SpaceX sprzedaje rywalom satelitarne łącza laserowe, które przyspieszają komunikację w przestrzeni kosmicznej
SpaceX rozpoczął sprzedaż laserów satelitarnych, które są wykorzystywane do szybkiej komunikacji w przestrzeni kosmicznej, innym firmom satelitarnym.

SpaceX (Space Exploration Technologies Corporation) to amerykańskie przedsiębiorstwo przemysłu kosmicznego, założone w roku 2002 przez Elona Muska. Jego celem jest budowa silników rakietowych i rakiet nośnych oraz statków kosmicznych, w tym także załogowych. Firma projektuje, produkuje i wynosi na orbitę zaawansowane rakiety i pojazdy kosmiczne, a ostatecznym celem jest umożliwienie ludziom życia na innych planetach.
Tysiące satelitów Starlink firmy SpaceX na niskiej orbicie okołoziemskiej wykorzystuje międzysatelitarne łącza laserowe do przesyłania danych między sobą w kosmosie z prędkością światła, umożliwiając sieci oferowanie szerszego zasięgu Internetu na całym świecie przy mniejszej liczbie stacji naziemnych.
SpaceX sprzedaje rywalom satelitarne łącza laserowe

Prezes firmy Gwynne Shotwell powiedziała na wtorkowej konferencji, że SpaceX jako dostawca będzie sprzedawać tę technologię innym firmom. Oferta laserów została nazwana „Plug and Plaser”, co sugeruje, że sprzęt może być łatwo zainstalowany przez klientów na ich statkach kosmicznych.
Firmy kosmiczne zdecydowały się na sprzedaż komponentów statków kosmicznych, aby zdywersyfikować przychody i zebrać gotówkę na finansowanie większych, kapitałochłonnych projektów. SpaceX opracowuje i testuje swoją rakietę Starship nowej generacji, która ma być tańsza, ale znacznie potężniejsza niż Falcon 9.
To pierwszy raz gdy SpaceX sprzedaje swoje komponenty innym firmom. Dla firmy Muska jest to więc nowość, jednak przypuszczam, że jeżeli okaże się ona sukcesem komercyjnym, to firma może rozszerzyć swoją działalność w tym zakresie. Wprawdzie w listopadzie zeszłego roku Starlink stał się wreszcie rentowny, jednak utrzymywanie tak dużych projektów wymaga znacznych środków i warto po nie sięgnąć, nawet jeżeli przy okazji wzmocni się odrobinę konkurencję.