RED i Atomos ogłosiły współpracę na zasadzie licencji. Informacja ta była niespodzianką dla całej branży. RED będzie teraz licencjonować technologię nagrywania i odtwarzania dwóch kodeków rekorderom Atomosa. Firmy będą także współpracować nad integracją swoich produktów oraz nad nowymi rozwiązaniami.
RED kilka lat przed konkurencją pokazał światu korzyści płynące z nagrywania w formacie RAW, a także z zastosowania bezstratnej kompresji danych prosto z matrycy, a co za tym idzie — ogromnych możliwości manipulacji nagranym materiałem. Format REDCode był innowacyjnym patentem i stał się bardzo popularny.
Mimo wszystko dużo bardziej popularnym jest format ProRes, wysokiej jakości, lekki w obróbce, ale jednak stratny format kompresji, niedający takich możliwości manipulacji obrazem jak RAW. Zaprezentowany rok temu ProRes Raw miał łączyć zalety obu formatów zapisu. Blackmagic pokazał niedawno podobne rozwiązanie — Blackmagic RAW.
Czy dzięki współpracy REDa i Atomosa powstanie kolejny podobny format?
ProRes Raw jest świetny, ale można go edytować tylko w Final Cut Pro X. Obsługę Blackmagic Raw może zaimplementować każdy twórca oprogramowania do edycji wideo, obecnie format ten jest wspierany tylko przez DaVinci Resolve, Final Cut Pro X i Lightworks. Wsparcie tego formatu dodali także programiści open source’owego Cinellerra-GG. Jednakże w Blackmagic Raw nagrywać mogą na razie tylko kamery tego producenta.
W końcu nowy topowy model od Olympusa! Premiera Olympusa OM-D E-M1X
Taki „Atomos Raw” mógłby pracować z każdą kamerą poprzez złącza SDI czy HDMI, tak jak ma to miejsce obecnie z nagrywaniem plików ProRes czy DNG RAW. Atomos nie produkuje kamer ani oprogramowania, nie musiałby więc ograniczać swojego formatu. W ten sposób wsparcie tego rodzaju plików w popularnych Adobe Premiere czy AVID Media Composer pojawiłoby się szybciej niż dla konkurencyjnych rozwiązań od Apple, czy Blackmagic, którzy chcą, by ich formaty były międzyplatformowe, ale na razie im to nie wychodzi.
Efekty tej współpracy będą korzystne nie tylko dla Atomosa. REDowi umowa również przyniesie wiele korzyści (o finansowych, wynikających z licencji nie wspominając). Producent ten tworzy obecnie kamery 8K i wkrótce pokaże prawdopodobnie produkt nagrywający w 10K lub nawet 16K. Takiej ilości danych nie da się przesłać nawet poprzez złącze SDI. RED i Atomos współpracując, mogliby znaleźć rozwiązanie tego problemu.
Inną, częściowo przemilczaną korzyścią płynącą z takiej umowy jest brak długiego i wyniszczającego procesu, w którym to RED Digital Cinema Camera Company LLC miało pozwać Atomos Global Pty Ltd. za naruszenie patentów.
Powinniśmy się spodziewać nowych innowacyjnych rozwiązań wynikających ze współpracy tych dwóch producentów.
Autorek artykułu jest: Krzysztof Pacholski.