25 kwietnia zaczyna obowiązywać nowy regulamin Facebook. Obszerny, 26-stronicowy dokument jest pokłosiem afery Cambridge Analytica, a także odpowiedzią na regulacje RODO/GDPR. Co warto o nim wiedzieć?
Facebook opublikował właśnie nowy regulamin. Jest to pierwszy tak obszerny i szczegółowy dokument w historii firmy, choć należy przy tym przyznać, że jego główne założenia raczej pozostały niezmienione. Regulamin określa jaka aktywność w portalu jest zakazana i jakie konsekwencje wiążą się z jego złamaniem. Mowa w nim o wiarygodnych groźbach użycia przemocy, terroryzmie, fake news i mowie nienawiści. Dodatkowo, twórcy regulaminu starają się wyjaśnić także zasady działania nowych funkcji serwisu oraz zasady funkcjonowania systemów przetwarzających dane.
nowa lista słów zakazanych
Największe poruszenie (podszyte w większości przypadków lekkim rozbawieniem) wywołała lista słów, które od dziś będą uznane za mowę nienawiści. Nie wolno używać wyrażeń wskazujących na niedobory umysłowe, fizyczne czy też moralne innych użytkowników. Każdy, kto w facebookowym komentarzu lub poście nazwie swojego oponenta „głupim”, „brzydkim”, „puszczalskim”, „niedorozwiniętym” czy nawet „skąpym”, naraża się na blokadę konta. Zabronione jest także używanie wszelkich słów używanych do wyrażania pogardy lub niesmaku, takich jak „nienawidzę”, „nie lubię” czy też „obrzydliwe”.
Facebook vs. RODO
Oczywiście nie zabrakło odwołań do sposobu wykorzystywania przez serwis naszych danych. Jak dowiadujemy się z nowego regulaminu, Facebook dopuszcza możliwość wykorzystania m.in. informacji o naszych preferencjach, a nawet poglądach politycznych lub wyznaniu, a także danych pochodzących z zewnętrznych aplikacji do personalizacji treści reklamowych. Firma Zuckerberga informuje także o możliwości użycia technologii rozpoznania twarzy na zdjęciach.
Warto przy tym wiedzieć, że oba punkty regulaminu nie wymaga od nas akceptacji — do dyspozycji użytkowników został także udostępniony przycisk „Zarządzaj ustawieniami danych”. Nieco inaczej ma się sytuacja z danymi o zachowaniu użytkowników w obrębie samego serwisu. Facebook zastrzega sobie możliwość wykorzystania tych informacji w celach marketingowych i zaakceptowanie tego faktu jest konieczne, jeśli w dalszym ciągu chcemy korzystać z serwisu.
Regulamin Facebooka w całości można zobaczyć pod tym linkiem. Użytkownicy mają czas na jego zaakceptowanie do 25 maja, a więc do momentu od którego zacznie obowiązywać RODO. Równolegle zdecydowano się na aktualizację Zasad dotyczących ochrony danych oraz Zasad stosowania plików cookie.