Mimo, że nowe reakcje na Facebooku zostały wprowadzone w ubiegłym tygodniu, na DailyWeb nie poruszaliśmy jeszcze ich tematu. Co zmienią reakcje? I jak ich wprowadzenie wykorzystały marki? Zapraszam do lektury.

Facebook zmienił działanie jednej z najważniejszych funkcji swojego portalu, zarazem czyniąc ją jedną z największych zmian na portalu na przestrzeni ostatnich kilku lat. Dzięki niej możemy wyrażać znacznie więcej emocji niż do tej pory. Dlaczego Facebook zdecydował się na taką zmianę?

Lajkowaliśmy wszystko, z czym się zgadzaliśmy, czemu dawaliśmy naszą aprobatę, czy co nam się zwyczajnie w świecie podobało. Jednak na Facebooku pojawiają się nie tylko takie posty. Co zrobić w sytuacji, kiedy ktoś zamieścił post, a kliknięcie „Lubię to” byłoby – delikatnie mówiąc – nie na miejscu? Dzięki nowej funkcji nie musimy się już nad tym zastanawiać – możemy teraz wyrazić kilka emocji – od zwykłego „lubię to”, poprzez ekscytację i śmiech, aż do smutku i złości.

reaction

Zmianę tą Mark Zuckerberg zapowiedział już kilka miesięcy wcześniej. Wtedy zadawano sobie pytanie, czy Facebook wprowadzi przycisk „nie lubię tego”, w nowych reakcjach na próżno jednak szukać kciuka w dół. Co z nim?

Przycisk „nie lubię tego” mógłby wyrażać negatywne emocje, stąd FB nie zdecydował się wprowadzić go do gamy nowych reakcji. Wyobraźcie sobie ten przycisk w zestawieniu z postami niektórych marek, a w rezultacie z budżetem Facebooka ;-) A jak cieszyłyby się na niego internetowe trolle i hejterzy? Negatywną reakcję możemy wyrazić więc jedynie za pomocą emoji „Wrr”.

Pomyślicie pewnie, dlaczego na łamach DailyWeb o nowych reakcjach piszemy dopiero teraz? Spokojnie, nie przespaliśmy tematu – musimy się czymś wyróżnić. W końcu w dzień wprowadzenia nowej funkcji zostało to nagłośnione przez większość blogów, portali internetowych i mediów tradycyjnych. Również marki nie próżnowały i wykorzystały udostępnienie nowej funkcjonalności w kontekście real time marketingu. Oto kilka wybranych przykładów:

bankzachodni

zywiec

semahead

Od razu po wprowadzeniu nowych reakcji, pojawiły się głosy, że powinno znaleźć się wśród nich kilka dodatkowych emoji. Głos autora The Oautmeal:

facebook_reactions_big

Co powiecie na takie coś? Uważam, że idealnym pomysłem do oznaczania treści związanych z nowymi technologiami i WWW byłby ostatni emotikon z poniższego zestawu reakcji ;-)

zestawemoji

A Wy jakie reakcje dodalibyście do nowej funkcji popularnego serwisu?