Amerykańska firma Signs.com postanowiła sprawdzić, jak dokładnie jesteśmy w stanie odwzorować logo danego produktu, korzystając jedynie z naszej pamięci. Wyniki są zaskakujące!

W eksperymencie wzięło udział 156 Amerykanów w wieku od 20 do 70 lat. Założenie było proste: każda osoba miała za zadanie narysować z pamięci logo danej firmy. Na tapetę wzięto marki silnie zakorzenione w świadomości amerykańskich konsumentów: Apple, Adidas, Burger King, Starbucks, Ikea, Domino’s. Foot Locker, Target, 7-Eleven oraz Walmart.

Oceniając prace respondentów, zwrócono uwagę nie tylko na ilość wiernie odwzorowanych znaków, lecz także najczęściej popełniane błędy. Pod uwagę wzięto wykorzystanie wszystkich elementów loga, ich prawidłowe umieszczenie oraz użyte barwy. Ten ostatni aspekt był zresztą najlepiej odwzorowywany – ponad 80% respondentów bezbłędnie wskazała paletę barw związaną z danym logiem.

Eksperyment pokazał, że nawet z pozoru dobrze rozpoznawalne i z pozoru nieskomplikowane loga potrafią sprawić kłopot w odwzorowywaniu. Oto jak respondenci poradzili sobie z jabłkiem Apple:

logo apple w pamieci uzytkownikow

Najczęściej popełnianymi błędami przy rysowaniu loga Adidas było pisanie nazwy firmy wielką literą (21% rysunków) oraz rysowanie jednego paska za dużo (11%).

logo adidas w pamieci uzytkownikow

Najwięcej problemów sprawiało poprawne narysowanie loga Starbucksa. Aż 55% respondentów pominęło w swoich rysunkach ogon syreny, a 45% jej koronę.

logo starbucks w pamieci uzytkownikow

Korona znalazła się za to na rysunkach mających przedstawiać logo Burger Kinga (aż 21% z nich). Co ciekawe marka nigdy nie używała korony jako swojego głównego loga. Jedynie znak z lat 1957-1969 zawierał w sobie element korony.

logo burger king w pamieci uzytkownikow

Najbardziej „bezproblemowe” logo wydaje się mieć Ikea:

logo ikea z pamięci uzytkownikow

To właśnie Ikea może poszczycić się największą ilością wiernych odwzorowań w badaniu. Ponad 30% respondentów niemal idealnie odwzorowało logo marki, a kolejne 56% rysunków oceniono jako dobre odwzorowanie. Na przeciwległym końcu skali znajduje się Starbucks – jedynie 6% perfekcyjnych i 17% dobrych odwzorowań. Oczywiście należy wziąć także pod uwagę fakt, że logo Ikei jest dużo łatwiejsze do narysowania niż zielona syrena Starbucksa, jednak wynik ten wciąż zdaje się potwierdzać regułę, iż w prostocie siła.

Co ciekawe, w przypadku każdej z podanych marek znalazła się bowiem grupa respondentów, którzy rysowali ich stare loga. Rekordziści rysowali znaki, które nie są w użyciu już od dobrych kilkunastu lat – jak chociażby w przypadku Ikea, gdzie obecne logo funkcjonuje od 1983 roku. Najwięcej wskazań na stare logo zaliczyły – Starbucks (31% rysunków), Burger King (15%) i Domino’s (15%). Pokazuje to, jak głęboko dany wzór jest w stanie zakorzenić się w naszej pamięci.

starbucks logo na przestrzeni lat

burger king logo na przestrzeni lat

logo dominos pizza na przestrzeni lat

Bardzo ciekawi mnie, jak przedstawiałyby się wyniki podobnego eksperymentu przeprowadzone w Polsce. Czy macie może pomysły jakie brandy znalazłyby się w takim zestawieniu?