Ania, absolwentka wydziału wzornictwa ASP w Krakowie odkąd pamięta lubiła nie tylko projektować ubrania ale także samodzielnie je szyć. Pierwszą profesjonalną maszynę do szycia dostała już w szkole średniej. Po kilku latach pracy w znanej sieciówce postanowiła założyć własny brand modowy, a swoje kolekcje sprzedawać w sieci.
Zakładając sklep internetowy stanęła przed wyzwaniem wyboru domeny internetowej. Ten proces zajął jej trzy tygodnie bezsennych nocy, podczas których raz po raz przekonywała się, że konkurencyjna firma już zarejestrowała nazwę podobną do tej, o której myślała. Po sprawdzeniu setek wariantów – była psychicznie i fizycznie wyczerpana. A przecież można prościej, łatwiej i szybciej. Chcesz wiedzieć jak?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jaką wartość dla komunikacji Twojej marki ma domena internetowa?
- sprawdzisz, czy adres domeny tożsamy z nazwą firmy to wciąż dobry pomysł;
- dowiesz się, na co zwracać uwagę przy wyborze domeny;
- poznasz potencjał tak zwanego zjawiska “domain hack”;
- poznasz dobre praktyki związane z bezpieczeństwem domeny.
Domena internetowa to wirtualna wizytówka firmy
Domena internetowa, czyli adres pod którym widoczna będzie w sieci strona internetowa to proces, nad którym należy się nieco dłużej pochylić. Zdając sobie sprawę z tego, że to unikalny adres pozwalający odnaleźć firmę w sieci chcemy zarejestrować taki, który z jednej strony będzie kojarzył się nierozerwalnie z naszą marką, z drugiej zaś, taki, który przedstawi w sposób interesujący naszą działalność. Sytuacja staje się dynamiczna, kiedy to adres internetowy, zawierający naszą nazwę jest już zajęty.
Domena składa się z nazwy i rozszerzenia – profesjonalnie nazywanego TLD (Top Level Domain). Jeżeli, zastanawiałeś się kiedyś ile domen internetowych jest zarejestrowanych na świecie to taką kwestię bada Verisign. Z najnowszego raportu, obrazującego stan rynku domenowego dowiadujemy się, że czwarty kwartał ubiegłego roku zakończył się liczbą 364,6 mln rejestracji nazw domen we wszystkich domenach najwyższego poziomu.[1] Patrząc na rynek polski, w Rejestrze domeny .pl funkcjonuje ponad 2,5 mln domen, a tylko w 1 kwartale tego roku, zarejestrowano blisko 184 tysiące nazw w domenie .pl, co pozwoliło utrzymać tendencję wzrostową.
Adres domeny, a nazwa firmy
Z praktycznego punktu widzenia, nazwa firmy tożsama z nazwą domeny stanowi spójną formę przekazu. Jako właścicielowi firmy, zależy Ci, aby adres strony www zawierał w sobie jej nazwę. W ten sposób łatwiej będzie nawiązywać komunikację z Klientami, a także budować świadomość marki. Nie powinniśmy jednak tego traktować jako pewnik. Adres internetowy powiązany z nazwą firmy to nie tylko jej nazwa i rozszerzenie. Im głębiej sięgamy, tym więcej alternatyw może pojawić się w naszej głowie. Jedną z ciekawszych form rejestracji adresu jest pozostawienie nazwy firmy, ale zaprezentowanie go w mniej standardowy sposób.
Nazwa firmy może zostać przedstawiona w postaci tzw. domain hack, o czym szerzej za chwilę. Właśnie dlatego Spotify, do swojej witryny prowadzi także za pomocą domeny Finlandii, poprzez adres www.spoti.fi, a magazyn Time poprzez rozszerzenie Czarnogóry, za pomocą adresu ti.me. Przyznasz, że to ciekawa propozycja, przyciągnięcia uwagi?
