Dopiero teraz natrafiłem na wyniki badania Gemius/PBI, a opublikowane przez serwis WirtualneMedia.pl na początku lipca. Dotyczyło ono aktywności polskich użytkowników na portalach społecznościowych. Jak czytamy w raporcie – i co nie powinno zaskoczyć – to właśnie Facebook jest najpopularniejszych serwisem społecznościowym w Polsce, jednak na rynku aplikacji mobilnych ustępuje on Messengerowi. A co z GG, Google+ czy bijącemu niegdyś rekordy popularności Ask.fm?

Portale społecznościowe. Jakie są Twoje pierwsze skojarzenie z tymi słowami? Facebook? Instagram? LinkedIn? Moje coraz częściej też, choć pamiętam jeszcze czasy kiedy puszczało się śledzika i kupowało eurogąbki na Naszej Klasie, czy szukało się znajomych na Fotce.pl. Z kolei dźwięk nowej wiadomości na Gadu-Gadu to chyba jeden z kilku dźwięków, z którym będę kojarzył swoje dzieciństwo. Okazuje się jednak, że serwisy te nie odeszły do lamusa – badanie przeprowadzone przez Gemius/PBI pokazuje, że użytkownicy wciąż chętnie z nich korzystają.

Facebook bije rekordy popularności, ale tuż za nim…

Chyba nikogo nie powinien dziwić fakt, że Facebook wygrywa we wszystkich statystykach. W maju z przeglądarkowej wersji portalu Marka Zuckerberga skorzystało prawie 80% wszystkich polskich internautów – 21,69 mln realnych użytkowników. Średnio spędzili tam oni ponad 5 godzin i 43 minuty. Co ciekawe, na drugim miejscu pod względem odsłon jest Fotka.com – serwis, który śmiało można określić mianem „polskiego Tindera”. Użytkownicy odwiedzili tę stronę ponad 185 milionów razy, a każdy z nich spędził tam średnio 4 godziny i 4 minuty. Z kolei na NK.pl (dawnej Naszej Klasie) pojedynczy użytkownik przebywał ponad 2 godziny i 50 minut, zaś na GG.pl czas ten wyniósł 2 godziny i 10 minut. Co ciekawe, Fotka.com jest drugą najpopularniejszą aplikacją w kategorii „Randki” w Google Play.

37717221 1937741439619701 4211014407783710720 n

Z jakich jeszcze mediów społecznościowych korzystają Polacy?

Pod względem ilości odsłon kolejne miejsca za Facebookiem zajęły: Instagram (5,93 mln użytkowników), Twitter (4,42 miliona) i polski Wykop (3,97 mln). Po ponad dwa miliony odwiedzających zanotowały Goldenline.pl (2,56 mln), i jego zagraniczny odpowiednik – LinkedIn.com (2,41 mln) oraz Pinterest, z wynikiem podobnym do LinkedIna. Całość prezentuje przygotowana przez serwis WirtualneMedia.pl na podstawie wyników badania tabela:

spolecznoscioweserwisy maj2018
Wyniki badania Gemius/PBI opracowane przez portal WirtualneMedia.pl

Powyższe dane pokazują, że planując swoje działania komunikacyjne w mediach społecznościowych należy – co bardzo często na łamach DailyWeb powtarzam – poznać dokładnie swoją grupę docelową. Czasami działalność na Facebooku może nie być opłacalna, bo nasi odbiorcy (a w domyśle potencjalni klienci) chętniej korzystają z innej platformy. Dlatego przed przystąpieniem do działania tak ważne jest udzielenie sobie odpowiedzi na pytania:

  • Z jakich platform społecznościowych korzystają moi odbiorcy?
  • Kiedy korzystają z nich najchętniej?
  • Korzystają z nich z urządzenia mobilnego czy przez komputer?
  • Jak długo trwa ich kontakt z tymi platformami?
  • Jaki rodzaj treści konsumują tam najchętniej?

Po więcej danych na temat korzystania Polaków z mediów społecznościowych odsyłam Was do tego artykułu. – znajdziecie tam m.in. dane dotyczące z wersji mobilnych aplikacji, czy porównanie z rokiem 2017.