W dzisiejszym DailyDesinerze poruszymy temat komunikacji w biznesie. W tym artykule znajdziecie metody, które pomogą wam przekazać komunikat w bezkonfliktowy sposób.

Praca designera to nie tylko projektowanie. Kluczowym elementem jest komunikacja, która wpływa znacząco na jakość wykonania pracy projektowej. Sposób, w jaki przekazujemy między sobą informacje, jest bardzo istotny, dlatego tez w dzisiejszym DailyDesinerze porozmawiamy sobie o metodach przekazywania komunikatów oraz odpowiemy sobie na pytanie, w jakich sytuacjach możemy je stosować.

Komunikacja

Metoda FUKO

FUKO, to jedna z prostszych i bardzo uniwersalnych metod komunikacji. Możemy stosować ją zarówno w sprawach marketingowych jak i w życiu prywatnym.  Największą zaletą tej techniki jest przedstawienie swoich oczekiwań oraz odczuć bez użycia agresji, oraz presji. Metoda FUKO świetnie sprawdza się podczas dawania feedbacku, ponieważ nadawca bazuje na faktach, czyli czegoś, co można empirycznie zweryfikować, a nie na subiektywnych opiniach, które zazwyczaj oparte są na własnych przekonaniach. Co zatem sprawia, że technika FUKO jest na tyle skuteczna? Odpowiedź jest prosta: konstrukcja tej metody. Przyjrzyjmy się zatem przykładowej sytuacji. Powiedzmy, że naszym odbiorcom komunikatu jest Kasia, która nie popisała się w tym miesiącu systematycznością, przez co firma ma duże opóźnienia w końcowej fazie projektu.

  1. F – fakty: Kasiu, w przeciągu ostatniego miesiąca otrzymaliśmy od ciebie niepełną dokumentację twojej części projektu.
  2. U – uczucia: Jestem zaniepokojony/a tą sytuacją, ponieważ nie jako firma ,,xyz” nie możemy pozwolić sobie na tego typu opóźnienia
  3. K – konsekwencje: Przez brak twojej części projektowej firma nie może oddać prototypu do weryfikacji.
  4. O – oczekiwania: Proszę cię o dosłanie twojej części projektu do końca tygodnia.

Komunikacja FUKO

Metoda PBP

Metoda PBP, czyli porozumienie bez przemocy,  to dość podobna technika komunikacji do FUKO. Różnica polega na tym, że PBP stawia bardziej na empatyczną komunikację oraz personalne zrozumienie. Zdecydowanie polecam ją stosować, kiedy metoda FUKO  okazała się być nieskuteczna. Są sytuacje kiedy twój pracownik lub kolega z pracy jest zwyczajnie przytłoczony pewnymi sprawami, a jego przygnębienie wpływa na jakość wykonywanej przez niego pracy. Chociażby taka sytuacja: Adam w ostatnim czasie ciągle spóźnia się do pracy, jednak codziennie obiecuje mocne postanowienie poprawy swojemu przełożonemu (czyli nam). Jak łatwo można się domyślić, sytuacja nie zmienia się na lepsze. Co wtedy należy zrobić? Użyć techniki komunikacji PBP:

  1. Obserwacja: Adam zauważyłam, że w przeciągu ostatnich dwóch tygodni cały czas spóźniasz się do pracy.
  2. Uczucia: Obawiam się, że coś jest u ciebie nie tak.
  3. Potrzeby: Chciałabym, abyś był ze mną szczery, ponieważ cenię sobie systematyczność pracowników oraz ich rzetelność.
  4. Prośby: Chciałabym, abyś powiedział mi, czy mogę ci jakoś pomóc. Wierzę, że uda się wypracować wspólny środek, dzięki któremu nie będziesz spóźniał się do pracy.

Komunikacja PBP

Metoda SBI

Ostatnią techniką komunikacji, którą tu omówimy jest metoda SBI. Jest ona najbardziej dosadną metodą. Odbiorca komunikatu SBI jest informowany o skutkach jego działania. Polecam stosowanie tej techniki wtedy, kiedy mamy do czynienia z osobą, która preferuje proste i zrozumiałe komunikaty. SBI świetnie sprawdzi się też w sytuacji, kiedy odbiorca nie zareagował pozytywnie na poprzednie metody. Na przykład: nasz przełożony miał wysłać nam grafik do końca tygodnia. Jednak nie zrobił tego, a sytuacja powtarza się kolejny raz z rzędu. Mimo wcześniejszych rozmów nie zauważyliśmy poprawy ze strony managera. W takim momencie komunikat SBI powinien wyglądać następująco:

  1. Sytuacja: Od paru miesięcy nie wysyłasz mi na czas grafiku
  2. Zachowanie: W tym miesiącu również nie wysłałeś mi harmonogramu pracy.
  3. Wpływ: Przez brak grafiku, nie wiem kiedy i o której mam pojawić się w biurze.

Komunikacja SBI

Mam nadzieję, że dzięki tym metodom wasze feedbacki nabiorą kolorów, a same techniki ułatwią wam komunikację z innymi uczestnikami życia społecznego. Pamiętajcie o tym, że to, w jaki sposób sformułujemy informacje, wpływa na jakość naszych relacji.

[IFA 2022] StoryPhones – czyli interaktywne słuchawki dla dzieci do słuchania bajek