Domena może zawierać nazwę, która nawiązuje do kategorii usług czy też produktów, ale także może być podaniem nazwy w mniej oczywisty sposób, wykorzystując nowe domeny bądź czerpiąc z domen narodowych. Zatem idąc tropem rejestracji domeny związanej z nazwą firmy, o czym należy pamiętać?
Jak wybrać domenę internetową?
Rynek domenowy oddaje nam do dyspozycji ponad 1000 domen internetowych. Rejestratorzy, tacy jak cyber_Folks oferują możliwość rejestracji domen internetowych na okres 1,2 lub 10 lat – w zależności od zasad Rejestru. Wspomnieliśmy wyżej, że najczęstszą praktyką jest wybór nazwy, będącej jednocześnie nazwą adresu internetowego. Jeżeli zdecydujesz się na rejestrację adresu tożsamego z nazwą firmy, pozostaje Ci ważna kwestia – rozszerzenie. Jak podejść do tego zagadnienia? Możesz zwrócić uwagę na 2 aspekty – lokalizacja działania bądź branża.
Domena, a rynek działania
Jednym z najbardziej powszechnych podejść do rejestracji adresu jest kierowanie się lokalizacją działalności. Oznacza to wybór rozszerzenia dla adresu, które jest zgodne z rynkiem działania. Kierując się tą zasadą, możemy mówić o następujących kategoriach domen:
Domeny krajowe ccTLD
Każdy kraj ma swój internetowy kod. Używając w adresie rozszerzenia ccTLD, wysyłasz komunikat z jakim rynkiem związana jest Twoja działalność. W przypadku kiedy operujesz na rynku polskim, będzie to domena .PL. Jeżeli Twoja oferta kierowana jest na rynek czeski, będzie to domena .cz itd.
Domeny globalne
To szersze spojrzenie na działalność. Domena globalna pozwala pokazać swój biznes na kilku rynkach jednocześnie. W tej sytuacji nie zawężasz się w adresie www do konkretnej lokalizacji, ale pokazujesz aspiracje globalne. Przykładami takich domen są: .eu, czy .com. Pamiętaj, jednak, że działając wyłącznie na rynku polskim – domena .com, czy .eu może być niewłaściwa. Twoi klienci – zwłaszcza nowi, szukając Cię w sieci, odruchowo wpiszą adres w domenie .pl.
Domeny regionalne
W sytuacji kiedy Twoim rynkiem jest konkretny obszar – prowadzisz biznes w danym mieście bądź województwie, warto wykorzystać ten fakt i podkreślić swój regionalizm. Domeny regionalne odpowiadają nazwom większości miast i województw. Identyfikują działalność z regionu. Wybierając rozszerzenie lokalne, wskazujesz na konkretny zasięg działania. Dla przykładu, jeżeli prowadzisz mobilne usługi IT dla Klientów indywidualnych, od doradztwa, poprzez naprawę sprzętu, aż po konserwację i działasz na terenie województwa podlaskiego, warto pozycjonować lokalnie swoje usługi, wykorzystując do tego rozszerzenie .podlasie.pl.
Domena, a branża działania
Drugim podejściem, jakie możesz wykorzystać w swoim adresie www jest określenie branży i już na etapie adresu poinformować użytkowników z jakim typem działalności mają do czynienia. Od 2014 roku, czyli od momentu kiedy ICANN dopuścił do rejestracji tak zwane domeny (nTLD), mamy możliwość skorzystania z pokazania branży w adresie. Oznacza to sytuację, w której po nazwie domenowej, funkcję rozszerzenia pełni jedna z kilkuset dostępnych na rynku rejestracji nowych domen.
Nowe domeny
Krótkie, charakterystyczne rozszerzenia zrewolucjonizowały rynek domen, a jednocześnie rzuciły nowe światło, na sposób prezentacji oferty. Nowe domeny rozwiązują 2 sprawy: po pierwsze dostępność adresów. Musimy sobie zdawać sprawę, że często adres, który chcemy zarejestrować może być po prostu niedostępny w domenie .pl, czy .com. Z drugiej zaś, stanowią ciekawy sposób na zdefiniowanie obszaru działalności. Dla przykładu, jeżeli prowadzisz sklep internetowy, warto zastanowić się nad rozszerzeniem .online, gdy wprowadzasz na rynek aplikację, warto pokazać ją w rozszerzeniu .app.
