Rozwój nowych technologii jest tak szybki, że coraz ciężej można mówić o przyszłości, bo ta przyszłość jest teraz, dzisiaj. W Arizonie, w Stanach Zjednoczonych właśnie uruchomiono pierwszą autonomiczną dostawę zakupów spożywczych.
Firma Nuro nawiązała współpracę z jedną z największych sieci supermarketów – Kroger. Wspólnie uruchomili dostawy autonomicznymi pojazdami zakupów w miejscowości Scottsdale w Arizonie. Pierwotnie firma testowała hybrydy Prius z własnym napędem, jednak ostatecznie zdecydowano się na kapsułę „R1”, generującą niższe temperatury. Różnica jest kolosalna – Prius wymagał obecności kierowcy bezpieczeństwa w samochodzie, R1 natomiast – jest bezobsługowa. Można nią zdalnie monitorować.
Zamówienie online
W celu złożenia zamówienia z autonomiczną dostawą do domu, klienci muszą skorzystać z dedykowanej aplikacji, dostarczanej przez Kroger. Zamówienie trafia do magazynu firmy, gdzie pracownicy pakują zakupy do zasobników, które są zamontowane w kapsułach. Następnie kapsuła jest wysyłana do klienta. Kiedy towar jest pod domem, klient za pomocą kodu otwiera kapsułę i zabiera zakupy.
Dave Ferguson – współzałożyciel firmy – tak opisuje kwestie bezpieczeństwa w swoim pojeździe:
„Pojazd posiada najlepsze oprogramowanie do samodzielnego prowadzenia i wykrywania ruchu. Jest o wiele lżejsze i ma bardziej zwartą konstrukcję niż standardowe auto.”
Można zawierzyć tym słowom, biorąc pod uwagę doświadczenie Dave’a – zanim razem z Jiajun Zhu wspólnie założyli Nuro, pracowali wcześniej przez wiele lat w Google. Byli tam członkami zespołu autonomicznych pojazdów Google’a. Według Fergusona usługa jego firmy jest aktualnie jedyną i pełnoprawną usługą w tej branży na świecie. Jak wiadomo, konkurencja nie śpi i fakt, że Nuro jest pierwsze, nie oznacza, że inne firmy nie są bliskie uruchomienia swoich usług. Być może nawet na wyższym poziomie. Mowa tutaj o takich firmach jak AutoX, czy brytyjska Oxbotica.
Jak widzimy na filmie, kapsuła przemieszcza się autonomiczne, jeżdżąc różnymi ulicami. Warto zauważyć, że R1 jest w całości zbudowany od podstaw przez firmę Nuro. Przyświecał im cel, aby stworzyć najlepszy pojazd do dostaw towarów.
Czy jest najlepszy? Na tę chwilę jest szansa, że tak. Warto jednak pamiętać, że to innowacyjne rozwiązanie i każda kolejna wersja będzie lepsza, bardziej dopracowana. Na pewno jest to krok w bardzo dobrym kierunku. Coś, co jeszcze 20 – 30 lat temu było tylko marzeniem czy nawet science-fiction, dzisiaj staje się faktem. Faktem w Stanach Zjednoczonych oczywiście. Nie robię sobie nawet nadziei, że tego typu usługa pojawi się w naszym kraju w przeciągu najbliższych pięciu… no dobra – nawet dziesięciu lat.