Najnowszy raport Digital 2023 Poland pokazuje, jak Polacy korzystają z internetu i mediów społecznościowych. Co zapewne nie zaskoczy najbardziej, zyskuje na popularności TikTok, odchodzimy od reklam na Facebooku, a do tego ograniczamy korzystanie z Messengera na rzecz innych komunikatorów. Zapraszam do omówienia raportu przygotowanego przez We are social oraz Meltwater.
Po kilku latach prowadzenia zdalnego życia absolutnie nie zaskakuje fakt, że prawie 90% Polaków ma codzienny dostęp do internetu. Obszerny i merytoryczny raport Digital 2023 Poland pokazuje, w jaki sposób korzystamy z mediów społecznościowych, jak zachowują się użytkownicy poszczególnych mediów oraz jakie są największe zmiany, jeśli chodzi o wybór platformy.
Dostęp do internetu ma ponad 88% populacji, a prawie 67% Polaków korzysta z mediów społecznościowych. To, co warte odnotowania to zmiana populacji Polski w 2023 roku w porównaniu do roku ubiegłego +8,5%, powodowanej głównie migracją związaną z wojną za wschodnią granicą.
Jakie urządzenia posiadają Polacy?
- 97% posiada osobistego smartfona
- 80% populacji ma komputer lub laptop
- 41% korzysta z tabletu
- 39% ma konsolę do gier
- 43% deklaruje posiadanie smartwatcha
- 13% badanych ma urządzenia smart home
- 4% korzysta z VR
Główne wnioski płynące z części poświęconej populacji Polski są dosyć oczywiste – korzystamy z internetu codziennie, niemal każdy posiada smartfona, a do tego chętniej sięgamy po technologię, mieszkając na obszarach miejskich. Warto zaznaczyć, że spędzamy dzienne w internecie prawie 7h, co może zbiegać się zarówno z pracą zdalną, jak i z nadużywaniem social media.
Dodatkowo ponad 70% populacji deklaruje, że główny powód korzystania z internetu to znalezienie poszukiwanych informacji czy bycie na bieżąco z wydarzeniami i wiadomościami. Najchętniej odwiedzaną stroną pozostaje niezmiennie Google. Tyle o wprowadzeniu, a teraz przyjrzyjmy się poszczególnym platformom.
Facebook/Meta
Największy odsetek użytkowników systemu Facebook to grupa wiekowa 18-34. Ponad 50% z nich podaje, że głównym powodem korzystania z tej platformy jest chęć utrzymania kontaktu z rodziną i znajomymi. Co w obliczu rewolucji w ostatnich latach z systemem reklamowym Facebooka, bywa czasem naprawdę trudne.
Facebook pozostaje najchętniej odwiedzaną platformą w świecie mediów społecznościowych i korzysta z niego ponad 87% Polaków. Zaraz za nim plasują się pozostałe aplikacje z tego samego ekosystemu: Messenger 80%, Instagram 61%, WhatsApp 52%.
YouTube
Ze wszystkich platform wideo, najbardziej kochamy YouTube. Nic dziwnego, bo platforma od Google praktycznie nie ma konkurencji o takim zasięgu i znaczeniu jak YT. Co mówi o naszym stosunku do tego medium raport Digital Poland 2023? Platforma dociera do prawie 30 milionów odbiorców, a do tego 75% użytkowników korzystających z internetu zagląda właśnie na YouTube.
Czego szukamy na YouTube? Głównym celem jest słuchanie ulubionej muzyki i odkrywanie nowych dźwięków. Na drugim miejscu znajdują się różne filmiki dotyczące gier wideo i ulubieni YouTuberzy (najchętniej wyszukiwani są: GenZie, Ekipa, Friz).
