To znaczy, że reklam będzie mniej?! Taaaaaak jakby nie ;) Zapewne od jakiegoś czasu niektórzy mogli zauważyć prośby od Facebooka o wypełnienie ankiety odnośnie wyświetlanych reklam.
Okazało się, że użytkownicy nie lubią reklam. Zaskakujące.
Okazało się także, że użytkownicy serwisu nie umieją rozróżnić reklam od zwykłych postów.
Już wyjaśniam:
News Feed ma za zadanie wyświetlić nam odpowiednie treści, które będą dla nas atrakcyjne (jak stworzyć atrakcyjny wpis) oraz dodatkowo kilka wpisów sponsorowanych. Ankieta pokazała, że użytkownicy chcą widzieć posty znajomych oraz stron, które lubią. Problem polega na tym, że strony które lubią często udostępniają treści wyglądające dokładnie tak jak reklamy. Nic w tym zaskakującego, przecież większość stron firmowych na fejsie do tego właśnie została stworzona, a nie (niestety) do podtrzymywania kontaktu marki z klientem.
Facebook wprowadzi od stycznia 2015 kolejne filtry w swoim algorytmie edgerank, których zadaniem będzie ograniczanie widoczności takich nie sponsorowanych, ale dalej reklamowych postów. W praktyce oznacza to, że na swoim fanpage’u będzie można zaobserwować spadki zasięgów.
Co to zmieni?
Użytkownik będzie widział mniej spamu na swoim news feedzie. Spadną zasięgi. Marki będą inwestowały w reklamę aby być widocznymi. News feed będzie wolny od partyzankiej (wg Facebooka) reklamy nie płatnej a dzięki temu posty sponsorowane, które się ostaną będą miały większe zasięgi.
Bardzo ładnie przemyślane, w imię dobra użytkownika.
Oraz oczywiście zarobku akcjonariuszy ;)