Kiedy zbyt łatwe procesy stają się dark patternami? Gdzie jest granica?
Dziś na tapetę bierzemy dobry UX, który może doprowadzić do złych decyzji użytkownika. TL;DR nie dajemy odpowiedzi, ale zastanawiamy się nad tym, kiedy wchodzą kwestie etyczne. Iskrą do nagrania tego odcinka był wpis Michała Sadowskiego, który został zacytowany na grupie Product & UX design o tu. Sadek pisze w nim, że jego 5 letnia córka była w stanie dokonać zakupu na Allegro.
Miałem już od dłuższego czasu na kolejce do odcinka ten artykuł. To połączenie spowodowało, że w odcinku 23 rozmawiamy właśnie o dobrym, zbyt dobrym UX. Oliwy do ognia dolał news, który wypłynął kilka godzin przed nagraniem odcinka o tym, że Citi Bank zamiast wysłać przelewów na około 8 milionów, wysłał na 900 milionów i ludzie nie chcieli im pieniędzy oddawać. Błąd spowodowany przez interfejs użytkownika jednej z ich wewnętrznych aplikacji. Możecie o tym przeczytać na arstechnica oraz na money.pl .
W tym odcinku poruszamy kwestie dark patternów, w jaki sposób można manipulować ludźmi. To wbrew pozorom ma bardzo wiele wspólnego z projektowaniem UX zwłaszcza w kontekście e-commerce. W odcinku wspominam o karze nałożonej na booking.com za nieuczciwe praktyki, między innymi wywieranie presji na użytkowniku. Potwierdziłem te doniesienia. Tutaj artykuł na ten temat.
Tak więc projektując cokolwiek miejcie w głowie słabości ludzi i w jaki sposób można je wykorzystywać. Z drugiej strony, korzystając z produktów cyfrowych, zwłaszcza tych gdzie można wydawać pieniądze lub na stronach z ofertami pamiętajcie, że po drugiej stronie może być bardzo ogarnięty dział zapewniający bezproblemową finalizację waszych zachcianek oraz potrzeb.