Po ostatniej aktualizacji przeglądarki Chrome do wersji nr 38 pojawiły się problemy, które dotąd nie występowały. Otóż obraziła się na mnie wtyczka Flashowa, która zaczęła się notorycznie wysypywać, obwieszczając radosny komunikat:

 Wtyczka (Shockwave) Flash nie odpowiada

tuż obok jeden przycisk, który powoduje jej zatrzymanie. Problem nie byłby aż tak uciążliwy, gdyby nie fakt, że w tym czasie blokuje się właściwie cała przeglądarka, uniemożliwiając kliknięcie w przycisk. Cholernie męcząca sprawa, tym bardziej że przytrafiła mi się kilka razy, kiedy tworzyłem wpisy w panelu WordPress, tracąc część wprowadzonej treści. W końcu irytacja sięgnęła zenitu i postanowiłem odnaleźć rozwiązanie tego problemu.

shockwave

 

Problem ponoć związany jest z faktem, że Chrome posiada swoja własną wtyczkę obsługującą technologię Flash. Jeśli mamy dodatkowo zainstalowaną wtyczkę flashową od Adobe, to problem ponoć problem gwarantowany. Wszystko wskazuje, że jednak faktycznie coś w tym jest, bo po wyłączeniu (paradoksalnie) wbudowane wtyczki problem znika,  przynajmniej w moim wypadku. Poniżej krótki tutorial jak poradzić sobie z tym problemem.

Sposób

  • Należy uruchomić nową kartę przeglądarki, po czym w pasku adresu wpisać:  chrome://plugins/
  • Otrzymujemy następujący widok:

flash1

 

  • Należy kliknąć w szczegóły by rozwinąć opcję każdego rozwinięcia. Problemem z wysypującą wtyczką Flash jest prawdopodobnie fakt, że są one zainstalowane dwie na raz – jedna wbudowana w Chrome, druga zewnętrzna od Adobe.
  • Po rozwinięciu szczegółów pojawi się następujący widok

flash2

  • To co zrobiłem, to wyłączenie jednej z wtyczek. W moim przypadku wyłączona jest wbudowana w Chrome wtyka o nazwie PepperFlash (nazwa widoczna w lokalizacji). Zostawiłem włączoną wtyczkę od Adobe i jak na razie jeszcze ani razu Flash nie spowodował zawieszenia przeglądarki.
  • Volila – Powinno działać

Przedstawiłem solucje dla przeglądarki Chrome, domyślam się że analogicznie będzie wyglądało doraźne rozwiązanie dla Firefox.

Co najbardziej zastanawiające w całej historii, to że nie wszyscy mają podobne problemy z przeglądarką, mimo tego samego numerka wersji. Niemniej sporo osób się z tym problemem boryka. Próbowałem już różnych kombinacji (włączona wtyczka zintegrowana z Chrome, deinstalacja Adobe Flash), jednak to ta opcja sprawdza się jako jedyna. To co zaprezentowałem to działanie niestety doraźne, a nie prewencyjne. Mimo wszystko pozwala na pozbycie się uciążliwego problemu.

Pytanie gdzie leży przyczyna? Patrząc jednak na opinie użytkowników (ja zresztą miałem na początku identyczną), że to wszystko wina Adobe i to na nich spadają wszystkie cięgi, okazuje się jednak że to raczej nie problem związany z ich pluginem. Zdecydowanie będę się tej sprawie przyglądał, a gdy tylko odnajdę przyczynę z pewnością Was o tym poinformuje.