Jakiś czas temu dostałem pytanie, czy warto prowadzić działania marketingowe poprzez wysyłkę wiadomości e-mailowych? Czy działania te nadal się sprawdzają? Czy działa te są nadal opłacalne? Jak nasi klienci reagują na e-mail marketing?

Tu kluczowe wydaje się być to ostatnie pytanie. To od tego, jak nasi (potencjalni) klienci reagują na prowadzone przez nas działania e-mail marketingowe zależy, czy działania te odniosą sukces i czy przyniosą naszej firmie korzyść w postaci zwiększonej sprzedaży, w rezultacie prowadzącej oczywiście do zwiększonego zysku. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie sponsorowane maile czytamy osobiście? Te nudne, z nieciekawą szatą graficzną, wysyłane o wiele (wiele, wiele, wiele…) za często? Nie. Pamiętaj więc o jednym: Twoje działania e-mail marketingowe powinny być więc takie, jakich sam chciałbyś doświadczać. Liczy się przede wszystkim kreatywność i zrozumienie potrzeb Twojego klienta – zarówno tego obecnego, jak i potencjalnego.

Jeśli nie jesteś przekonany do e-mail marketingu, poniżej zebrałem 5 powodów, dla których warto takie działania prowadzić.

E-mail marketing nie jest drogi

Tak, dobrze przeczytałeś. Zwłaszcza Ci mniejsi przedsiębiorcy, którzy nie świadomi praw rządzących marketingiem, twierdzą, że e-mail marketing – podobnie jak inne działania marketingowe – bardzo uszczuplą ich budżet. Wysyłka maila to nierzadko (jeśli mówimy o dużych bazach odbiorców) oszt nawet poniżej jednego grosza za email. I jak się ma to do drogich reklam telewizyjnych, które często przełączamy lub wyciszamy?

Potencjał reklamowy

Ok, ale możesz powiedzieć „maila ludzie mogą usunąć”. Owszem, mogą. Ale tu zaczyna się pole do popisu dla Ciebie – może jakiś kreatywny temat? Reklamy w mediach standardowych, czy nawet na portalach społecznościowych przemijają, pojawiają się tylko na chwilę, a do wiadomości mailowej zawsze można wrócić. Aby jednak to osiągnąć i sprawić, by użytkownik nie usuwał maila przypomnę Ci raz jeszcze jedno słowo: kreatywność!

Prostota

Na rynku jest wiele narzędzi, które usprawniają wysyłkę mailingu. Prostota w przypadku e-mail marketingu ogranicza się więc do (co najmniej) dwóch aspektów. Po pierwsze, nie musisz umieć tworzyć nierzadko skomplikowanych mechanizmów wysyłania maili wprost z Twojej strony. Po drugie, wystarczy, że przygotujesz jedynie treść maila. Resztę (np. ułożenie go w pewien układ graficzny) w dedykowanych temu narzędziach zrobisz dzięki kilku kliknięciom, często na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Co więcej, w e-mail marketingu nie musisz projektować skomplikowanych animacji, bo programy pocztowe często tego nie wyświetlą. Pamiętaj: proste jest piękne.

Personalizacja i mierzalność

Prowadząc działania e-mail marketingowe, z jednej strony możesz wysłać swoje wiadomości masowo, do wielu tysięcy odbiorców, z drugiej zaś każdą z tych wiadomości możesz odpowiednio spersonalizować – tak, by klient poczuł, że jest ona dedykowana specjalnie dla niego.

Co więcej, korzystając ze specjalnych narzędzi do wysyłki maili, możemy skrupulatnie analizować dane takie jak godzina otwarcia maila, płeć, wiek, miejsce zamieszkania. Robiąc to, być może dostarczymy klientom treść, której oczekują – analizując ich preferencje i potrzeby.

Interaktywność

E-mail marketing to forma reklamy, na którą odbiorca może w łatwy sposób zareagować, z którą w łatwy sposób może wejść w interakcję. Z papierową ulotką mamy trzy rozwiązania: przeczytać i zachować, przeczytać i wyrzucić, wyrzucić. Maila zaś możemy przeczytać i usunąć, możemy przeczytać i zachować, możemy usunąć, możemy kliknąć w linki się w nim znajdujące, możemy przesłać go dalej, możemy na niego odpowiedzieć. Chyba więcej pisać nie muszę, prawda? ;-)

Jak widać, jest co najmniej kilka powodów, dla których warto zastanowić się nad wdrożeniem działań e-mail marketingowych w Twoim biznesie. Zapewniam Cię, że jeśli wykażesz choć odrobionę kreatywności i zachowasz umiar w wysyłce maili, to efekty tego typu działań mogą być naprawdę bardzo skuteczne. Efektywność i efektowność – chyba tak najlepiej w skrócie podsumować e-mail marketing.