W najnowszym badaniu UKE urząd przepytał internautów o kwestie związane z siecią, smartfonami oraz o to, jak oceniają dostępność internetu i ceny. Aż czterech na dziesięciu respondowanych nie wiedziało nawet, jaka technologia odpowiada za dostęp do stron internetowych w telefonie.

Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że urządzenia mobilne są dziś tak popularne, że spora grupa użytkowników smartfonów to, tak zwane „osoby nietechniczne”. Przez rzeczone stwierdzenie mam na myśli określenie usera, który nie chce zagłębiać się w technikalia czy poznawać metod działania poszczególnych rozwiązań. Sęk w tym, że korzystając z jakiegoś rozwiązania, powinniśmy legitymować się, choćby minimalną wiedzą na jego temat. W Polsce nie wygląda to dobrze.

//dzisiaj na dailyweb

Nie chcę, naprawdę nie chcę być malkontentem, natomiast musiałem zwrócić Waszą uwagę na pewne kwestie. Na szczęście nie wszystkie odpowiedzi na zadane pytania zaskakiwały negatywnie. Ba, z niektórych możemy dowiedzieć się tego, jak naprawdę prezentuje się polski krajobraz usług mobilnych.

UKE zapytało Polaków, co sądzą o internecie w smartfonie

UKE

Konsumenckie badanie klientów indywidualnych z 2023 roku pozwoliło Urzędowi Komunikacji Elektronicznej opracować specjalny raport, traktujący o rynku telekomunikacyjnym w Polsce. Z całym dokumentem możecie zapoznać się, pobierając go za darmo ze strony UKE. Ja chciałbym jedynie przytoczyć ciekawe elementy, znajdujące się we wspomnianej dokumentacji.

Na pytanie „Czy orientuje się Pan/i w jakiej technologii świadczone są Panu/i usługi telefonii ruchomej podczas połączeń głosowych?”, aż 40% respondentów odpowiedziała „nie wiem”. Jest to o tyle przerażające, że wskaźnik (3G, 4G, 5G) pojawia się na ekranach smartfonów jako ikonka, którą widać niemal zawsze. Mimo to aż 80% badanych korzysta z internetu mobilnego w telefonie komórkowym. Dotyczy to zarówno osób w wieku 15-44 lat (98%) jak tych, które przekroczyły 60 lat (42%).

Uspokoiło mnie to, że aż 79% osób zna wielkość pakietu danych w swoim urządzeniu. W 86% przypadków paczka pochodzi z abonamentu, natomiast 10% wybiera oferty przedpłacone, czyli pre-paid. Do czego używamy internetu w smartfonie? Rzućmy okiem na TOP 5 odpowiedzi:

  • Wyszukiwanie informacji
  • Korzystanie z poczty elektronicznej
  • Korzystanie z komunikatorów internetowych
  • Korzystanie z bankowości internetowej
  • Korzystanie z mediów społecznościowych

Rzekłbym, standard. Do jakich czynności najrzadziej wykorzystujemy smartfony? Okazuje się, że do poszerzania sieci kontaktów zawodowych, do poszukiwania pracy, do edukacji i sprzedaży przez internet. Nieco mnie to zaskoczyło, szczególnie że właśnie te punkty są przeze mnie i bliskie mi osoby realizowane priorytetowo.

Gamingowy POCO X6 Pro w naszych rękach. Pierwsze wrażenia z użytkowania taniego flagowca

Jesteśmy zadowoleni?

Tak i nie. Wysoko oceniamy jakość obsługi klienta na rynku telekomunikacyjnym w Polsce, podobnie jak dopasowanie do potrzeb klienta i jakość usług. Przeszkadza nam brak przejrzystości w ofertach i niska skuteczność reklamacji. Czy wnioski pokrywają się z Waszą opinią? Dajcie znać w komentarzach pod wpisem.