Absolutny gigant przemysłu żywieniowego Coca Cola postanowił zamoczyć palce w nowym trendzie, który szturmem podbija świat. Mowa oczywiście o sztucznej inteligencji, którą firma wykorzystała do stworzenia swojego nowego napoju.
Ten został ochrzczony nazwą Y3000, w nawiązaniu do Y2K (czyli roku 2000) i według Coca Coli ma mieć „futurystyczny smak”. W przygotowaniu tego napoju z przyszłości mieli pomóc sami klienci oraz wspomniana sztuczna inteligencja.
Jak bowiem w oświadczeniu prasowym chwali się Coca Cola, firma poprosiła konsumentów z całego świata o to, by podzieliła się z nimi „wizją przyszłości”, skupiając się głównie na emocjach, aspiracjach, kolorach i smakach.
Coca Cola prezentuje napój przyszłości
Ten miks został następnie podlany „przemyśleniami zdobytymi przez sztuczną inteligencję” i efekt końcowy został zaprezentowany w formie Y3000.
Sprawę skomentowała Oana Vlad z Coca Coli, która opisała, co konkretnie firma chce przekazać swoim nowym napojem:
Mamy nadzieję, że Coca Cola nadal będzie tak rozpoznawalna i lubiana w roku 3000, co teraz. Dlatego też postanowiliśmy rzucić sobie wyzwanie i wyobrazić sobie, jak Cola będzie smakowała w przyszłości. Specjalnie postanowiliśmy połączyć ludzką inteligencję ze sztuczną inteligencją, by podkreślić wyjątkowość tej sytuacji i spróbować przewidzieć, co przyniesie nam jutro.
Przyszłość jest oczywiście bezcukrowa (jak np. Coca Cola Zero), a puszki Y3000 są już dostępne w wybranych krajach Europy i Afryki, a także w Chinach, Kanadzie i oczywiście USA. Z informacji naszej redakcji wynika, że futurystyczną Colę dostaniecie w Polsce w różnych minimarketach.
Znacznie bardziej barwnie swój design opisuje Cola w oficjalnym oświadczeniu, pisząc, że puszka ma „przypominać płyn w ewoluującym, zmieniającym się stanie”, zaprezentowany przez „zmianę formy i kolorów, co podkreśla pozytywną przyszłość”. Detali jest więcej, ale oszczędzimy wam tej korpomowy – wiecie, o co chodziło.
Oczywiście sztuczna inteligencja istnieje od wielu lat, ale trzeba przyznać, że w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy bardzo mocno się rozwinęła – zwłaszcza, kiedy na rynku pojawiły się ogólnodostępne narzędzia pokroju ChatuGPT. Ten potrafi tworzyć niezłe, całkiem ludzko napisane teksty, które reagują na wpisy i prośby użytkowników. Mamy też programy graficzne pokroju Midjourney, czy też aplikacje potrafiące naśladować głos.
Ta eksplozja popularności i przy okazji coraz wyższy poziom zaawansowania sztucznej inteligencji sprawił, że coraz więcej firm zaczęło się interesować technologią. Coca Cola nie jest na tym polu osamotniona – w samym przemyśle żywieniowym popularna firma Campbell Soup przygotowała nowy smak z pomocą AI, który nazywa się Chunky Ghost Pepper Chicken Noodle, a japońska firma Sapporo powiedziała, że sztuczna inteligencja pomaga im w skróceniu procesu tworzenia nowych napojów o mniej więcej połowę.
Powinniśmy się więc spodziewać, że Cola Y3000 to zaledwie początek zalewu produktów, które zostaną stworzone z pomocą sztucznej inteligencji.