Xbox Adaptive Controller to niemała rewolucja dla wszystkich, którzy lubią gry, ale nie mogą korzystać z tradycyjnego pada do konsoli.

Granie na PC czy konsoli dla osób niepełnosprawnych od zawsze jest problematyczne. Sterowanie w grach projektowane jest pod jeden wzorzec użytkownika, a na rynku nie ma zbyt wielu akcesoriów pomagających graczom, którzy się w niego nie wpisują.

Wystarczy wyobrazić sobie kogoś, kto ma ograniczoną sprawność ruchową, przeszedł amputację czy ma nawet mały niedowład w jednej dłoni po wypadku. Na co dzień o tym nie myślimy, ale nawet najbardziej zapalony gracz w takiej sytuacji jest skazany na duże trudności w trakcie rozgrywki lub w ogóle porzucenie swojej pasji.

Tę sytuację chce zmienić Microsoft swoim Xbox Adaptive Controller. Według szacunków amerykańskiego giganta technologicznego na świecie jest ok. miliard osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. I to właśnie dla nich powstał ten kontroler. To przełom w branży, bo co prawda do tej pory pojawiło się już kilka rozwiązań pomagających niepełnosprawnym graczom, ale nigdy nie zabrała się za to tak duża firma jak Microsoft. A efekt skali jest w tym wypadku kluczowy.

Subskrybuj DailyWeb na Youtube!

Fundusze Microsoftu pozwoliły m.in. na utworzenie jakiś czas temu specjalnego zespołu badawczego w firmie, który zajmuje się sprzętowymi ułatwieniami dostępu. To właśnie dzięki uwagom i testom bezpośrednio od osób niepełnosprawnych ruchowo stworzono Adaptive Controller. Ma on kształt prostokąta i można go położyć na dowolnej płaskiej powierzchni czy nawet na kolanach.

Do kontrolera można podłączać dodatkowe akcesoria, dzięki czemu sprzęt dostosuje się do użytkownika. Są to choćby duże, wydzielone przyciski czy pedały – tak, aby móc obsługiwać konsolę np. jedną nogą i jedną ręką, ręką i ramieniem lub nawet nogą i brodą.

Xbox Adaptive Controller