Firmę Kawasaki założono w Japonii w 1886 roku. Dopiero prawie 100 lat później, w 1961 roku w Kawasaki Aircraft wyprodukowano pierwszy motocykl. Poza nimi firma produkuje bądź produkowała statki, wodoloty i łodzie podwodne, lokomotywy oraz wagony kolejowe i metra, śmigłowce oraz samoloty bojowe i pasażerskie, a nawet… elementy stacji kosmicznej.

W czerwcu 2021 firma Kawasaki ogłosiła, że sprzedaż dużych motocykli wzrosła o 80 procent od roku finansowego 2017. Ponadto zauważyła, że klienci marki są coraz młodsi, a liczba motocyklistów w wieku 20 lat wzrosła w tym samym czasie o 60 procent. Wszystko to sprawiło, że zdecydowano się wydzielić firmę, która ma zajmować się jedynie produkcją motocykli. Tak powstało Kawasaki Motors Limited, które oficjalnie ruszyło 1 października.

Do tej pory motocykle Kawasaki nosiły na sobie nawę firmy, której niekiedy towarzyszyła stylizowana litera „K”. Całość wygląda na tyle zwyczajnie, że mógłbym obstawić, iż zdecydowanie bardziej rozpoznawalny jest stylizowany napis Ninja, widoczny na sportowych motocyklach tej marki od 1984 roku.

stare i nowe logo kawasaki

W 2014 roku, gdy na rynku zadebiutowały bardzo ciepło przyjęte Kawasaki Ninja H2 i H2R, firma zdecydowała się umieścić na nich znak nazywany River Mark. Jest to graficzna interpretacja kanji kawa (jap. rzeka).

Choć logo to nijak nie wygląda jak to konkretne kanji, które udało mi się znaleźć w internecie, to znak po raz pierwszy zadebiutował w latach 70.  XIX wieku. Pierwotnie oznaczano nim statki należące do Stoczni Kawasaki Tsukiji, firmy, która ostatecznie przekształciła się w Kawasaki Heavy Industries. Teraz River Mark ma stać się oficjalnym logo Kawasaki Motors Limited.

Nowemu-staremu logo towarzyszy hasło „Let the good times roll” – „Niech nadejdą dobre czasy”, które obrazować ma zmiany w firmie. Wydzielenie osobnego podmiotu zajmującego się tylko motocyklami pozwolić ma marce na nowe otwarcie. Producent zapowiada dobrą zabawę nie tylko dla klientów, ale też dla osób odpowiedzialnych za projektowanie i produkcję motocykli i innych pracowników firmy. Mam nadzieję, że to zapowiedź powstawania równie ekscytujących modeli jak Ninja H2 i H2R. 

Kawasaki wydaje się kierować swoją komunikację ku młodszemu odbiorcy. To zrozumiałe, zwłaszcza jeżeli spojrzymy na zaprezentowane przez markę statystyki. Pomóc w tym zdecydowanie może nowe logo i nowy sposób komunikacji. Czy przełoży się to na nowe modele japońskiej firmy? Tego dowiemy się wkrótce. 

Volvo odświeża logo. Jest… prosto i płasko