Początek roku to często przełomowy moment, w którym obiecujemy sobie, że to będzie produktywny czas, w którym wreszcie zaczniemy zarabiać online i budować swoją społeczność w social media. No może nie wszyscy, ale uważni obserwatorzy digital marketingu z pewnością miewają takie myśli. Zapraszam na subiektywny ranking 10 trendów w digital marketingu na 2023. 

O sztucznej inteligencji w ostatnich tygodniach huczy w całym internecie, TikTok to podstawa współczesnego influencera a UOKiK uwziął się na biednych reklamodawców. Tym pobieżnym przeglądem, zgłębimy przebijające się nieśmiało trendy digital marketingu na 2023 rok.

Digital marketing

TOP 10 trendów Digital marketing

Trend #1: AI nie zabierze marketerowi pracy

Czat GPT czy OpenAI zawładnęły sercem użytkowników i pozostaną z nami zapewne na długie lata. Takie firmy jak Bing czy Microsoft już ostrzą sobie zęby na wchłonięcie sztucznej inteligencji w szeregi swoich produktów. W marketingu AI może asystować w tworzeniu grafik, tekstów, awatarów czy nawet makiet stron internetowych. Tak samo ułatwia, jak może przeszkadzać – projektowanie i wdrażanie procesów kreatywnych nie zawsze da się opisać w precyzyjnych i zrozumiałych dla AI słowach. Trend zdecydowanie hot, ale (jeszcze) nie sprawi, że populacja marketerów drastycznie się zmniejszy.

Trend #2: Influencer niczym prawdziwy celebryta z własnym agentem

Doczekaliśmy historycznego momentu, w którym zawód managera influencera stał się oficjalnym. Oficjalnie sklasyfikowany w ramach MEiN, influencer marketing w 2023 roku ma szanse przeżyć jeszcze większy rozkwit. Każdy, kto zwleka ze swoją karierą w tej branży, od teraz może dostać oficjalny dokument potwierdzający wykształcenie w tym zawodzie. A do tego będzie jeszcze transparentnej, bo obowiązek oznaczania współprac reklamowych sprawił, że przyglądamy się temu jeszcze uważniej i z dystansem.

Trend #3: Będziemy tańczyć na TikToku. A także prowadzić biznes, gotować i się uczyć

TikTok to najgorętszy trend 2023 roku, gdyż już w poprzednich latach zwrócił na siebie uwagę całej społeczności zajmującej się marketingiem. Jak zacząć? Tworzenie krótkich i przystępnych form video nigdy nie było prostsze, a TikTok bazuje głównie na dźwiękach, efektach specjalnych czy formach live stream. Do tego treść czasem odgrywa drugorzędną rolę, ale miejmy nadzieje, nie stanie się to regułą w tym trendzie.

Trend #4: Video. Video. Video. Potem powtórz we wszystkich kanałach

Żyjemy coraz szybciej, konsumujemy coraz więcej treści a do tego czas nadal ma tylko 24h dla każdego z nas. Forma video rozwiązuje problemy marek, które chciałby przekazać więcej w krótszym czasie oraz influencerów czy użytkowników, którzy preferują kontakt bardziej „osobisty” w tej wirtualnej dżungli. Streamy na żywo imitują namiastkę rozmowy z ulubionym celebrytą, influencerem czy marką, którą uważnie obserwujemy.

Trend #5: Znudzi nam się metaverse?

Przekornie trend numer 5 idzie pod prąd tego, do czego Facebook (aka Meta) przekonują nas od wielu miesięcy. Metaverse, gdyby miał zawładnąć naszymi duszami (oraz uwagą, najcenniejszą walutą XXI wieku) to już dawno byśmy zrezygnowali z pozostałych form komunikacji czy spędzania czasu wolnego. Wychodzi na to, że żadne znaki na niebie ani ziemi nie wskazują na zmianę tej sytuacji. Ewentualnie globalna awaria absolutnie wszystkich mediów społecznościowych, która popchnie nas do tego desperackiego kroku.

Trend #6: Nie wymyślaj głupot, aby być wyżej w SEO. Wujek Google patrzy uważniej na to, co wpisujesz

Okrutny Google zabrał się za sprzątanie własnego podwórka i konsekwentnie ukróca to, co do tej pory było normą – bezwartościowe treści oraz wiadomości paramedyczne nie będą już tak łatwe do wypozycjonowania. Ostatnie aktualizacje algorytmów Google zmierzają w stronę użytecznego i pomocnego dla czytelnika contentu, który pomoże szybciej znaleźć treści, których poszukujemy.

Trend #7: Facebook walczący z RODO stanie przed wielkim dylematem

Ostatnie lata nie są łaskawe dla Facebooka, który nadal zbiera liczne kary za naruszenia związane z prywatnością i wykorzystywaniem danych użytkowników. Podobnie jak inni giganci technologiczni konsekwentnie zmaga się z europejskimi normami regulującymi kwestie m.in. przyjmowania ciasteczek zezwalających na gromadzenie danych o odbytej sesji. Facebook stanie przed ogromnym dylematem związanym z tym, że obecne rozwiązanie „albo akceptujesz naszą politykę, albo usuń konto” już może się nie sprawdzić. Co zatem zwycięży: dobro użytkownika czy interesy korporacji międzynarodowej? Rok 2023 pokaże.

Trend #8: Rozproszone i chroniące prywatność komunikatory

Slack, Discord czy Telegram to tylko jedne z zaskakujących trendów, które już zaczynają mieć miejsce. Cenimy swoją prywatność coraz bardziej, a do tego lubimy się zrzeszać w grupy osób o podobnych zainteresowaniach. Odkąd WhatsApp został oficjalnie włączony w cały ekosystem Facebooka, ufamy mu coraz mniej. A przecież do Messengera nie będziemy już wracać. 

Trend #9: Zaczniemy rozumieć Web3, a nawet w nim uczestniczyć

To z pewnością będzie gorący temat, chociaż nadal pozostaje pytanie o jego skalę. Era web3 już się zaczęła i głównym jej celem jest jedno: prywatność. Zaczynamy korzystać z internetu coraz świadomiej, czytać uważniej co zaznaczamy, a przy tym chcemy cieszyć się swobodą korzystania z wirtualnych treści. Dla marketerów drogowskaz stanowić mogą rozproszone reklamy (decentralized ads), które rozpoczną nową epokę w digital marketingu bazującą w całości na zachowaniach i poszukiwanych treściach, a nie danych użytkowników.

Trend #10: Omnibus zweryfikuje nieuczciwe promocje. Era prawdziwych zmian

Ostatni trend w rankingu wróżenia z fusów na 2023 to najwspanialsza unijna dyrektywa naszych czasów czyli Omnibus. Tegoroczny Black Friday z pewnością upłynie pod znakiem gimnastykowania się marketerów i specjalistów od PR. Omnibus wymusza informowanie o poprzedniej cenie z ostatnich 30 dni i podawaniu bieżącej. Już zaczęły się pierwsze kreatywne próby pokazania, że to prawdziwa promocja i niektóre wyglądają naprawdę kuriozalnie. Test, który czeka nas w 2023 roku to powrót do autentycznego informowania o stanie i cenie finalnej produktu. Wreszcie.

Oglądajnik #16, czyli co obejrzeć w Weekend na Netflix, HBO, Disney+, AppleTV i Canal+