Oryginalny adres domeny
Jeżeli poszukujesz nazwy, która nie tylko będzie kojarzona z Twoją marką, ale będzie wzbudzała ciekawość i pozwoli na niestandardowe pokazanie Twojego adresu, możesz skorzystać z rozszerzenia, które jednocześnie może być częścią Twojej nazwy. Wykorzystasz w tym celu zarówno domeny krajowe – jeżeli sposób rejestracji nie nakłada dodatkowych warunków, a także nowe domeny. Ten sposób prezentacji, zyskał też własną nazwę domain hack.
Domain hack – pokaż swój adres www
Domain hack, inaczej hakowanie domeny, to sytuacja, w której dana nazwa domenowa oraz jej rozszerzenie tworzą spójną całość. Przykładem takiej sytuacji jest adres www serwisu youtube, który do strony prowadzi za pomocą domeny belgijskiej. Wpisując youtu.be dostajemy się na stronę główną serwisu.
Kolejnym przykładem adresu z wykorzystaniem domain hack, jest adres rozgłośni radiowej. Radio RMF FM do swojej witryny prowadzi przy użyciu domeny .fm, tworząc adres rmf.fm.
Domain hack jest alternatywą dla wykorzystania domen krajowych. Łatwy i oryginalny adres do zapamiętania sprawdzi się w niestandardowym podejściu do nazewnictwa.
Co z długością domeny?
Zastanawiasz się czy długość domeny ma znaczenie dla jej zapamiętania? Okazuje się, że tak. Generalnie im krótsza nazwa domenowa, tym łatwiej ją zapamiętać i wpisać. Przeprowadziliśmy badania w tym zakresie, które mówią jasno, optymalna nazwa domeny powinna zawierać 9-10 znaków. Potraktuj to jako wskazówkę dla swojego adresu www.
Zachowaj bezpieczeństwo
Mówiąc o tym jak wybrać domenę, zwróćmy uwagę na aspekt bezpieczeństwa. Domena powinna być bezpieczna, a to także oznacza, że musisz spojrzeć nieco szerzej. Kiedy już na etapie rejestracji adresu uwzględnisz potrzeby ochrony domeny w kontekście nieuczciwych praktyk, pomoże Ci to zniwelować potencjalne zagrożenia. Wśród nich znajdują się m.in te związane z typosquattingiem oraz cybersquattingiem.
Zabezpiecz domenę przed typosquattingiem
Typosquatting – to sytuacja, w której cyberprzestępca rejestruje domenę łudząco podobną do naszej, wykorzystując literówki, które jako użytkownicy możemy popełnić wpisując adres www w przeglądarkę. Obiektem ataku padają nie tylko duże, znane marki. Problem ten dotyka także e-sklepów, gdzie podczas dokonywania zakupów operujemy danymi wrażliwymi. Jak to działa? Użytkownik wpisując adres strony popełnia nieświadomie błąd. Dostaje się na stronę docelową, która jest niemal identyczna jak ta oryginalna. Nic nie podejrzewa, nawet nie zauważył, że wpisał niepoprawnie adres strony w przeglądarkę. W ten sposób oszust może przejąć ruch i dane. W przypadku e-commerce, gdzie operuje się formularzami kontaktowymi, jest to szczególnie ważne. Dlatego już na etapie wyboru nazwy domeny, warto uwzględnić ten aspekt.
Przykładem typosquattingu dla serwisu na którym się teraz znajdujesz będzie adres daliweb.pl.
Z oszustwem typosquattingu mierzył się m.in. Facebook. Aby wejść na stronę serwisu wpisujemy adres facebook.com. Oszust wykorzystał fakt sąsiadujących liter i zarejestrował domenę gacebook.com. Zarejestrowany adres z literówką, po wejściu łudząco przypominał layout facebooka. Sprawa trafiła do sądu, w jej efekcie serwis Marka Zuckenberga dostał pokaźne odszkodowanie.
