Zadanie na dzisiaj jest proste: wytnij modelkę / modela ze zdjęcia. Banalne, jednak chcę sprawdzić czy faktycznie jak każdy zachwala, PS poradzi sobie równie świetnie z włosami na zwykłych fotkach, często przesyłanymi w takiej formie od klienta ( „Panie, na zdjęciu jest pani Asia, cały czas dobre było, wiec teraz też będzie” ). Mam dwa – 800×500 oraz większe, 3000×2000, co by pięknie działały efekty.
Oryginalne:
Wpierw wybieram ciekawą metodę za pomocą narzędzia – Refine Edge (Popraw krawędzie).
- Zaznaczenie obszaru.
Pierwsze co, zaznaczam obszar który mnie interesuje – prosto, używam różdżki – (Magic Wand) lub Quick selection tool (Szybkie zaznaczanie). Bardzo pobieżnie – chodzi nam mniej więcej o kształt – jednak przestrzenie między włosami zostawiam niezaznaczone.
- Mając zaznaczony obszar, tworzę maskę, która chwilowo zbyt porywająco nie wygląda.
- Zmienię krawędzi maski to przy użyciu refine radius tool malując w miejscach, gdzie powinny być włosy i ma się stać magic:
Hmm…. Nie ma magic. Fakt, fajnie to wygląda na ciemniejszym tle, jednak wersja biała dalej pozostawia wiele do życzenia…
Ok, zmiana planu.
Zabawmy się zatem kanałami kolorów (channels) – czyli starszą metodą, ale niekoniecznie wiele trudniejszą:
- Zaznaczam w panelu Kanały kanał niebieski i go duplikuję ( nie lubię pracy na oryginale ;) )
- Robię invert by odwórcić kolory ( ctrl + i ) – nasze włosy muszą być białe by łatwiej było nam je „wyciągnąć” z obrazka
- Dla ułatwienia zaznaczę twarz na biało, a tło na czarny kolor,
- Voila, klikam na warstwę z ctrl (zaznaczam całość kanału), ctrl + c na naszej zduplikowanej niebieskiej warstwie i przenoszę jako maskę do oryginału ( Add layer mask / Dodaj maskę ).
Efekt jest już lepszy, jednak dalej mam pewne prześwity starego zdjęcia, gdzie włosy naszły na zbliżony kolorystycznie element.
Wydawać by się mogło, że rozdzielczość naszych zdjęć ma mało do gadania w tej kwestii – oba sposoby nie są w naszym przypadku doskonałe. Dlaczego?
Każdy z tutoriali dostępnych na YT jest robiony na fotce z super rozdzielczością, gratis – przeważnie postać jest wycinana z szarego lub jednolitego tła. Wtedy PS nie ma problemów, nie krzaczy się i nie zaznacza dziwnych obszarów, nie związanych z naszym modelem, co za tym idzie – banalnie prosto radzi sobie z najdrobniejszymi szczegółami futra czy włosów.
Co zrobić?
Improwizujmy. Możesz duplikować warstwy końcowe wraz z maskami, pogłębiając kolor cienkich pasm włosów – będzie to dawało efekt precyzyjniejszego zaznaczenia. Mnóż warstwy i nakładaj je na siebie. Posiadając tablet jesteś w stanie najzwyczajniej w świecie dorysować włosy – zajmie to nieco czasu, zwłaszcza przy ustawieniach pędzli,
(tu moje dla przykładu) ale efekt może być podobny do zamierzonego. Zalecane zwłaszcza w sytuacjach takich jak z naszą modelką – zza modela prześwituje nam plama barwna, a musimy ją usunąć.
Ostatnią i najmniej inwazyjnym przedsięwzięciem, jest porozmawianie z klientem i próba wykupienia nowej fotki (z modelem na szarym tle) :)