Agencja Associated Press zauważyła, że pomimo wyłączonych usług lokalizacyjnych w ustawienia prywatności usług Google lokalizacja użytkownika nadal jest zapisywana.
Kojarzysz komunikat, w którym Google pyta się o pozwolenie na dostęp do Twojej lokalizacji? Okazuje się, że nawet gdy nie zezwolisz na to i zablokujesz możliwość lokalizacji, mają dalej do niej dostęp.
Według doniesień AP na przykład Google Maps pobiera informacje o lokalizacji użytkownika w momencie samego włączania aplikacji. Automatyczne dzienne aktualizacje pogody w widgetach Androida również znają przybliżoną lokalizację urządzenia. Badacze z uniwersytetu w Princeton potwierdzają doniesienia Associated Press.
Oficjalny komunikat Google mówi o promowaniu wolności wyboru użytkownika: Możesz wyłączyć historię lokalizacji w dowolnym momencie. Gdy historia lokalizacji zostanie wyłączona, miejsca, które odwiedziłeś, nie będą zapisywane.
Takie informacje znajdziemy w polityce prywatności Google, o tutaj. To ten dokument, którego nikt nie czyta ;)
Okazuje się jednak, że pomimo wyłączenia historii lokalizacji niektóre aplikacje automatycznie zapisuję czas oraz miejsce bez zgody użytkownika.
odpowiedź Google
Google odpowiedziało Bloombergowi:
“Location History is a Google product that is entirely opt in, and users have the controls to edit, delete, or turn it off at any time. As the story notes, we make sure Location History users know that when they disable the product, we continue to use location to improve the Google experience when they do things like perform a Google search or use Google for driving directions.”
Po co takie informacje mogą być potrzebne Google? Zapewne będzie chodziło o targetowanie reklam. Oczywiście w tle będzie także historia o personalizowanym, jak najlepszym doświadczeniu dla użytkownika i dostosowywaniu wskazówek itp. rozumiem. Nie ma jednak co ukrywać, że zawsze chodzi o pieniądze.
Warto wspomnieć, że Google bardzo zależy na dobrze ukierunkowanych reklamach. Tak naprawdę, to komu nie zależy ;) Zeszły kwartał Google zamknęło z 24% wzrostem przychodów z reklam. Daje im to zysk (po odjęciu kwot dla partnerów) na poziomie ponad 26 miliardów dolarów.
Sprawdzałeś kiedyś swoją historię konta Google i to, co wiedzą o Twoich aktywnościach? Możesz ją sprawdzić pod tym linkiem po zalogowaniu się na swoje konto Google. Jeśli używasz wyszukiwania głosowego/asystenta uprzedzam – może być creepy ;)
P.S. Ciekawe czy to nie narusza przypadkiem RODO.