Aby uchronić się przed tego typu sytuacją, warto podczas wyboru i rejestracji domeny zarejestrować również takie adresy, które mogą być omyłkowo wpisywane w przeglądarkę. Przekierowując je na stronę główną, uchronisz swoich użytkowników przed niebezpieczeństwem. Taką praktykę wykorzystuje Amazon. Od lata zabezpiecza również nazwy domenowe, które przypominają adres główny. Dla przykładu, wpisując niepoprawny adres www.amazn.com, finalnie trafiamy na główną stronę Amazona.
Zabezpiecz domenę przed cybersquattingiem
Cybersquatting – ma miejsce wówczas, kiedy oszust świadomie rejestruje nazwę domeny identyczną jak nazwa naszej strony. Robi to np. z użyciem odmiennego rozszerzenia albo wykorzystując zbieżność fonetyczną. Przykładowo, dla serwisu, na którym się znajdujesz takim adresem mógłby być dailyweb.pr, bądź daliweb.pl.
Kolejną metodą cybersquattingu jest wykorzystanie faktu, że dane nazwy marek nie zostały zarejestrowane jako znak towarowy. Celem takich działań jest chęć zarobienia. Przestępcy rejestrują domeny internetowe o nazwie danej marki z myślą o jej odsprzedaży właścicielowi, pod groźbą wykorzystania jej do nikczemnych celów, co w konsekwencji może stać się rysą wizerunkową nie do uratowania.
Przykładem cybersquattingu była rejestracja domeny związanej z serwisem tiktok. Oszuści, widząc popularność serwisu założonego w 2017 roku i przewidując, że w kolejnych miesiącach tendencja będzie dynamicznie wzrastać zarejestrowali w 2019 roku adres tiktoks.com. Pod nim prowadzili działalność związaną ze świadczeniem usług, które miały zwiększać popularność i liczbę obserwujących użytkowników TikTok za opłatą. Oszuści nie poprzestali na tej jedynej domenie. Kolejno, zarejestrowali growtiktok.com tktokcharts.com, tiktokexposure.com czy tiktokplant.com. Sprawa znalazła swoje rozwiązanie w sądzie. [2] Obecnie domeny te są nieaktywne.
Antidotum na tego typu sytuację jest po pierwsze rejestracja znaków towarowych, aby mieć pewność, że nikt nie wykorzysta naszej nazwy w złej wierze, a także rejestracja adresów z różnymi końcówkami. Tym samym zabezpieczysz nazwy domenowe, na wypadek gdy chciałbyś w przyszłości poszerzyć swoją działalność. Dailweb.pl zabezpieczył swój adres, i wpisując dailweb.com lądujesz na właściwej stronie.
Zatem jak wybrać domenę internetową?
Domena internetowa to kapitał Twojej marki. Adres www bezpośrednio wpływa na wartość strony internetowej. Jak wybrać domenę? Powszechnie stosowana praktyka rejestracji adresu zgodnego z nazwą firmy jest zrozumiała i bezpieczna dla prowadzenia komunikacji marki z odbiorcami. Domena internetowa powinna być powiązana z rynkiem docelowym i charakterem działalności. Ciekawą praktyką stosowaną w świecie domen jest rejestracja adresu, w którym nazwa i domena tworzą spójną całość. To także alternatywa dla rozważenia rejestracji adresu, który jest już zajęty w najpopularniejszych domenach (.pl, .com). Już na etapie rejestracji domeny powinniśmy uwzględnić aspekt bezpieczeństwa, zabezpieczając nazwy domenowe. Podziel się z nami swoją historią. Czym kierowałeś się przy jej wyborze?
Źródło:
[1] Raport Verisign za 4Q 2021
[2] Revision Legal
Raport NASK 1Q 2022
Artykuł sponsorowany, dostarczony przez zewnętrznego partnera.