Od zera do kilkudziesięciu tysięcy followersów, czyli SEO na TikToku
Szeroko pojęta branża SEO wciąż dość niechętnie wciąż patrzy na TikTok. Można by ten fakt zignorować, gdyby nie to, że chińska platforma jest aktualnie witryną popularniejszą niż Google. Dla pokolenia Z staje się ona powoli wyszukiwarką nr 1. na blogach poświęconych pozycjonowaniu treści temat TikToka traktowano jako ciekawostkę, a przykładowo forum Reddita dla pracowników SEO, twierdzi, iż ten temat nie jest związany bezpośrednio z branżą i odsyła do ludzi zajmujących się social mediami (czasy się zmieniają, ale wciąż komentarze „post nie na temat” są nieśmiertelne).

Wiele profesjonalnych kursów, które zostały wypuszczone jeszcze w 2022 roku, nie zostało zaktualizowanych o ten ważny czynnik. Co nie znaczy, że brak jest informacji branżowych o tej konkretnej platformie. Najwięcej tego typu treści znajduje się właśnie na TikToku, co pieczętuje jego status jako wyszukiwarki.
SEO na TikToku: nowe zasady
Tiktok w mocnym stopniu przypomina YouTube i umiejętności powiązane z pozycjonowaniem treści wideo, będą bardzo istotne. Należy jednak brać poprawkę na krótki format filmików na TikToku. Przykładowo system weryfikacji clickbaitów na YouTubie sprawdza, czy oglądalność danego filmu spadła w ciągu pięciu minut i na tej podstawie algorytm dostosowuje pozycjonowanie. Na TikToku filmy trwają często mniej niż minutę, więc ważne jest, by już pierwsze słowa materiału zgadzały się z tytułem, bądź hashtagami, zwiększa to bowiem wiarygodność nagrania i sprawia, że jest więcej czynników powiązanych ze słowami kluczami.
Największą zmianą względem innych platform jest fakt, że na TikToku współistnieje tekst na ekranie, opisie i ten wypowiadany na głos. Szczególnie interesujący jest ten drugi. Aplikacja tworzy automatyczne napisy do filmu, ale można je edytować i dodać swoje własne. Istnieje nawet praktyka wstawiania małych napisów tak, by nie były zauważalne dla widza. Tekst jest rozpoznawany przez algorytm, ale nie zaśmieca ekranu.
Więcej tego samego
Dobrze, a jak znaleźć słowa klucze potrzebne do pozycjonowania treści? TikTok dostarcza w tym zakresie dwóch narzędzi. Po pierwsze: autouzupełnianie w wyszukiwarce, pokazuje jakie słowa ludzie kojarzą z danymi frazami i co w danym temacie jest najchętniej szukane.
Po drugie, każdy film u góry ekranu ma zapisane frazy w polu wyszukiwania. Są to słowa kluczowe, które są najważniejsze dla danego filmu. Dzięki temu można łatwo sprawdzić, z jakimi tematami algorytm kojarzy najpopularniejsze nagrania.
TikTok stał się wyszukiwarką, więc co raz więcej praktyk stosowanych w Google będzie można zastosować także i tu. Przykładem może, być formowanie tytułów jako pytań, bo właśnie tak często użytkownicy wpisywali treści w „goglach”. To jest dowód na to, że pewne trendy się nie zmieniają, warto o tym pamiętać zwłaszcza, jak oglądamy filmy z kotami, kiedyś na YT, dzisiaj na TikToku.
Autor: Szymon Stankiewicz