Z moich obserwacji wynika, że osoby uczące się tworzenia gier komputerowych nieczęsto myślą o zasobach komputera. Wiem, że to przychodzi z czasem. Ja również napisałem wiele rzeczy, które działały, ale daleko było im do zoptymalizowanych rozwiązań. Wraz z rosnącym doświadczeniem zwracałem coraz więcej uwagi na wykorzystanie zasobów maszyny, na której pracuję. Mam wrażenie, że tutoriale często pomijają ten problem. A szkoda, ponieważ podstawowe informacje o tym, co dzieje się z procesorem, pamięcią RAM oraz dyskiem twardym mogą zmienić sposób myślenia o programowaniu gry.

Dlatego chciałbym, abyście zainteresowali się pewnym gamejamem. Andrzej Mazur od 2012 roku organizuje „js13kGames”. Uczestnicy w ciągu miesiąca muszą napisać grę, która będzie zajmowała 13 kilobajtów i musi ona działać bez zarzutu. Za błędy odejmowane są punkty! Zdziwieni rozmiarem? To nie jest błąd. Rozmiar gotowego projektu nie może przekroczyć 13 312 bajów. Nie można korzystać z żadnych zewnętrznych serwisów, najważniejsze elementy mają znaleźć się w paczce, która zostanie wysłana na konkurs. Po rozpakowaniu gra ma się normalnie uruchomić.

Konkurs skierowany jest do osób korzystających z JavaScriptu i HTML5. Tegoroczna edycja rozpocznie się 13 sierpnia, a skończy 13 września. Swoje projekty można zgłaszać w czterech kategoriach: desktop, mobile, server oraz WebXR (virtual reality). Gorąco zachęcam do spróbowania swoich sił.

Wiem, że współczesne komputery to potężne maszyny. Radzą sobie nawet z niedbale napisanymi i zaprojektowanymi produkcjami. Nie sądzę jednak, aby to usprawiedliwiało brak optymalizacji lub zaśmiecanie dysku użytkownika zbędnymi plikami. Takie gamejamy, jak „js13kGames” zmuszą do myślenia o takich rzeczach. Nie trzeba od razu importować setek bibliotek, aby napisać prostą i ciekawą grę.

Minimalizm, dbałość o szczegóły oraz umiejętność wykorzystania mądrej prostoty zawsze są w cenie.

W gamedevie takie myślenie często procentuje. Znam wiele historii na temat produkcji, które powstały w sposób niedbały na gamejamie, spodobały się, a potem rozpoczęto nad nimi prace. Niestety, najczęściej wymagały one nie tyle zmian w projekcie gry, ile posprzątania kodu i zasobów danej produkcji. Było tam po prostu bardzo dużo śmieci.

W ramach „ja13kGames” na pewno można stworzyć ciekawy, lekki i zabawny projekt. Nikt nie oczekuje zbudowania skomplikowanego MMORPG. W zupełności wystarczy wykorzystanie prostych i znanych mechanik oraz dostosowanie projektu do tegorocznego tematu gamejamu. Nie został on jeszcze ogłoszony. Być może będzie to cyberpunk?