Poniżej chciałbym się podzielić kilkoma prostymi radami z zakresu UX, które mogą pomóc waszej stronie być „user friendly„. Nie wymagają strasznego nakładu pracy, nie zaszkodzą, a na pewno pomogą zostawić dobre wrażenie.
User experience jest coraz bardziej doceniane, cieszę się z tego powodu ponieważ jest to poniekąd moja pasja. Nie wydaje mi się, że jest to coś stworzonego na siłę, sztucznie wytworzona specjalizacja. Te 19 porad, które chce wam przedstawić są dowodem na to, jak ważne są nasze decyzje jeżeli chodzi o to, co dajemy naszym użytkownikom i jak bardzo mogą wpłynąć na ich zachowanie. Dziś będzie bardzo tekstowo, ale proszę się nie zrażać. Bierzcie i wdrażajcie :)
Strona główna:
1. Wyraźny przekaz – jeżeli Twoja strona ma za zadanie „sprzedać” jakiś produkt musi posiadać wyraźny przekaz. Należy przekazać użytkownikowi co ma zrobić dalej by wejść w posiadanie produktu i jakie korzyści z tego osiągnie, bo przecież kto chciałby wydać pieniądze i nic z tego nie mieć. Dzięki takiemu przekazowi użytkownik będzie wiedział, że wydane pieniądze nie poszły w błoto.
2. Pierwsze wrażenie – w dużej mierze powiązane z przekazem. Pierwszy kontakt naszego użytkownika/klienta ze stroną musi być pozytywny, nie możemy go atakować pierdyliardem informacji ponieważ go rozproszymy i nie skupi się na ważnych informacjach, które mają za zadanie przekonać go do podjęcia decyzji („call to action„).
3. Łatwy kontakt – musimy zapewnić prosty i szybki dostęp do informacji kontaktowych z naszą ekipą, jeżeli użytkownik będzie miał wątpliwości to wysoce prawdopodobne jest że zechce podpytać o jakieś szersze info, musimy być przygotowani na taką sytuację – udostępnić informacje kontaktowe np adres, tel, skype, email lub formularz kontaktowy
4. Logowanie – jeżeli na naszej stronie istnieją konta użytkowników niech wyświetla się informacja o zalogowanym koncie np „Witaj Łukasz„, taki mały szczegół, a wiele daje :)
5. Media content – jeżeli na stronie chcemy umieścić jakieś zdjęcia czy video, niech nie będą przypadkowymi, ładnymi materiałami. Taki content ma za zadanie uzupełnić przesłanie, które niesie ze sobą nasza strona, a nie być tylko smakołykiem dla oczu. I niech video czy też audio samo się nie odtwarza (video jedynie w trybie wyciszonym może mieć autoplay).
Nawigacja i wyszukiwanie:
6. Statyczność – ważne linki nie powinny być umieszczane w ruchomych elementach typu karuzela.
7. Spójność – nawigacja powinna wyglądać w taki sam sposób na wszystkich podstronach serwisu
8. Doprecyzowanie – nie używamy linków „kliknij tutaj” etc. link ma mówić o tym dokąd się przeniesiemy po kliknięciu
9. Pozycja – nie GPS, jeżeli w naszym serwisie mamy kilka opcji językowych możemy spróbować ładować odpowiednią wersję na podstawie geolokalizacji IP, ale takowa nie zadziała bez zgody użytkownika, ale nie o tym chciałem napisać ;) Chodzi o pozycję na stronie. Często wystarczą okruszki chleba („breadcrumbs„), ale w przypadku większej witryny przydatna będzie mapa strony.
10. Tytuł – świetnie jeśli nasza domena jest łatwa do zapamiętania, ale nie zaszkodzi, by tytuł podstrony też opisywał w pełni co na niej się znajduje, w przypadku dodania do zakładek użytkownik będzie wiedział co sobie zapisał.
11. Szukajka – wyszukiwarka powinna być formularzem, nie linkiem do podstrony!
12. Szerokość wyszukiwarki – warto prześledzić informacje o tym jakich haseł nasi użytkownicy szukają, będziemy wiedzieć czy poszerzyć pole wyszukiwania, czy może zmniejszyć. Szerokość powinna być na tyle duża by użytkownik widział co wpisał.
13. Szukanie wszędzie – wyszukiwarka nie powinna być dostępna tylko na stronie głównej, jest ona elementem nawigacji (pkt 2 tej listy).
Na koniec kilka punktów dotykających różnych sekcji witryny:
14. Jak najmniej popUpów – chyba wiadomo dlaczego, wszyscy nie lubimy tych wku.. irytujących, wyskakujących zbyt często okienek
15. Ważne informacje wyświetlane są na początku, najlepiej przed linią zgięcia-„fold”
16. Prostota formularzy, które umieszczamy na stronie
17. Opisy pól w formularzach
18. Potwierdzenie wysłania informacji z formularza
19. Ostylowane 404, najlepiej z wyszukiwarką i linkiem do strony głównej
Mam nadzieję, że informacje przydatne, zdaje sobie sprawę, że większość z nich jest podstawowa, ale z doświadczenia wiem, że takie informacje warto sobie co jakiś czas przypomnieć. Jeżeli ktoś nie znał tych (uwaga, mądre słowo) pryncypiów UX to cieszę się, że pomogłem :)