Jeżeli szukasz okazji do nauczenia się programowania lub jeżeli zawsze marzyłeś albo marzyłaś o stworzeniu własnej gry, to prawdopodobnie nadszedł właściwy czas, żeby urzeczywistnić to pragnienie.
Szkoły i uczelnie działają wyłącznie zdalnie, typowe miejsca spotkań są zamknięte, a samo spotykanie się obłożone jest obostrzeniami. Kolejne aspekty codziennej rutyny zatapiają się w przeszłości, a wraz z nimi pojawiają się sprzyjające okoliczności, by zrealizować odłożone na kiedyś pomysły. Żeby pomóc tym, którzy chcieliby zabrać się za rozwijanie swoich zainteresowań, ale nie bardzo wiedzą, gdzie szukać, w tym krótkim tekście podsunę dwie szczególnie interesujące wartościowe i bezpłatne oferty.
Na pierwszy ogień idzie rozpoczęta już 18 marca akcja Grarantanna, zorganizowana pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji. Oprócz mniejszych i większych aktywności wchodzących w skład wydarzenia istnieje możliwość zapoznania się z tematem tworzenia gier poprzez liczącą w sumie dwanaście webinariów serię, przygotowaną przez zespół Fundacji Lublin GameDev uzupełniony specjalistami zaangażowanymi w Mistrzostwa Polski w projektowaniu gier wideo. W jej zakresie przekazywana będzie wiedza o projektowaniu, wykorzystywaniu silnika Unity, podstawach skryptowania oraz elementach związanych z kreowaniem warstwy fabularnej dla swojego tytułu.
Przedsięwzięcie przeznaczone jest przede wszystkim dla uczniów szkół, zmuszonych do przechodzenia przez wszystkie bolączki rodzącego się zdalnego procesu nauczania i na co dzień ograniczonych do przebywania we wnętrzach swoich domów. Nie oznacza to oczywiście, że nikt poza nimi nie może skorzystać z okazji, żeby rozbudzić swoją pasję albo uzupełnić posiadane informacje. Materiały odnaleźć można albo posługując się linkami zamieszczonymi, albo na oficjalnej stronie, albo odwiedzając kanał Lublin GameDev, gdzie umieszczone są nagrania.
Innym wartym uwagi wydarzeniem jest GameJam #ZostańWDomuRobGry, za którego powstaniem stoją Fundacja Indie Games Polska, Game Industry Conference oraz PolskiGamedev.pl, tym razem pod patronatem Ministerstw Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Uczestnicy będą mogli nie tylko zdobyć kompetencje i doświadczenie, ale także wziąć udział we wspólnym, ogólnopolskim projekcie, nad którym pracować będą nie tylko nowicjusze, ale też profesjonalni twórcy.
Przydatne wiadomości zawarte są w poradnikach video przybliżających podstawy pracy z trzema popularnymi silnikami do gier, Scratchem, Game Maker Studio i Unity. Innym atutem tego GameJamu będą także streamy, w których trakcie będzie można zobaczyć przedstawicieli polskiego gamedevu, mediów oraz popularnych twórców, spośród których z pewnością warto wymienić przynajmniej Remigiusza „Rock” Maciaszka.
Zapał środowisk developerskich i ministerialnych z pewnością zasługuje na pochwałę. Propozycja pożytecznego spędzenia czasu, kiedy gospodarowanie nim ze względu na większą niż kiedykolwiek swobodę może okazać się dla wielu młodych ludzi prawdziwą szansą. Co więcej, dzięki obu projektom być może uda się spopularyzować i zaszczepić w niektórych miłość do coraz bardziej istotnej dziedzina nauki, jaką jest informatyka. Jeżeli więc masz czas i ochotę, to może warto poświęcić chwilę, żeby włączyć się w którąś z tych akcji oraz przekuć nadarzającą się okazję w coś, co kiedyś stanie się więcej niż tylko zainteresowaniem. Dla spragnionych efektów polecam zajrzeć na stronę Grarantanny na itch.io, gdzie dostępne są prace uczniów, którzy zdecydowali się wziąć udział w konkursie.
Autorem artykułu jest Piotr Zych.