Auto Renault 5 E-Tech właśnie zostało oficjalnie zaprezentowane. Jest awangardowe, uniwersalne, ekonomiczne i przywołuje legendę w wyjątkowy sposób. Może się okazać, że będzie to też najważniejszy model w ofercie francuskiego producenta.

Wszystko w momencie, gdy firma ma już w ofercie 6 elektrycznych modeli, a Scenic zdobywa tytuł Samochodu Roku 2024. Co więcej, fani marki nadal mają na co czekać. Do salonów zmierzają dwa modele, jak ekstrawagancki Rafale i futurystyczny Symbioz.

//dzisiaj na dailyweb

Gdybym miał postawić na któryś z nowych modeli, byłaby nim nowa „piątka”. Renault 5 E-Tech ma wszelkie zadatki, aby stać się hitem sprzedaży.

Renault 5 E-Tech już oficjalnie

Renault 5 E-Tech

Renault 5 E-Tech to model, który zadebiutował jako koncept już w styczniu 2021 roku. To jeden z najciekawszych takich samochodów od lat. Wskrzeszał idee pojazdu, który nie tylko stał się symbolem wyjścia z kryzysu paliwowego, lecz również w swojej II generacji symbolem motosportu i jednym z pierwszych pojazdów typu Hot Hatch.

Renault 5 E-TECH to reaktywacja kultowego klasyka. Zapowiada również 3 nowe fazy Grupy Renault

Renault 5 było bardzo ważnym modelem dla światowej motoryzacji. Zadebiutował na rynku w grudniu 1971 roku, gdy świat pogrążony był w kryzysie paliwowym. Bardzo ważne było wtedy spalanie i niskie koszty eksploatacji. Co ciekawe, już w 1974 roku Renault pokazało elektryczną wersję tego modelu, która dysponowała zasięgiem 110 km!

Trzy lata temu projekt wskrzeszenia tego modelu zrobił na nas olbrzymie wrażenie. Dziś doszlifowano całość. Mam wrażenie, że nie tylko projekt niczego nie stracił, lecz jest wręcz jeszcze ciekawszy.

Samochód oparty jest na pierwszym modelu firmy, który zaprojektowano na AmpR Small – nowej platformie Ampere przeznaczonej do samochodów elektrycznych z segmentu B. Ma całkowicie płaską podłogę, rozstaw osi 254 cm oraz bagażnik o pojemności 326 litrów.

Renault 5 E-Tech 100% electric to również pierwszy model, w którym zastosowano dwukierunkową ładowarkę AC kompatybilną z technologią V2L (vehicle to load) i V2G (vehicle-to-grid). Oznacza to, że w razie potrzeby dzięki pojazdowi będziemy mogli ładować inne samochody lub oddawać energię do sieci (np. podczas awarii prądu).

Silnik Renault 5 E-Tech 100% electric jest bardziej kompaktowy od jednostek napędowych Megane E-Tech 100% electric i Scenica E-Tech 100% electric, na bazie której został zbudowany. Co ciekawe, silnik ten jest w całości wolny od pierwiastków ziem rzadkich.

Występować będzie w trzech wersjach:

  • 70 kW (95 KM / 215 Nm)
  • 90 kW (120 KM / 225 Nm)
  • 110 kW (150 KM / 245 Nm)

Dostępne będą też dwie wersje pojazdu z akumulatorem 40 kWh (do 300 km WLTP) oraz 52 kWh (do 400 km WLTP).

Osiągi (wersja z silnikiem 110 kW i akumulatorem 52 kWh):

  • Przyspieszenie 0–100 km/h: poniżej 8 s
  • Przyspieszenie 80–120 km/h: poniżej 7 s
  • Prędkość maksymalna: 150 km/h

Wymiary i masa:

  • Długość: 3,92 m
  • Szerokość: 1,77 m
  • Wysokość: 1,50 m
  • Rozstaw osi: 2,54 m
  • Przedni zwis: 749 mm
  • Tylny zwis: 633 mm
  • Prześwit: 145 mm
  • Masa: od 1450 kg (wersja 52 kWh) lub od 1350 kg (wersja 40 kWh)
  • Pojemność bagażnika: 326 litrów

Cena Renault 5 E-Tech na europejskim rynku wyniesie 25 000 euro w wersji bazowej.