AI zagościło w naszym życiu, że nawet możemy być nieświadomi, iż jej używamy. Czy w ogóle chcemy nowoczesnej technologii w smartfonach i innych urządzeniach? OPPO przeprowadziło badanie i znamy odpowiedzi na wiele pytań.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie OPPO przez ARC Rynek i Opinia, w którym przede wszystkim sprawdzono, czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach. Jednak przy okazji dowiedzieliśmy się na temat naszej świadomości. Ilu ankietowanych nie ma pojęcia, że codziennie współpracuje z tą nowoczesną technologią?
Blisko połowa badanych korzysta z narzędzi AI, jednak ponad połowa osób z tej grupy przyznała, iż nie zdawała sobie sprawy, że to sztuczna inteligencja, więc trzeba przyznać, że to całkiem spora grupa ludzi. Co więcej – prostota wciąż jest w cenie i Polacy wcale nie stawiają w telefonach skomplikowanych funkcji na pierwszym miejscu.
AI w smartfonach – czy Polacy są jej świadomi i czy jej potrzebują?
AI pomimo, że jest mega popularną technologią, to nie jest ona tak istotna w smartfonach. 94 % ankietowanych Polaków wskazało, że wykorzystuje telefon właśnie do komunikowania się z innymi. Proste wiadomości tekstowe pozostają najpopularniejsze – 85 % badanych przyznało, że wysyła SMS-y, a 64 %. kontaktuje się za pomocą komunikatorów. Popularne jest także korzystanie ze smartfona w celu sprawdzenia maila (75 %) oraz przeglądania mediów społecznościowych (72 %).
Dla ponad czterech na pięciu użytkowników ważnym aspektem są zdjęcia, bo aż 82 %. Regularnie zdjęcia robi zaś 78 % badanych, korzystając z zaawansowanych funkcji fotograficznych, Zrobione zdjęcia edytuje i retuszuje 31 % ankietowanych. Najczęściej te modyfikacje dotyczą korekcji światła, redukcji czerwonych oczu, usuwania niepotrzebnych obiektów, a także tworzenia kolaży. Natomiast 41 % respondentów publikuje te zdjęcia w mediach społecznościowych. I tutaj również wchodzimy w temat naszej świadomości, że edycje te istnieją dzięki AI.
Spora grupa Polaków nie wie, że korzysta z AI
Blisko połowa badanych korzysta z narzędzi AI (48 %). Ponad połowa z nich (27 %) przyznała, że nie zdawała sobie sprawy, że to sztuczna inteligencja, mimo iż aż 83 %. badanych wykorzystuje do tego celu smartfon, który we współczesnym świecie możemy traktować jako podręcznego asystenta w kieszeni. Na drugim miejscu znalazł się komputer – 50 % przebadanych właśnie za jego pomocą korzysta z narzędzi AI.
Osoby niekorzystające z narzędzi AI podchodzą z pewną rezerwą do tej technologii. Jedynie 15 % z nich przyznaje, że dodanie do ich smartfonów funkcji opartych na AI sprawiłoby, że korzystanie z tych urządzeń byłoby bardziej satysfakcjonujące. Twierdzą, że są przyzwyczajone do wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej (36 %), nie ufają sztucznej inteligencji (24 %), a także uważają, że AI zaburza rzeczywistość (24 %). Jednak przebadani Polacy, którzy dali szansę AI – poznali narzędzia i wykorzystują je na co dzień, uważają, że ta technologia to oszczędność czasu (56 %) oraz wygoda (43 %). Ważne jest dla nich także to, że mogą „dopytać” o pewne rzeczy (41 %) oraz że nie muszą szukać samodzielnie odpowiedzi na nurtujące ich kwestie (39 %).
Polacy są skłoni płacić za AI w smartfonach
Aż 92 % respondentów korzysta z narzędzi AI w celach prywatnych – głównie dla rozrywki. Ponad połowa badanych (54 %) zadaje chatowi AI pytania na wszelkie tematy, które ich nurtują. Sztuczna inteligencja służy im także do przerabiania zdjęć (50 %) – narzędzia AI do edycji i retuszu zdjęć dostępne w smartfonach są jednymi z trzech najchętniej wykorzystywanych narzędzi. Uwzględnili oni także narzędzia do tłumaczenia tekstów i tłumaczenia głosowego. Warto zaznaczyć, że ankietowani częściej te funkcje chcieliby wykorzystywać w domu niż w biurze.
Wyniki badania pt. „Czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach?” pokazują, że ponad połowa przebadanych Polaków (59 %) byłaby skłonna płacić za dostęp do narzędzi opartych na AI. Z tej grupy, niemal jedna trzecia (32 %) przeznaczyłaby na ten cel nie więcej niż 10 zł miesięcznie. Podobny odsetek osób (29 %.) – między 11 a 20 zł. Według ankietowanych najlepszym rozwiązaniem byłby miesięczny abonament, tę opcję wskazało 37 % lub jednorazowa opłata za dostęp do funkcji AI (30 %.).
OnePlus Pad 2 od dziś na rynku a my już mieliśmy tablet w rękach. Pierwsze wrażenia
Wyniki badań są spójne ze strategią marki, która zakłada demokratyzację AI – smartfony OPPO z funkcjami AI mają być dostępne dla wszystkich i przy tym mają być przystępne cenowo. OPPO na polskim rynku realizuje ją w ramach ogólnopolskiej kampanii pod hasłem „UżywAI – to proste!”, która promuje smartfony z rodziny OPPO Reno12 5G.
W modelach z tej serii znajdziemy funkcje AI, które m.in. mają poprawiać komunikację – jak AI LinkBoost, dająca możliwość elastycznego przełączania sieci na podstawie środowiska sieciowego użytkownika, czy sprawiać, że utrwalone na zdjęciu wspomnienia będą wolne od niechcianych obiektów, dzięki Gumce AI. OPPO nie pobiera opłat od użytkowników za korzystanie z funkcji AI – w serii OPPO Reno12 5G oferuje je za darmo.