Fani serii Fable będą musieli uzbroić się w cierpliwość – wbrew wcześniejszym zapowiedziom, najnowsza produkcja studia Playground Games nie pojawi się na rynku w tym roku.

Podczas ostatniego odcinka oficjalnego podcastu Xbox, dyrektor Xbox Studios Craig Duncan potwierdził, że zespół zdecydował się przeznaczyć więcej czasu na dopracowanie produkcji. Tytuł trafi do graczy dopiero w 2026 roku, choć dokładna data nie została jeszcze ustalona. Mimo że nie są to wieści, na które liczyli fani, Duncan zapewnił, że cierpliwość zostanie wynagrodzona – nowa odsłona serii ma przedstawić najbardziej imponującą i zachwycającą wersję świata Albion, jaką gracze kiedykolwiek doświadczyli.

Fable to jedna z najbardziej cenionych brytyjskich serii gier RPG, zapoczątkowana w 2004 roku przez studio Lionhead pod przewodnictwem wizjonera Petera Molyneux. Seria zasłynęła z połączenia baśniowej estetyki, moralnych wyborów oraz humoru, zyskując oddaną bazę fanów. Po zamknięciu Lionhead Studios w 2016 roku przyszłość marki stała pod znakiem zapytania, aż do ogłoszenia prac nad nową częścią w 2020 roku.

Jakość nie ilość, idzie wiatr zmian?

Fable

Oprócz informacji o opóźnieniu, w dzisiejszym odcinku podcastu Xbox zaprezentowano również nowe materiały z rozgrywki w fazie pre-alpha, które zdają się potwierdzać słowa Duncana o wyjątkowej jakości produkcji. Nagranie pokazuje ogromny postęp graficzny w porównaniu do poprzednich części, jednocześnie zachowując charakterystyczny klimat serii.

Społeczność graczy przyjęła wieści o opóźnieniu z mieszanymi uczuciami. Wielu wyraziło rozczarowanie dłuższym oczekiwaniem, jednak dominującą reakcją wydaje się zrozumienie – w branży gier wideo coraz częściej spotyka się przesunięcia dat premier, szczególnie w przypadku rozbudowanych produkcji RPG. 

Subskrybuj DailyWeb na Youtube!

Fable zadebiutuje w 2026 roku na PC, Xbox Series X oraz Xbox Series S. Krążą również pogłoski o możliwej premierze na PlayStation 5, a nawet Nintendo Switch 2 równocześnie z pozostałymi platformami, jednak multiplatformowy debiut nie został oficjalnie potwierdzony i prawdopodobnie nie zostanie ogłoszony przed ustaleniem konkretnej daty premiery.

Moim zdaniem, decyzja o przesunięciu premiery Fable może być także powiązana z niedawnym, dość chłodnym odbiorem innej produkcji z portfolio Xbox Game Studios – Avowed od Obsidian Entertainment. 

Blood of Dawnwalker odporne na zawirowania NetEase

Gra, która zadebiutowała z mieszanymi recenzjami i spotkała się z krytyką dotyczącą jej technicznych niedociągnięć oraz słabej fabuły. Niewykluczone, że słabe przyjęcie Avowed sprawiło, że Microsoft podchodzi teraz ostrożniej do swoich kolejnych ważnych tytułów.

Możliwe, że jesteśmy świadkami nowego trendu w branży gier, gdzie wydawcy i deweloperzy zaczynają wreszcie stawiać jakość produktu ponad narzucone terminy wydawnicze. Po fali krytyki, która spadła na niedopracowane tytuły jak „Cyberpunk 2077” czy „Redfall”, firmy wydają się wyciągać wnioski z tych lekcji. Coraz częściej dają swoim zespołom tyle czasu, ile rzeczywiście potrzebują, by stworzyć gry, które faktycznie spełnią oczekiwania graczy.