W nocy z niedzieli na poniedziałek (naszego czasu) po raz pięćdziesiąty zostanie rozegrany finał Super Bowl. Spokojnie, w tym wpisie nic o rozgrywkach w liczbach, raczej o słynnym bloku reklamowym.
Na początek kilka podstawowych informacji dla osób, które fanami sportu nie są. Super Bowl to mecz finałowy o mistrzostwo w futbolu amerykańskim zawodowej ligi National Football League. To najważniejsze wydarzenie sportowe roku w Stanach Zjednoczonych, choć niektórzy dość ironicznie nazywają je Festiwalem Reklam. Nie bez powodu – bowiem nie każdy reklamodawca może pozwolić sobie na emisję reklamy w bloku reklamowym pomiędzy kolejnymi częściami meczu. W tym roku przewidywana cena za 30 sekundową reklamę to – uwaga – 5 milionów dolarów. Tak, 5 milionów dolarów za 30 sekund sławy. Emisja spotu reklamowego w tym roku jest o 11% droższa w stosunku do roku ubiegłego i aż o 75% droższa w stosunku do roku 2005.
Reklamami na Super Bowl nie jest łatwo się wyróżnić, pracują nad nimi najlepsi marketingowcy na świecie. Niektórym największym graczom na rynku nie odpowiadają też tak wysokie stawki za emisję spotu – w tym roku z emisji wycofał się Mercedes Benz, który podczas ubiegłorocznego Super Bowl wyemitował reklamę za 9 milionów dolarów. Inni jednak nie oszczędzają – Hyundai wyemituje 4 spoty reklamowe, zaś koncern AB InBev, który od 28 lat na SuperBowl reklamuje piwo, wykupił w tym roku aż 3 minuty czasu antenowego. Do koncernu należy marka Budweiser. Niestety, w tym roku zrezygnowali oni z pokazania przygód uroczego labradora, który gościł podczas Super Bowl od 3 lat. Szkoda, byłem wielkim fanem uroczego psiaka. Spot ten osiągał najwyższe wyniki wśród reklam w USA, jednak – według badań – nie zwiększał on sprzedaży piwa.
Wiem, że reklam nie powinno oceniać się pod względem „najlepsze”najgorsze” – każda z nich dopasowana jest do innej grupy docelowej, a ja mogę do takiej nie należeć. Wybrałem jednak 3 najlepsze reklamy tegorocznego finału Super Bowl, według mnie. Ranking w pełni subiektywny, te reklamy spodobały mi się najbardziej.
#1 „Train on” – Pokemon
Bardzo fajnie zrealizowany spot i hasło, które ostatnio towarzyszy mi w życiu „You can do that!”.
#2 „This One’s for Mom” – Campbell’s Chunky
https://www.youtube.com/watch?time_continue=45&v=YJeaO0trUoQ
Kto by się spodziewał, że w tak kreatywny sposób można zareklamować zupę? Bardzo fajnie zrealizowany spot, chwycił mnie za serce.
#3 „There’s a New Money in Town” – PayPal
https://www.youtube.com/watch?v=1dF9t_xQGks
Energiczna muzyka i ujęcia zapowiadają „nowe pieniądze w mieście”. Reklama przypomina mi trochę zwiastun jakiegoś filmu akcji. Dobrze zrealizowana, daję lajka!
A które z reklam Super Bowl podobały Wam się najbardziej? Widzieliście wszystkie?
Swoją drogą, w tym roku Super Bowl to także test dla wielu firm. Google sprawdzał swoją platformę do real-time marketingu. Przygotowane wcześniej reklamy pojawiały się w Google Ads oraz na YouTubie. Dzięki temu gigant wykorzystał uwagę widzów, a także ich urządzenia mobilne, z którymi oglądają finał rozgrywek. Również Uber dobrze wyczuł klimat panujący wokół Super Bowl – za kilkaset tysięcy dolarów zarezerwował sobie możliwość dowozu kibiców na miejsce – tylko pojazdy, które świadczą tę usługę mogły dojechać w pobliże stadionu.