Jakiś czas temu EA zaczęło podawać pierwsze informacje na temat nadchodzące gry FIFA 23. Jak to Kanadyjczycy mają w zwyczaju, kolejne detale na temat konkretnych elementów gry są ujawniane co kilka dni. Po skupieniu na rozgrywce przyszedł czas na pokazanie nowości w trybie kariery.
Trzeba jasno powiedzieć, że tryb ten został nieco zaniedbany w ostatnich latach, szczególnie biorąc pod uwagę jego popularność. Największą zmianą była dodana niedawno możliwość stworzenia własnego klubu, ale to przecież funkcja, która była dostępna już dawno temu w postaci internetowej aplikacji Centrum Tworzenia, a żeby przenieść tak stworzony zespół do trybu kariery, trzeba było zakupić dodatek za symboliczne 4 zł.
W tym roku nie ma również co liczyć na ekstremalne zmiany i totalną przebudowę, ale nie oznacza to, że zabraknie interesujących nowości. EA poświęciło więcej uwagi karierze zawodnika, co jest całkowicie zrozumiałe, bo ten tryb miał się znacznie gorzej od kariery menedżera. Oto najważniejsze zmiany w trybie kariery w FIFA 23:
FIFA 23: Wspólne (kariera menedżera i kariera zawodnika)
Grywalne powtórki
Od teraz w obu trybach kariery otrzymamy nowy sposób rozgrywania spotkań obok symulacji i rozgrywania całego meczu. Format Playable Highlights to rodzaj symulacji, który automatycznie da graczom możliwość manualnego rozegrania kluczowych sytuacji podczas meczu. SI będzie symulować więc momenty, w których nie dzieje się nic szczególnego oprócz wymiany podań w środku pola czy spokojnego prowadzenia piłki w strefie niezagrażającej bramce, a przeniesie gracza w środek akcji podczas na przykład sytuacji bramkowej.
Jeśli Playable Highlights będą działały dobrze, to z pewnością taki wariant gry znajdzie bardzo wielu zwolenników. Mecze z botem potrafią czasem mocno znudzić, a ominięcie właśnie tych najnudniejszych elementów spotkań może pozwolić graczom na nowo zainteresować się braniem udziału w każdym meczu. Taka opcja wydaje się jeszcze lepsza od odmienionej symulacji, bo nie będzie trzeba samemu podejmować decyzji o wskoczeniu do akcji na podstawie poruszających się po boisku kropek.
W przypadku kariery menedżera będziemy mogli zdecydować, czy chcemy rozegrać wszystkie sytuacje, czy tylko ofensywne, a obronę zostawić sztucznej inteligencji. W karierze zawodnika wybór będzie zawierał natomiast opcję rozegrania wszystkich akcji, w których udział bierze nasz zawodnik, albo wszystkich akcji z całego meczu.
Zmiany w menu
Menu w trybie kariery będzie teraz wyglądało nieco inaczej – ma ono być bardziej intuicyjne i pozwalać na szybsze dotarcie do najważniejszych funkcji. O tym, czy faktycznie tak będzie, przekonamy się prawdopodobnie dopiero po premierze.
Nowe scenki przerywnikowe
W Fifie 23 ma teraz być więcej sytuacji w formie gotowych scenek, w których udział weźmie nasz zawodnik lub menedżer. Miejmy nadzieję, że faktycznie zwiększy to immersję, a nie będzie to powtarzalny, irytujący element.
Nowe turnieje przedsezonowe
Zmieni się format rozgrywek w turniejach przedsezonowych. Każdy z nich będzie zawierał 8 zespołów, z których każdy rozegra 3 mecze. Nagrodę pieniężną zyska tylko wygrany. Dodatkowo turnieje będą teraz rozgrywały się bliżej rozpoczęcia zmagań ligowych, by lepiej wykorzystać zyskane skupienie zawodników.
Kariera menedżera
W FIFIE 23 zyskamy w końcu możliwość zagrania prawdziwymi szkoleniowcami, których w hrze będzie ponad 350. Będziemy mogli zmienić ubiór menedżera, a następnie prowadzić jego obecny klub, lub przenieść go do innego, łącznie z takim stworzonym przez nas.
W segmencie transferów pojawi się narzędzie Transfer Analyst, które oceni dokonane przez nas transfery i pozwoli poprawić umiejętność negocjacji. Ma to zachęcić graczy do przeprowadzania transferów wolniej i dokładniej, korzystając z informacji zdobytych przez skautów. Pojawi się także wskaźnik napięcia, który pozwoli ocenić, czy druga strona uważa, że przesadzamy podczas negocjacji.
Ulepszony został także mechanizm tworzenia własnych klubów. Otrzymamy teraz możliwość zmiany trzeciego stroju i stroju bramkarza, a zaproponowanych przez grę startowych zawodników będziemy mogli dostosować w kwestii pozycji, wyglądu, nazwiska czy nawet niektórych animacji.
Kariera zawodnika
W karierze zawodnika pojawi się nowe kryterium osobowości. Poprzez wykonywanie czynności na boisku i poza nim zdobędziemy punkty osobowości, które następnie pozwolą podążyć w wybranym kierunku. Drogi są 3: Maverick – urodzony zdobywca bramek, Virtuoso – inteligentny i uzdolniony zawodnik, który potrafi sprytem przesądzić o wyniku, a także Heartbeat – prawdziwy lider napędzający drużynę. Wydawanie punktów w każdej z gałęzi pozwoli odblokować nowe umiejętności i zmienić ukształtowanie naszego zawodnika.
- Sprawdź najniższe ceny FIFA 23
Oprócz tego bardzo dużą nowością jest zestaw aktywności pozaboiskowych, do których zaliczają się istotne decyzje dotyczące relacji z kolegami z drużyny lub inne sytuacje, a każda z decyzji da nam punkty dla innej ścieżki osobowości. Jeszcze inną drogą na zdobycie punktów danego kierunku jest dokonywanie zakupów – luksusowy zegarek na własność zapewni punkty dla ścieżki Maverick, a dotacje dla szkół zwiększą postępy na drodze Heartbeat. Do tego pojawi się możliwość inwestycji w rozmaite przedsięwzięcia, które mogą przynieść zysk lub stratę.
FIFA 23 zadebiutuje 30 września na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One, Google Stadia i Nintendo Switch. Będzie to ostatnia odsłona cyklu stworzona przez EA Sports, które od przyszłego roku zajmie się własną marką EA Sports FC.
Nie, usługa Google Stadia nie zostanie wyłączona, wbrew temu co sądzą niektórzy