16.02.2023 16:00 | Aktualizacja: 16.02.2023 19:22

Google aktualizuje swoje wytyczne dotyczące linków

Google zaktualizowało dokument, który przedstawia wszystkie dobre praktyki związane z tym, jak należy tworzyć linki na swojej stornie internetowej.

Google

Na czas tworzenia tego niusa, polska wersja dokumentacji związanej z linkami nie została jeszcze odświeżona, ale dzięki temu, możecie łatwo dostrzec to, co właściwie zostało dodane. Nie można powiedzieć tutaj o odkrywaniu Ameryki, czy wywróceniu wszystkiego do góry nogami, a bardziej zebraniu i odświeżeniu tego, co właściwie już wiemy. Mimo wszystko warto przez taki dokument przejść, bo wiem z autopsji, że często można zauważyć coś, co robiło się źle.

Brak rewolucji

Prócz suchej informacji na temat tego, jak konstruować linki, a jak tego nie robić, w wersji angielskiej dokumentacji znajdziecie teraz kilka sekcji, które przedstawiają najlepsze praktyki, w kilku obszarach:

Indeksacja linków

Google zaznacza, że w bot w poszukiwaniu linków na stronie rozgląda się za tagiem <a> i parametrem href, dlatego nie należy tworzyć linków w inny sposób, bo może tu uniemożliwić ich prawidłową indeksację.

Czyli, prawidłowo:

<a href="https://example.com">
<a href="/relative/path/file">

Niemożliwe do śledzenia:

<a routerLink="some/path">
<span href="https://example.com">
<a onclick="goto('https://example.com')">

Umieszczenie dobrego Anchora w odpowiedni sposób

To chyba największa oczywistość w całym zestawieniu, czyli odpowiednie umieszczenie Anchora w linku.  Anchornie powinien być pusty, a jeśli taki przypadek się zdarzy, np. ze względu na charakterystyczną budowe szkieletu strony WWW, wówczas należy dodać parametr title, który Google zamiennie potraktuje jako Anchor linku.

<a href="https://example.com/ghost-pepper-recipe" title="how to pickle ghost peppers"></a>

Opisowy anchor

Anchor powinien być opisowy i konkretny, łatwy do odbioru przez osobę odwiedzającą naszą stronę WWW. Należy pamiętać też, że kontekst umieszczenia linka, czyli tekst, który go okala ma również znaczenie (Google tego oczywiście nie przyzna, na pewno ma to jakiś faktory podczas oceny tego aspektu). Google podaje jako złą praktykę, np.:

<a href="https://example.com">Click here</a> to learn more.

A powinno być:

For a full list of cheese available for purchase, 
see the <a href="https://example.com">list of cheese types</a>.

Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Bardzo ważny jest również sposób pracy z linkami, które prowadzimy do swoich podstron, jak i tych poza serwis. Jest kilka dobrych praktyk, o których należy pamiętać. Podstawowym przykładem na linkowanie zewnętrznych serwisów, co do których nie do końca mamy zaufanie, należy dodawać atrybut rel=”nofollow”, który nieoficjalnie nie przekazuje mocy (lub też pełnej mocy).

W przypadku linków wewnętrznych Google sugeruje podanie chociaż jednego linka w treści strony, która będzie stanowić wartość dla naszego odbiorcy, formę uzupełnienia naszego artykułu, opisu produktu czy innej treści. Ilość nie ma większego znaczenia, należy jednak zwrócić na jakość anchoru, na którym link jest wystawiony.

Czy są to są kluczowe informacje? Zdecydowanie. Czy są to świeże informacje? Zdecydowanie nie, ale mimo wszystko warto odświeżyć sobie wiedzę. Polska wersja instrukcji jest jeszcze nie zaktualizowana, a tutaj możecie się zapoznać z wersją w języku angielskim.


Raport Digital 2023: kochamy TikToka, porzucamy Messengera

Raport Digital 2023: kochamy TikToka, porzucamy Messengera

Najnowszy raport Digital 2023 Poland pokazuje, jak Polacy korzystają z internetu i mediów społecznościowych. Co zapewne nie zaskoczy najbardziej, zyskuje na popularności TikTok, odchodzimy od reklam na Facebooku, a do…