Ponad 50 proc. osób rozprasza się, gdy uczestnicy spotkania mają włączone mikrofony, a nie wypowiadają się, natomiast ponad 60 proc. nie może się skupić, gdy w tle słychać szepty i inne hałasy. Jednocześnie 60 proc. osób przed spotkaniem online sprawdza, czy ich sprzęt działa poprawnie, a 70 proc. przygotowuje wcześniej pliki, które będą potrzebne podczas wydarzenia – to szczegóły wyników badania ClickMeeting.

ClickMeeting opracował poradnikWebinar idealny. 10 rad dla prezentera” dla prowadzących webinary i spotkania online. Materiał został stworzony w oparciu o najnowsze badanie, które firma przeprowadziła w czerwcu 2022 roku.

Co nas najbardziej rozprasza?

Przygotowując się do spotkania online, warto wziąć pod uwagę to, co najczęściej rozprasza uczestników i wyeliminować te rzeczy. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ClickMeeting, aż 63 proc. badanych rozpraszają szepty i inne hałasy w tle, zaraz za nimi wśród najbardziej rozpraszających czynników znalazły się włączone mikrofony u osób, które w danym momencie nie uczestniczą w rozmowie (53 proc.) oraz sytuacje, w których osoba prowadząca nie ma wcześniej przygotowanych materiałów, z których chce skorzystać podczas spotkania (31 proc.).

Kolejnymi rozpraszającymi czynnikami, które wskazywali badani, są: wyłączone kamery u większości uczestników (25 proc.), sytuacje, w których prowadzący nie patrzy w kamerę (22 proc.), nieodpowiednie tło prowadzącego (20 proc.) oraz ubiór prowadzącego (12 proc.).

ClickMeetingWydarzenia i spotkania online na stałe wpisały się w naszą rzeczywistość. Nic więc dziwnego, że uczestnicy takich spotkań z czasem zaczęli szukać zasad, które określałyby etykietę online. Nasz ostatni raport doskonale pokazuje, co ankietowanym przeszkadza, co ich rozprasza i czego oczekują od prowadzących. Na bazie tej wiedzy opracowaliśmy poradnik “Webinar idealny. 10 rad dla prezentera”, który z pewnością posłuży tym osobom, które często występują w roli prowadzącego lub moderatora spotkań online – komentuje Martyna Grzegorczyk, Communication Manager ClickMeeting.

28 lipca o godzinie 15.00 odbędzie się webinar ClickMeeting, na którym zostanie omówiony poradnik. Warto więc się tym tematem zainteresować.

Aż 70 proc. badanych przygotowuje dokumenty przed spotkaniami online

Brak przygotowanych wcześniej materiałów przez osobę prowadzącą znalazł się wśród najczęściej wymienianych czynników, które rozpraszają uczestników spotkań online. Co ciekawe jednocześnie 70 proc. badanych odpowiedziało, że przed każdym spotkaniem przygotowuje wcześniej dokumenty, które będą potrzebne. Jednocześnie 60 proc. badanych sprawdza, czy sprzęt działa poprawnie.

– Przygotowane wcześniej dokumenty i sprawnie działający sprzęt to podstawa. Każdy prowadzący spotkania online powinien zadbać o te sprawy, zanim rozpocznie wydarzenie. Bardzo ważnym czynnikiem jest również zadbanie o jakość dźwięku i obrazu oraz dobre poznanie platformy, z której się korzysta. Mocno irytujące jest, gdy prowadzący podczas spotkania traci czas na szukanie jakiejś funkcji w programie, z którego korzysta. Platforma ClickMeeting jest pod tym względem bardzo intuicyjna, a dodatkowo zadbaliśmy o opcje testera AV, dzięki któremu jednym kliknięciem można sprawdzić, czy urządzenia działają w odpowiedni sposób – komentuje Martyna Grzegorczyk, Communications and Outreach Manager w ClickMeeting.

Uśmiecham się i przepraszam

Tak reaguje  w sytuacjach kryzysowych 70 proc. ankietowanych. ClickMeeting zapytał ankietowanych o to, w jaki sposób reagują, gdy podczas wydarzenia online wydarzy się coś nieoczekiwanego. Najczęściej padającą odpowiedzią (70 proc.) było: uśmiecham się i przepraszam. Bez słowa wstaje i idzie rozwiązać problem 7 proc. ankietowanych, a 6 proc. udaje, że nic się nie dzieje i w ogóle nie reaguje. Natomiast 17 proc. osób odpowiedziało, że nigdy nie przytrafiła im się taka sytuacja.

To o co warto również zadbać, to kwestie nagrywania spotkań online. Chodzi o informowanie użytkowników o fakcie nagrywania. Wiele osób o tym zapomina, tymczasem, jak wynika z raportu ClickMeeting aż 96 proc. badanych oczekuje, że prowadzący wydarzenie online poinformuje ich o zamiarze nagrywania spotkania.

ClickMeeting

Jak podkreśla radca prawny w ClickMeeting, Anna Zielińska, dzięki temu użytkownik będzie mógł świadomie podjąć decyzję, czy chce udostępnić swój wizerunek, a prowadzący uniknie późniejszych ewentualnych nieporozumień prawnych.

Coraz więcej osób preferuje wydarzenia w formule na żądanie. Mogą brać w nich udział w dowolnym momencie i okolicznościach, np. wysłuchać wykładu na spacerze czy zapoznać się z treścią podczas joggingu. To w równym stopniu wygodne dla twórcy wydarzenia. Wystarczy, że raz nagrana treść może podlegać stosownym modyfikacjom. Nie oznacza to, że tracimy kontakt z odbiorcami. Będą mogli pozostawić wiadomości (np. pytania), na które udzielimy stosownej odpowiedzi w dowolnym czasie. To jedna z ważniejszych funkcjonalności automatyzacji współczesnej kooperacji on-line.

Webinar idealny, dodatkowe porady

Autorzy poradnika zadbali kompleksowo o listę kontrolną rzeczy niezbędnych, by nasze spotkanie online przebiegło ciekawie i bez perturbacji.  Pomocne mogą się okazać podpowiedzi o samym prowadzeniu spotkania online. Warto więc pobrać poradnik i powtórzyć tzw. prawdy oczywiste. Zwłaszcza, że w zamieszaniu lub pośpiechu potrafi coś umknąć naszej uwadze. A wtedy jesteśmy blisko tragedii!

Apple MacBook Air M2 to dramat. Odpadająca farba, rysy i problemy z temperaturą