Ostatnie dni w sieci, nie tylko technologicznej, ale właściwie w każdej jej części, wszyscy donoszą o koronawirusie, a dokładnie o skutkach, sposobach radzenia sobie z objawami, dobrych praktykach, kończąc nawet na sposobie spędzania wolnego czasu podczas kwarantanny. Dorzucamy użyteczną cegiełkę, bo wydaje mi się, że takie pomysły należy promować. Powstał polski bot, który przez telefon udzieli Ci odpowiedzi na pytania w sprawie koronawirusa.

Kiedy na jednej z fejsbukowych grup pojawił się post informujący o tej inicjatywie, wiedziałem, że to będzie strzał w dziesiątkę. Tym bardziej, biorąc pod uwagę, że pomimo szerokich kampanii uświadamiających jak się zabezpieczyć przed zarażeniem, mam świadomość, że ze względu na skalę problemu, w głowie pełno pytań.

Jak zauważył autor posta, infolinia NFZ korkuje się oczekującymi ludźmi, którzy chcą uzyskać odpowiedzi na swoje pytania, dlatego taka inicjatywa, to pomysł, który my wspieramy z całą stanowczością.

Hej! Poza prowadzeniem bloga i profili w SM pracuję na co dzień w firmie, która zajmuje się sztuczną inteligencją.

W piątek sprawdzaliśmy, ile trzeba czekać na połączenie z infolinią NFZ – przed nami było 50 osób w kolejce.

Dlatego postanowiliśmy pomóc i stworzyliśmy bota, który obsługuje zapytania dotyczące koronawirusa.

Wczoraj, przez pół dnia, dzięki zaangażowaniu naszego zespołu oraz internautów, którzy masowo zaczęli nam pomagać dzwoniąc do naszego bota, udało nam się go wytrenować pod kątem najczęściej zadawanych przez internautów pytań. Dodatkowo wsparliśmy go bazą wiedzy ze strony NFZ oraz informacjami dotyczącymi aktualnych statystyk dotyczących ilości zachorowań.

A wiecie co jest najfajniejsze? Do naszej infolini dodzwonicie się bez czekania w kolejce, niezależnie od liczby aktualnych połączeń, o każdej porze dnia i nocy.

Numer do bota: 22 122 82 67 (stacjonarny, warszawski – stawka za połączenie zgodna z cennikiem operatora).

Jeśli czujecie, że ta wiadomość może być pomocna dla Waszych obserwatorów – podajcie ją dalej.

Dzięki!

Bot, który odpowie na pytania o koronawirusa

Nie zwlekając długo, zadzwoniłem i sprawdziłem jak bot sobie radzi. Na kilka zadanych przeze mnie pytań, z jednym sobie nie poradził, twierdząc, że nie zrozumiał pytania. Na pozostałe odpowiedział bez żadnych problemów, bardzo rzeczowo i konkretnie (pytałem głównie o objawy).

Największą zaletą bota ma być baza danych, na której został oparty.

Zapytałem przy okazji twórców o plany jego rozwoju, o co możemy pytań i jak powinniśmy to robić oraz o plany rozwoju. Za całym przedsięwzięciem stoi talkie.ai – którzy budują boty głosowe w oparciu autorską platformę.

Sebastian Łubik: Świetna inicjatywa, gratuluje naprawdę genialnego pomysłu, by zaprzęc technologie w pomocy społeczeństwie. Zastanawiam się właściwie jaką bazą danych się posiłkujecie?

Wojtek Przechodzeń: W związku z tym, że bot jest oddolną inicjatywą, nie dysponowaliśmy żadnymi nagraniami rozmów z prawdziwej infolii, o które moglibyśmy oprzeć naszego bota. W normalnych warunkach wykorzystuje się jak największą ilość takich nagrań do tego, żeby dowiedzieć się: 1) o co ludzi pytają najczęściej na infolinii 2) w jaki sposób zadają te pytania, jakich słów używają.
W związku z tym musieliśmy wykorzystać ogólnodostępne źródła. Na początek wzięliśmy oficjalną listę najczęściej zadawanych pytań opracowaną przez NFZ: https://twitter.com/NFZ_Centrala/status/1233083073727733761, ale bardzo szybko okazało się, że to nie wystarcza. W związku z tym:

SŁ: Czy jest jakiś schemat zadawania pytań, tak by bot był w stanie udzielić odpowiedzi?

WP: Jeżeli chodzi o sposób zadawania pytań to tak naprawdę zależy nam na tym żeby, osoby, które do nas dzwonią, zadawały pytania całkowicie naturalnie, tak jakby robiły to z „ludzkim” konsultantem. Bot obecnie potrafi odpowiedzieć na ponad 35 najpopularniejszych odpowiedzi, ale tak jak wspomniałem przed chwilą. W związku z tym, że na chwilę obecną bot działa niewiele dłużej niż 24h, mogą pojawić się sytuacje, że bot nas nie zrozumie. W takim przypadku warto dać mu szansę, zadać pytanie nieco innymi słowami. Warto mieć z tyłu głowy, że każde pytanie, nawet to, na którego bot nie zrozumiał za pierwszym razem, sprawia, że kolejni dzwoniący nie będą mieli już takiego problemu, bo będziemy posiadali materiał do udoskonalenia naszego bota.

SŁ: Domyślam się, że baza będzie systematycznie powiększana?

WP: Jeżeli chodzi o poszerzanie bazy wiedzy, to tak jak wspomniałem – na bieżąco monitorujemy pytania dzwoniących i wzbogacamy bota w oparciu o nowe pytania. Jeżeli chodzi o to, co obecnie bot umie, to odpowiada na ponad 35 najpopularniejszych pytań, począwszy od: informację jakie są objawy, dlaczego trzeba myć ręce, co powinienem zrobić jak mam wrażenie jestem chory po bardziej szczegółowe pytania typu: czy picie alkoholu pomaga, czy wirus przenosi się na zwierzętach, jak przedłużyć receptę w dobie wirusa oraz czy będę mógł przełożyć wyjazd do sanatorium.

SŁ: Wiemy, na jakie pytania bot nam odpowie, a na jakie pytania nie uzyskamy odpowiedzi?

WP: Jeżeli chodzi o to na co odpowiedzi nie uzyskamy to przede wszystkim bot nie będzie wchodził w dyskusję na temat objawów. Jest to oczywiście podyktowane bezpieczeństwem potencjalnych chorych. W sytuacji gdy bot słyszy o jakichkolwiek objawach albo pytanie co ktoś ma zrobić, jeśli źle się czuje – bot poinformuje, żeby zadzwonił do stacji sanitarno epidemiologicznej (zgodnie z wytycznymi NFZ) i podpowie gdzie listę takich stacji znaleźć w internecie (oraz może wysłać link do strony internetowej).

Moim rozmówcą był Wojtek Przechodzeń, jeden z założycieli i szef działu technologicznego w Talkie.ai.

89825676 884418831988145 3748606748248768512 n
Zapis przykładowej rozmowy.

By skorzystać z bota, należy zadzwonić pod warszawski numer telefonu: 22 122 82 67, gdzie od razu, bez kolejki uzyskamy połączenie z botem, a ten po krótkim przedstawieniu będzie gotowy na udzielenie odpowiedzi na nasze pytania. Gorąco polecam, świetne narzędzie, które może przydać się osobom, które nieco mniej biegle poruszają się w świecie internetu, myślę tutaj o seniorach, którzy mogą zadać pytanie i uzyskać na nie od razu odpowiedź.

Brawo dla twórców! Świetna inicjatywa.