Wprawdzie ta informacja ma już kilka dni, ale jest na tyle istotna, że nie chciałem, żebyście ją przeoczyli.

Pod koniec lipca legendarna zupa Campbell’s pokazała nową puszkę. Markę rozsławił Andy Warhol serią obrazów „Puszki z zupą firmy Campbell”. Zostały one namalowane przez Andy’ego Warhola w 1962 roku. Składają się na nie trzydzieści dwa płótna, każde o wymiarach 51 × 41 cm, które przedstawiają puszkę z zupą firmy Campbell’s we wszystkich dostępnych w tamtych latach smakach.

Andy Warhol: Campbell's Soup Cans (MoMA - New York)
Andy Warhol: Campbell’s Soup Cans (MoMA – New York)

Campbell’s zmienia wizerunek po 50 latach

Przez pięć dekad design marki Campbell’s pozostał praktycznie nietknięty. Teraz logo i etykiety puszek zostały przeprojektowane. Odświeżono poszczególne elementy oraz delikatnie poprzestawiano je. Największą zmianą jest pojawienie się w dole puszki grafiki przedstawiającej główne składniki zupy. Nie jestem przekonany, czy rzeczywiście społeczeństwa USA i innych krajów (produkty firmy Campbell’s sprzedawane są w 120 krajach świata) upadły tak nisko, że trzeba im pokazywać, co kupują. Z drugiej strony jednak na świecie jest ponoć 14-16% analfabetów, co daje około 760 milionów osób.

campbells puszki

Dzięki Warholowi marka Campbell’s weszła do popkultury. Teraz firma z tego korzysta. Wraz z rebrandingiem Campbell’s wprowadził do sprzedaży limitowany artystyczny token (NFT). Zaprojektowana przez Sophie Chang ilustracja została wystawiona do sprzedaży w liczbie 100 sztuk, które wyprzedały się na pniu. Nie jest to może tak absurdalne jak sprzedawanie swojej wirtualnej miłości w formie NFT, ale ja dalej nie kupuję idei niewymienialnych tokenów.

campbells rebranding 2021

Z jednej strony są pewne projekty, takie jak chociażby obecne logo Coca-Coli, których nie powinno się zmieniać. Z drugiej – poprzedni design puszki Campbella się trochę zestarzał i warto było go odświeżyć. Jedyne, co mi się nie podoba, to te zdjęcia, które zaburzają symetrię opakowania.

A Wy co sądzicie o zmianie? Uważacie, że design puszki, przez pewną kultowość, do której przyczynił się Warhol,  nie powinien być zmieniany, czy jednak skłaniacie się ku odświeżeniu designu, na co zdecydowała się amerykańska firma?