Cóż za niefortunny zbieg okoliczności, że wraz z odejściem jednego z pracowników odpowiedzialnych za pozycjonowanie w wyszukiwarce Yandex, wyciekło ponad 1900 skrupulatnie strzeżonych czynników wpływających na SEO. Zdarza się absolutnie każdemu, a dla branży pozycjonującej to naprawdę miły prezent. 

Pojawiły się liczbę głosy, które twierdzą, że wyciek danych odpowiedzialnych za pozycje w wyszukiwarce Yandex to jedno z najciekawszych wydarzeń ostatnich lat w świece SEO. Dlaczego to takie ważne? Do tej pory sekretną tajemnicą wyszukiwarek było to, co konkretnie wpływa na to, jaką finalnie pozycje w wyszukiwarce będzie miała dana witryna. 

Yandex

1922 czynniki rankingowe a Yandex

Google może rządzić się zupełnie innymi prawami niż sam Yandex, chociaż wielu ekspertów już zaczęło dopatrywać się podobieństw. Zupełnym przypadkiem na forum hakerskim został ujawniony kod źródłowy wyszukiwarki Yandex, a w nim takie informacje jak właśnie czynniki wpływające na ocenę witryny czy polityka antyspamowa.

Co dokładnie znalazło się we wspomnianych wyciekach kodu źródłowego? Zapewne Yandex czym szybciej będzie starał się usunąć wszelkie możliwe wzmianki o takim pliku, jednak znalazło się w nim kilka ciekawostek.

Czynniki wpływające na pozycjonowanie w Yandex, to m.in.:

  • PageRank
  • trafność tekstu
  • wiek i jakość tekstu
  • wiarygodność hosta
  • zachowanie użytkownika 
  • liczba unikalnych użytkowników
  • ruch organiczny
  • ranking domeny

Wpływ na dalsze losy SEO

Na skutek wycieku powyżej przytoczonych przykładów, powstała strona Yandex Search Ranking Factor Explorer, która kategoryzuje najważniejsze czynniki rankujące pozycje w wyszukiwarce. Czy będzie miało to wpływ na dalszy rozwój świata SEO? Zdecydowanie, chociaż nikt nie powiedział, że są to czynniki zarezerwowane tylko i wyłącznie dla jednej wyszukiwarki. Z pewnością rozpocznie się teraz fala eksperymentów, czy przypadkiem nie zadziałałoby to w samym Google. 

Aż 60% mieszkańców deklaruje płatność gotówką. Oczywiście, nie w Polsce