W połowie września liczba sklepów internetowych zarejestrowanych w Polsce wyniosła 51 tys. – niemal 14 proc. więcej niż pod koniec ubiegłego roku.
Liczba sklepów internetowych w Polsce niezmiennie rośnie, a w ciągu ostatnich trzech lat wzrost ten osiągnął dynamikę 25 proc. rocznie, jak wynika z informacji zebranych przez największą na świecie wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Stawia to Polskę w czołówce najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie.
Ile sklepów internetowych jest w Polsce?
W połowie września 2021 r. w KRS zarejestrowanych było w sumie 51 tys. sklepów internetowych – o ponad 6,3 tys., czyli niemal 14 proc., więcej niż na koniec roku 2020. Szacuje się, że na początku 2021 r. polski rynek e-commerce przekroczył wartość 100 mld zł.
Branża jest cały czas na fali wznoszącej. Warto sobie jednak postawić pytanie, ile z tych nowo powstałych sklepów internetowych faktycznie poradzi sobie na rynku i przetrwa kolejne zmiany we wprowadzaniu i luzowaniu obostrzeń dla różnych branż, rosnącą konkurencję sklepów zagranicznych oraz naturalny z czasem powrót części klientów do zakupów stacjonarnych.
– komentuje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio – software house’u z główną siedzibą w Poznaniu i oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 120 projektów sklepów internetowych.
Polski e-commerce ma problemy z finansami
Pomimo ogromnej popularności zakupów przez Internet (według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej dynamika wzrostu wartości sprzedaży on-line w 2020 r. zwiększyła się z 20 proc. do nawet 40 proc. ) utrzymanie się na rynku e-commerce nie jest takie proste.
Od początku 2021 r. działalność zawiesiło ponad 4,4 tys. zarejestrowanych w Polsce sklepów internetowych, a 67 proc., według oceny Dun & Bradstreet, znajduje się obecnie w słabej kondycji finansowej. Kondycję 8,3 proc. można określić jako bardzo złą. W dobrej sytuacji finansowej znajduje się 23 proc., a w bardzo dobrej zaledwie 1,5 proc.
Co zniechęca klientów sklepów internetowych?
Newralgicznym momentem, w którym wiele sklepów traci klienta, jest sam koniec procesu zakupowego. Aż 70 proc. klientów rezygnuje z zakupów już po dodaniu produktów do koszyka.
Klientów zniechęcają m.in. nieprzyjazny interfejs czy zbyt długi i skomplikowany proces zakupowy. Dlatego już na etapie projektowania sklepu warto wybrać intuicyjną i elastyczną platformę zakupową.