Jeśli jeszcze nie uciekłeś od Google Analytics, ten darmowy kurs może się przydać
GA4 jest już z nami od początku lipca. Google Analytics zostało wywrócone do góry nogami w stosunku do poprzedniej wersji, a to na pewno daje nowe możliwości, ale i sporo ich również zabrało. Dla nas gwoździem do trumny była zmiana obsługi użytkowników online, jeszcze na chwile przed wprowadzeniem GA4. Google chyba zrozumiało problem, że nie wszyscy wydawcy potrzebują kombajnu do śledzenia statystyk. Google to chyba zaczyna rozumieć, bo właśnie wypuściło darmowy kurs do GA4.

Naszym głównym narzędziem w kontekście dailyweb było zawsze śledzenie ruchu, jego pochodzenia i kilka klasycznych metryk. Cała reszta to był dodatek, z którego kompletnie nie korzystaliśmy. Czyli dla nas sprawdziłoby się każde randomowe narzędzie do mierzenia ruchu, dostępne w sieci, ale jest jeden haczyk. Bardzo mocno, z racji oczywiście charakteru naszego serwisu, ważna dla nas była statystyka ruchu na żywo. To pozwala na reagowanie, dopasowywanie treści, kierunek wydawania. Google taką opcję nam zabrało na chwile przed przymusowym wprowadzeniem GA4, a nowa forma narzędzia stała się dla nas bezużyteczna, bo nie pokazywała precyzyjnie co aktualnie dzieje się w serwisie. Z rychłym GA4 na horyzoncie, postanowiliśmy rozejrzeć się za alternatywą, chociażby i płatną, ale by miała ten zestaw narzędzi, który potrzebujemy.
Trafiliśmy ostatecznie na Plausible, o którym już kilka razy pisaliśmy. Jest dość drogo, bo rocznie 2k PLN (za nasz poziom ruchu) to góra pieniędzy, ale w dużym skrócie: warto. Mamy wszystko to, co nam potrzebne, a statystyka online działa wybornie. Jeśli jednak zostaliście przy GA4, ale dalej nie czujecie się komfortowo z tym, jak to narzędzie obsługiwać czy konfigurować, to Google wychodzi Wam naprzeciw, bo właśnie opublikowali darmowy kurs, przewodnik po GA4.
Darmowy kurs GA4 od Google

W ramach kursu Google obiecuje, że nauczycie się czy też zrozumienie kilka najważniejszych aspektów GA4:
- w jaki sposób Google zbiera informacje w GA4
- w jaki sposób skonfigurować narzędzie tak, by gromadziło informacje, na których Wam zależy
- w jaki sposób dane lądują w raportach
Kurs zorganizowany jest w 9 lekcjach, gdzie każda z nich trwa nie dłużej niż 10 minut. Opcja wygląda bardzo interesująco, szczególnie dla tych, którzy jeszcze nie zdążyli przyswoić nowej organizacji narzędzia i wszystkich pozostałych zmian. Będzie to dobry sposób również dla tych, którzy GA4 znają, ale chcą poukładać swoją wiedzę.
Kurs znajdziecie tutaj.