Pozostający w rodzinie Facebooka Instagram jest drugim medium społecznościowym, które pokochali Polacy. To, co wydaje mi się szczególnie interesujące to zauważalne tendencje spadkowe w zasięgu reklam na Instagramie o prawie 4%. Co może za tym stać? W świecie marketingu zazwyczaj w pierwszej kolejności zaciska się pasa w budżetach reklamowych i uważniej przegląda się skuteczność każdej kampanii. Instagram jest głównie medium zasięgowym, a zazwyczaj za te wskaźniki niewiele reklamodawców jest skłonnych płacić (cenimy bardziej dostarczane transakcje czy nawet liczbę przejść na stronę).
TikTok
Tuż za podium w rankingu ulubionych platform Polaków znalazł się TikTok. Medium z trudną przeszłością, kojarzony z roztańczoną młodzieżą, kontrowersyjnymi wyzwaniami i chińskim gigantem, a jednak zdołał w krótkim czasie podbić nasze serca. Na TikToku konto ma ponad 25% Polaków, a potencjalny zasięg reklamowy wzrósł o ponad 30%. Ta ostatnia liczba zapewne wynika z coraz większego zainteresowania platformą, jako nowym kanałem docierania do potencjalnych klientów, ale też wzrostem liczby powracających użytkowników.
Messenger
Polacy kochają Messengera i ponad 15 milionów użytkowników korzysta z niego codziennie. 40% z nas ma tam konto, co nie dziwi, biorącą pod uwagę, że nie jest już możliwe posiadanie Messengera bez konta na Facebooku. Warte uwagi jest odnotowanie, że między kolejnymi kwartałami spada liczba użytkowników tej platformy o niecałe 2%.
Średnio lubimy Linkedina, jak wynika z Digital Report, a konto tam ma zaledwie 5 milionów użytkowników. Pomimo tego liczba użytkowników na LinkedIn wzrosła o prawie 20% rok do roku, co zbiega się z falą zwolnień i aktywnemu poszukiwaniu nowej pracy. Oczekujemy też informacji o widełkach płacowych od pracodawców, których obserwujemy.
Zasięg reklamowy tej platformy oscyluje w okolicach 10% a stać za tym może przede wszystkim fakt, że system ten nadal nie obsługuje naszej waluty i z założenia reklamy tam są o wiele droższe. Ponadto na rynku polskim brakuje specjalistów od Linkedin Ads, stąd nie ufamy temu systemowi.
Z Twittera korzysta 10% Polaków, co ciekawe, 67% użytkowników to głównie mężczyźni. Imponujący wzrost między 2023 a 2022 użytkowników na Twitterze o ponad 95% to głównie chęć bycia lepiej poinformowanym o aktualnych wydarzeniach w kraju i na świecie i możliwość wchodzenia w dyskusje z dziennikarzami, politykami czy aktywistami.
W Polsce Pinterest nie cieszy się zbyt dużą popularnością, a mimo to 13% populacji z niego korzysta. Na tym medium 80% użytkowników to kobiety, a głównie szukamy tam inspiracji modowych, dekoracji wnętrz, stylizacji czy pomysłów na wystrój i ozdoby. Pinterest zyskał prawie 30% wzrostu względem roku ubiegłego.
Cyfrowa Polska
Cały raport Digital Report jest niezwykle ciekawą kopalnią wiedzy i insightów o zachowaniach cyfrowych Polaków. Kochamy ekosystem Facebooka, chociaż reklamodawcy mają mniej powodów do zadowolenia. Coraz rzadziej zaglądamy na Instagrama, ale nadal go kochamy.
Uwielbiamy spędzać czas w gronie swoich ulubionych twórców na TikToku. Powoli przekonujemy się do Linkedina czy Pinteresta. Masowo zakładaliśmy konta na Twitterze, aby wiedzieć, co dzieje się na świecie i jak przebiegają aktualne wydarzenia. Ten rok był niezwykle cennym źródłem informacji o cyfrowych zachowaniach Polaków i miejmy nadzieję, internet będzie nam coraz częściej służył do pozyskiwania wiedzy, inspiracji czy nowych kompetencji, a nie tylko spędzania w social media wolnego czasu.
Forbes: nawet 61% osób opuści Twoją stronę, jeśli w ciągu 6 sekund nie znajdzie tego, czego szuka