Sami, przeglądając Facebooka i obserwując swoich znajomych, możemy dostrzec, że są różne typy jego użytkowników – od tych, którzy obsypują lajkami wszystko i wszystkich, przez miłośników selfie, aż po osoby traktujące Facebooka jako swój – bądź co bądź – publiczny pamiętnik. Są też Ci, którzy dają upust swojej wenie twórczej i publikują wszelkiego rodzaju utwory. Okej – w końcu do tego Facebook służy, w końcu to najpuparniejszy portal społecznościowy. Społecznościowy. I właśnie tę społeczność badali ostatnio naukowcy i stwierdzili, że wśród użytkowników Facebooka można wyróżnić cztery różne grupy. Do której z nich należysz?
Budowniczy relacji
Facebook dla budowniczych relacji jest rozszerzeniem życia z dala od komputera. Przedstawiciele tej grupy wykorzystują go do wzmacniania istniejących relacji ze znajomymi i z rodziną. Portal Zuckerberga jest miejscem do opowiadania własnych historii, które później mogą krążyć wśród grona najbliższych znajomych. Przedstawiciele tej kategorii są bardzo aktywni – dodają wiele postów, przeglądają mnóstwo zdjęć oraz angażują się w dyskusje w komentarzach.
Mało aktywni podglądacze
Główną cechą mało aktywnych podglądaczy jest fakt, że korzystają z Facebooka raczej niezbyt aktywnie – nie udostępniają informacji o swoim życiu, nie publikują zdjęć, nie aktualizują statusów i nie dodają komentarzy. Najczęściej mówią, że „muszą używać Facebooka, by być w kontakcie z innymi”.
Mówcy publiczni
Dla tego typu użytkowników, Facebook jest osobistą mównicą. Najczęściej są nimi dziennikarze, aktywiści czy organizatorzy różnych eventów. Mówią wiele, ale nie zawsze oczekują reakcji. Ci użytkownicy, choć na portalu są bardzo aktywni, to nie udostępniają o sobie informacji prywatnych. Badane osoby stwierdzały, że wolą kontaktować się z rodziną za pośrednictwem rozmowy telefonicznej czy wiadomości tekstowej.
Wielbiciele selfie
To Ci, którzy najczęściej zgadzają się ze stwierdzeniem: „Im więcej otrzymuję polubień, tym bardziej czuję się akceptowany”. W swojej komunikacji wykorzystują podobne narzędzia, co budowniczowie relacji. Zrobienie dla nich zdjęcia ma sens jedynie wtedy, kiedy zostanie udostępnione w mediach społecznościowych. To ludzie, którzy lubią zwracać na siebie uwagę. Najmniej dbają o zgodność z prawdą – kreują swój wizerunek, często pokazując lepszą wersję siebie i swojego życia.
Przedstawione typy użytkowników Facebooka zostały dokładnie sklasyfikowane w najnowszym wydaniu International Journal of Virtual Communities and Social Networking. Całość pokazuje jedno: social media to ciekawy wątek dla badań socjologów i psychologów. Analizując swoje profile w mediach społecznościowych, stwierdzam, że mogę zaliczyć się do każdego z powyższych – z każdego z nich mam jakąś cząstkę. A jak jest u Was?