W ostatnim czasie Google dosyć intensywnie zaskakiwał pod względem zmian w swoich algorytmach. Chociaż żadna z zauważonych zmian nie została oficjalnie potwierdzona, uważni obserwatorzy świata SEO trzymają rękę na pulsie.

To, co obecnie dzieje się w świecie wyszukiwarek internetowych, to zdecydowanie komediodramat połączony z wyścigiem szczurów pomiędzy największymi podmiotami. O czym mowa? Zbiegiem okoliczności na początku lutego, użytkownicy Google zaobserwowali masowe spadki w ruchu, a zbiegło się to w czasie z dniem oficjalnego startu algorytmu BARD, czyli sztucznej inteligencji od Google. 

Aktualizacja algorytmu

Aktualizacja algorytmu? Brak oficjalnych wieści od Google

W oficjalnej dokumentacji Google nie ma ani słowa o aktualizacji algorytmu wyszukiwania w 2023 roku. Ostatnia odnotowana zmiana miała miejsce 14 grudnia i była związana ze zwalczaniem spamujących linków. Od tego momentu przebojem wdarł się na języki ChatGPT, który znalazł zastosowanie w niemal każdej internetowej branży. Tym dziwniejszy jest fakt, że ostatnie wielkie spadki zbiegły się w czasie z oficjalną datą startu odpowiedzi Google na ChatGPT, czyli algorytmu BARD.

Internet nie dla sztucznej inteligencji

Wszystko wskazuje na to, że w pierwszej kolejności ze swoich pozycji spadły strony, które zawierały w sobie content tworzony przez sztuczną inteligencję. W tym samym czasie, użytkownicy zgłaszali, że nawet bez tego, ich strony zaliczyły drastyczny spadek jakości ruchu.

Google, AI, algorytm
fot. Search Engine Roundtable

Czujni obserwatorzy świata SEO

Niezależni konsultanci i eksperci SEO zaczęli masowo publikować swoje wnioski i obserwacje, z wydarzeń dziejących się od początku lutego. Patrząc na zakres dat, zdecydowanie występuje bardzo wysoka korelacja z rozpowszechnieniem się narzędzi AI. Myślę, że w dużej mierze Google usiłuje ukrócić działania użytkowników, mających na celu obniżenie jakości produkowanej treści czy przejścia do konkurencyjnych wyszukiwarek.

Nic dziwnego, że Wielki G wprowadza dynamicznie i chaotycznie kolejne algorytmy. Bing właśnie zadebiutował z nową wyszukiwarką opartą o ChatGPT, co oznacza że BARD od Google będzie miał dosyć trudne wejście aby przyciągnąć użytkowników. 

Kiedy oficjalna aktualizacja?

Zazwyczaj każda większa aktualizacja algorytmu Google jest skrupulatnie monitorowana i ogłaszana na oficjalnej stronie. Tym razem jest jednak inaczej i żadna z wielkich zmian nie została oficjalnie potwierdzona. Trzeba przyznać, że analityka internetowa i bardzo uważne obserwowanie czy monitorowanie pozycji w wyszukiwarce, stanie się w następnych miesiącach coraz bardziej kluczowe.

Google goni ChatGPT i rozwija swoje AI – poznajcie BARD