iFixit ogłosiło w zeszłym tygodniu nagłe zakończenie współpracy z producentem smartfonów Galaxy, firmą Samsung.
Partnerstwo zostało ogłoszone nie tak dawno, bo zaledwie dwa lata temu. iFixit komunikował wtedy, że jego celem jest zbudowanie „niesamowitego, przyjaznego naprawom ekosystemu”.
„Naszym celem było ustanowienie złotego standardu dokumentacji naprawczej i zapewnienie lokalnym niezależnym firmom naprawczym narzędzi i części potrzebnych do rozwoju, a wszystko to przy jednoczesnym utrzymaniu działania urządzeń Galaxy” – dowiedzieliśmy się z komunikatu iFixit ogłaszającego rozwiązanie partnerstwa.
iFixit zrywa współpracę i oskarża Samsunga
iFixit nie patyczkuje się z byłym partnerem, oskarżając go o brak dobrych chęci. „Z ciężkim sercem zdecydowaliśmy się zakończyć naszą współpracę z Samsungiem. Pomimo ogromnego wysiłku, podejście Samsunga do możliwości naprawy nie jest zgodne z naszą misją”. Firma pisze także, że „próbując zbudować ten ekosystem, konsekwentnie napotykaliśmy przeszkody, które sprawiały, że wątpiliśmy w zaangażowanie Samsunga w zwiększenie dostępności napraw”. To dość poważne oskarżenia, rzucane w kierunku koreańskiej firmy.
iFixit zdradza także więcej szczegółów ze współpracy z Samsungiem. „Nie mogliśmy dostarczyć części do lokalnych warsztatów w cenach i ilościach, które miałyby sens biznesowy. Ceny części były tak drogie, że wielu konsumentów zdecydowało się wymienić swoje urządzenia, zamiast je naprawiać. A konstrukcja urządzeń Samsung Galaxy pozostała irytująco sklejona, co zmusiło nas do sprzedaży baterii i ekranów w fabrycznie sklejonych pakietach, co zwiększyło koszty”.
Samsung rozszerza program samodzielnej naprawy na Europę. Polacy również naprawią swój sprzęt
Jakie są konsekwencje zerwania przez iFixit umowy z Sansungiem? Od czerwca iFixit nie będzie już pełnić funkcji wyznaczonego przez Samsunga zewnętrznego dystrybutora części i narzędzi. Oznacza to również, że firma nie będzie zobowiązana do limitu ilościowego siedmiu części Samsunga na warsztat naprawczy na kwartał. Chociaż iFixit nie będzie współpracować już z Samsungiem, to istniejące informacje pozostaną dostępne dla użytkowników. Co więcej, firma zajmująca się naprawami będzie nadal sprzedawać części i gotowe zestawy naprawcze do urządzeń Samsunga, pozyskiwać części OEM i wskazywać, czy części są oryginalne, czy z rynku wtórnego.
„Chociaż jesteśmy smutni, że Samsung nie idzie z nami, kontynuujemy nasz marsz w kierunku bardziej naprawialnej przyszłości” napisał w komunikacie iFixit. Firma nie obraża się więc na Samsunga i użytkownicy koreańskich telefonów wciąż mogą liczyć na jej wsparcie, jednak w mniej oficjalny sposób. Konflikt iFixit z Samsungiem pokazuje jednak jasno, że firmom niekoniecznie zależy na łatwej naprawialności ich urządzeń.