Sono Sion, czy też właściwie Sono Motors Sion rozwija się w błyskawicznym tempie. Właśnie potwierdzono w testach zderzeniowych, że panele słoneczne są bezpieczne dla ludzi!

O Idei stojącej za produkcją Sono Sion już pisałem w 2019 roku. Byłem wtedy trochę sceptyczny, teraz pora na kilka ciepłych słów, bo wygląda, że ten projekt już niedługo zobaczymy na ulicach! To też drugi po Aptera pojazd z systemem fotowoltaicznym, który jest bliski produkcji.

Sono Sion z panelami słonecznymi w karoserii

Sono Motors ma jasny cel — zmianę świata na lepsze, bardziej przyznane naturze miejsce. Elektromobilność to dobry kierunek do tego celu. W ten sposób powstała w Niemczech w 2016 roku firma. W 2019 roku przedstawiła projekt ekologicznego pojazdu elektrycznego, który ma myć efektywny, produkować energie z ogniw fotowoltaicznych w karoserii, być łatwym w naprawie i eksploatacji, długowiecznym oraz prostym w potencjalnym recyclingu. Zamierzenia te osiągnięto.

Sono Scion

Tym samym stworzono pojazd o mocy 120 kW (163 KM), 270 Nm momentu obrotowego i karoserii w bryle wielkościom odpowiadającej segmentowi B. Niespodzianką jest też przestronny 650 litrowy bagażnik. Na pokładzie znalazł się również nowoczesny system infotainments oraz smaczki jak system czyszczący powietrze, który wykorzystuje prawdziwy mech.

Sono Scion

Sono Sion jest jeszcze lepsze

Od kiedy ostatni raz pisałem o tym projekcie, wiele się zmieniło. Samochód lekko zmienił wygląd, zyskując np. znacznie ciekawsze lampy LED. Zwiększeniu uległ również akumulator pojazdu, który teraz ma 54 kW i ma pozwolić na przejechanie około 305 km. Jego naładowanie do 80% zajmuje 35 minut. System ładowania działa również dwukierunkowo — ładując inne urządzenia z mocą do 3.7 kW, lub po zastosowaniu złącza Type 2 do nawet 11 kW (co pozwoli ładować inne samochody EV).

Sono Scion

Sono Scion

Znacznej zmianie uległ system paneli fotowoltaicznych, które doładowują akumulator pojazdu w celu zwiększenia zasięgu (o nim powiemy sobie w również w następnym akapicie). Początkowo posiadał on 248 ogniw, teraz ich ilość zwiększono do 456. Mogą one w szczytowych warunkach produkować nawet 1.2 kW. Wystarczy to średnio na dodatkowe 112 km (lub nawet 245 km). Rocznie ma to dać średnio 5800 km dodatkowego zasięgu. W 2019 roku firma chwaliła się ponad 10000 zamówień na ten samochód. Pod koniec listopada 2022 przeszło 21000 osób zdecydowało się na wpłacenie zaliczki. Pojazd ma trafić na rynek jeszcze w tym roku.

Sono Scion

Sono Scion

Niestety wzrosła również cena z zapowiedzianych wcześniej 25,000 EUR do 29,900 EUR. Chociaż nie ma się co dziwić, specyfikacja jest teraz lepsza a sytuacja na rynku gorsza.

Ogniwa fotowoltaiczne bezpieczne dla ludzi

W najnowszym komunikacie firmy możemy przeczytać o bezpieczeństwie. Firma przeprowadziła szereg kolejnych testów. Oprócz tych dotyczących zwykłego bezpieczeństwa i przyznających gwiazdki NCAP testom poddano również wpływ paneli foto na ludzi.

Sono Scion

W specjalnej, certyfikowanej jednostce badawczej we Włoszech udało się ustalić, że 456 mikro paneli umieszczonych w karoserii, nie ma wpływu na bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz osób na zewnątrz samochodu. Panele nie pękają i nie ulegają zniszczeniu, które zagrażałoby zdrowiu i bezpieczeństwu. Warto tu podkreślić, że Sono Sion przeszło już około 300 różnych testów bezpieczeństwa. To jednak nie koniec — Sono zamierza sprawdzić pojazd w surowych mroźnych warunkach, poddane testom mają być również systemy ADAS. ADAS to cały system integrujący kilka systemów wspierający bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu.

Sono Scion

Sono Sion w standardzie będzie posiadać:

  • Ostrzeżenie o kolizji czołowej
  • Automatyczne hamowanie awaryjne
  • Ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu
  • Asystent utrzymania pasa ruchu
  • Wspomaganie uwagi
  • Asystent znaków drogowych
  • Asystenta parkowania tyłem
  • Tylną kamerę

Dodatkowe funkcje mają dostarczone być w przyszłości na zasadzie zdalnych aktualizacji. Pierwszą z zapowiedzianych nowości, będzie aktywny tempomat.

Więcej informacji na stronie Sono Motors.