaje gotową propozycję nazwy dla swojego sklepu, wraz z informacją czy dana domena jest dostępna do rejestracji.
Wystarczy, że w kreatorze dokończysz zdanie: „Wymyśl nazwę domeny internetowej dla…”. Przykładowo „sklepu zoologicznego z gadami”. W odpowiedzi otrzymujesz gotowe propozycje nazwy wraz z informacją o dostępności domeny.
Chatboty
Klienci coraz chętniej kupują online.W tym kontekście szybkie uzyskanie interesujących informacji o produkcie, zamówieniu czy dostawie staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe. Jednocześnie zatrudnianie ludzi, którzy będą odpowiadali na podobne pytania jest kosztowne. Aby sprostać temu wyzwaniu, wiele firm wprowadza chatboty do swojej strategii obsługi klienta.
Chatboty są w stanie odpowiedzieć na proste pytania, jak również realizować złożone zadania związane z procesem zakupowym. Wykorzystując algorytmy uczenia maszynowego, nie tylko coraz precyzyjniej odpowiadają na zapytania użytkownika, ale też ucząc się i doskonaląc, nabywają doświadczenia i coraz lepiej radzą sobie z odpowiedziami na nie.
Przykładem sklepu internetowego, który wspomaga się AI w komunikacji ze swoimi klientami jest Sephora. Tak zwany Wirtualny Doradca na podstawie wyboru kategorii i poznawania preferencji użytkownika pozwala generować coraz lepsze rekomendacje. Działa w oparciu o aplikację Kik, a jego zadaniem jest projektowanie doświadczeń klienta podobnych do tych, które mógłby poczuć, robiąc zakupy stacjonarnie.
Jak to działa? Na podstawie zapytań wysyłanych przez użytkowników, chatbot prosi o przesłanie dodatkowych informacji. Robi to w sposób angażujący, na przykład w formie quizu. Analizując i przetwarzając otrzymane dane, oferuje rekomendacje produktów, porady kosmetyczne, które uznał za najbardziej pasujące do profilu użytkownika.
Remarketing
Lubimy wskaźniki, prawda? Jednym z tych znajdujących się w szczególnym zainteresowaniu właścicieli sklepów internetowych to CR (konwersja e-commerce). Parametr ten informuje nas, jaki % użytkowników odwiedzających naszą stronę dokonuje na niej transakcji. Kluczem sukcesu staje się zatem nie tylko przyciągnięcie nowych użytkowników. Wyzwaniem, przed którym stoimy, to utrzymanie i przyciągnięcie potencjalnych klientów, czyli użytkowników, którzy już odwiedzili nasz sklep online. Tutaj znaczenia nabiera remarketing.
Tworzenie skutecznych kampanii remarketingowych z wykorzystaniem AI to kolejny obszar, jaki możemy wykorzystać w e-commerce. Dane dotyczące wcześniejszych interakcji użytkowników ze stroną, takie jak: przeglądanie produktów, dodanie ich do koszyka, możemy wykorzystać do tworzenia dynamicznych kampanii remarketingowych. Dzieje się to w sposób automatyczny na podstawie zachowań użytkowników. Przykładowo, jeżeli dodał on produkt do koszyka, ale nie dokonał zakupu, AI może wygenerować reklamę, która zachęca do do powrotu i finalizacji transakcji.
Takie podejście odnajdujemy w kampaniach DSA w Google Ads. To rodzaj dynamicznej reklamy w wyszukiwarce, gdzie użytkownik widzi treści odpowiadające konkretnym podstronom serwisu.
Jak to działa? Google wyświetla użytkownikom reklamę, na podstawie wyszukiwania. Reklama DSA działa w oparciu o algorytm, który analizuje treść i strukturę witryny internetowej, aby dopasować reklamy do zapytań użytkowników. Identyfikuje słowa kluczowe, które pasują do treści strony, a następnie tworzy tytuły i opisy reklamowe na ich podstawie.
Wirtualny asystent SEO
W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce, właściciele sklepów podejmują szereg aktywności, aby ich strona była jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Powierzamy nasz sklep agencji SEO, aby monitorowała naszą witrynę, budowała jej widoczność i reagowała na pojawiające się anomalie. Wpływ AI na pracę agencji SEO jest już powszechnie znany. Jednak dzisiaj nie o tym, jak wykorzystują ją agencje do działań content marketingowych. Spójrzmy, jak AI pozwala optymalizować pracę, którą musiałby wykonywać seowiec.
Taką pracę wykonała agencja TopOnline, opracowując i wprowadzając Inteligentny Asystent SEO, nazywając pieszczotliwie IGNAS.
SEO zawsze będzie wymagać zaangażowania i wiedzy seowca, ale nasze autorskie narzędzie oparte na sztucznej inteligencji pozwala na zautomatyzowanie wielu procesów, dzięki czemu nie traci on już tyle czasu co wcześniej na manualne analizy i raportowanie danych. Przykładowo, wykres można sprawdzać raz na jakiś czas własnoręcznie, ale ten wykres może być też sprawdzany co godzinę w sposób automatyczny, a specjalista informowany tylko o ważnych wydarzeniach. Dzięki tego typu automatyzacjom, specjalista może skupić się na bardziej strategicznych i kreatywnych zadaniach, a co za tym idzie dostarczaniu większej wartości dla klientów. Cel jest cały czas ten sam – skuteczne budowanie widoczności serwisów naszych klientów – Marcin Kamiński, CEO, Toponline.pl
Jednym z największych wyzwań, z jakimi borykają się osoby odpowiedzialne za SEO, jest analiza i interpretacja dużej ilości danych. AI może pomóc w automatycznym przetwarzaniu tych danych i dostarczeniu seowcowi dokładnych informacji o witrynie internetowej, poszczególnych jej zakładkach, frazach do linkowania. Dzięki AI, pozycjonerzy mogą działać bardziej efektywnie, mniejszym nakładem pracy, co ma wpływ na zwiększenie zysków i budowanie przewagi konkurencyjnej e-commerców w internecie.
Rewolucja czy ewolucja?
Sztuczna inteligencja w e-commerce jest już faktem. Coraz więcej firm decyduje się z jej pomocą usprawniać procesy biznesowe. AI pomaga osiągać lepsze wyniki poprzez usprawnienie procesów sprzedażowych i marketingowych. Można wykorzystać ją w personalizacji doświadczeń użytkownika, identyfikacji nowych trendów, w optymalizacji procesów logistycznych i sprzedażowych. Czy możemy ufać jej bezgranicznie?
Z pewnością nie. Musimy pamiętać, że AI jest tak mądra, jak my. Mówiąc inaczej, nabiera takiej inteligencji, jaką ją nakarmimy, o czym szerzej w kolejnym wpisie. Praca Ludzka i kreatywność jest nadal niezastąpiona.
Artykuł sponsorowany, dostarczony przez zewnętrznego partnera.