W 2020 roku Ministerstwo Zdrowia wprowadziło elektroniczną receptę, które miała stać się rozwiązaniem na miarę XXI. wieku. I tak rzeczywiście się stało. E-recepta raz na zawsze pożegnała problem z niewyraźnym pismem lekarzy oraz pojawiającymi się na receptach błędami. Pacjent, który otrzyma e-receptę, może bardzo łatwo ją odebrać i wykupić – nie potrzebuje do tego druku wypełnionego przez lekarza. Wystarczy, że w aptece poda czterocyfrowy kod oraz swój numer PESEL.

Teleporada – coraz powszechniejszy sposób kontaktu z lekarzem

Wielu pacjentów błędnie jest przekonanych, że elektroniczną receptę otrzymuje się wyłącznie po skorzystaniu z teleporady. Tymczasem, e-recepty zostały wprowadzone obowiązkowo do użytku na terenie Polski z dniem 8 stycznia 2020 roku. Od tej chwili każdy lekarz, który chce wystawić pacjentowi receptę, powinien wystawić ją w wersji elektronicznej. Oznacza to, że otrzymana recepta zarejestrowana jest w internetowym systemie Ministerstwa Zdrowia – można otrzymać ją zarówno po tradycyjnej wizycie w gabinecie lekarskim, jak i po wizycie odbywającej się w formie teleporady.

Nie ma co ukrywać, że pojawienie się e-recept sprawiło, że teleporady stały się bardzo popularne. To właśnie możliwość otrzymania recepty elektronicznej sprawiła, że coraz większa liczba pacjentów jako formę kontaktu z lekarzem wybiera internet lub telefon. Nie muszą już udawać się do stacjonarnego gabinetu, aby odebrać receptę.

Warto zastanowić się, dlaczego teleporady cieszą się tak dużą popularnością? Otóż, umożliwiają one uzyskanie niezbędnej pomocy medycznej bez konieczności wychodzenia z domu – to bardzo duża pomoc zwłaszcza na tych terenach, na których panuje ograniczony dostęp do usług medycznych. Teleporada jest doskonałym rozwiązaniem dla tych wszystkich osób, które czują się na tyle źle, że nie są w stanie odbyć tradycyjnej wizyty w gabinecie lekarskim.

W tym miejscu trzeba podkreślić, że to nie pacjent decyduje o tym, czy otrzyma potrzebną mu e-receptę. Każda osoba zdecydowana na konsultację zdalną musi pamiętać o tym, że jest zobowiązana do wypełnienia specjalnego formularza, na podstawie którego lekarz zdecyduje, czy dany lek rzeczywiście jest jej potrzebny. To od decyzji specjalisty zależy, czy recepta online zostanie ostatecznie wystawiona.

Czas pandemii to okres, który w największej mierze wpłynął na popularność e-recept i telemedycyny. Utrudniony dostęp do usług stacjonarnych sprawił, że dla wielu pacjentów konsultacje zdalne stały się jedyną formą kontaktu z lekarzem. Pomimo że ten trudny czas już przeminął, telemedycyna nic nie straciła na swojej popularność – wręcz przeciwnie, korzysta z niej coraz większa liczba pacjentów. Przekonują się na co dzień, że usługi świadczone za pośrednictwem internetu bądź telefonu, w niczym nie odbiegają pod względem jakości od wizyt stacjonarnych. 

Co warto wiedzieć o e-recepcie?

Recepta online to recepta wystawiona przez lekarza w systemie Ministerstwa Zdrowia. Występuje pod postacią elektronicznego zapisu, który pojawia się w systemie w momencie wystawienia zlecenia przez lekarza. Jeśli dotyczy leku refundowanego, informacja o niej automatycznie trafia do systemu NFZ. Trzeba podkreślić, że od momentu wprowadzenia e-recept, na lekarzach ciąży obowiązek ich wystawiania w tej właśnie formie, z nielicznymi wyjątkami. 

Warto wiedzieć, w jaki sposób pacjent może uzyskać dostęp do e-recepty. Przede wszystkim, bardzo polecanym rozwiązaniem jest założenie Internetowego Konta Pacjenta w systemie Ministerstwa Zdrowia. Osoby w nim zarejestrowane mogą poprosić lekarza, aby wysłał SMS z kodem dostępu do recepty na numer telefonu przypisany do konta danej osoby. Warto mieć na uwadze również, że receptę można odebrać także za pośrednictwem poczty e-mail, na którą zostanie wysłany plik PDF z kodem kreskowym.

Pacjent dostęp do recepty może uzyskać także, logując się na swoje Internetowe Konto Pacjenta na komputerze lub urządzeniu mobilnym. To właśnie na tym koncie dostępne są wszystkie, wystawione przez specjalistów, e-recepty.

Dostęp do e-recepty można uzyskać także za pośrednictwem pobranej na telefon bezpłatnej aplikacji. Posiadacz oprogramowania nie musi podawać swojego numeru PESEL w aptece.

Co z osobami, które nie posiadają Internetowego Konta Pacjenta? Otóż, one mogą otrzymać receptę w formie papierowego wydruku. Pojawi się na nim kod kreskowy, który przy okazji wizyty w aptece zeskanuje farmaceuta. Na wydruku pojawią się także nazwy medykamentów oraz zalecenia co do ich stosowania.

Czy portale, które wystawiają recepty elektroniczne, są bezpieczne?

Trzeba podkreślić, że otrzymanie elektronicznej recepty na podstawie teleporady to rozwiązanie bardzo wygodne dla dużej części pacjentów. Wizyta w formie e-konsultacji to taka sama wizyta, jak ta w tradycyjnym gabinecie lekarza. Specjalista może nie tylko zapoznać się z historią choroby pacjenta, ale także porozmawiać z nim i zaplanować proces leczenia, a na koniec – jeśli okaże się to potrzebne – wystawić odpowiednią e-receptę.

Konsultacja zdalna ze specjalistą ma bardzo wiele zalet i coraz większa liczba pacjentów to zauważa. Pozwala uzyskać szybką i efektywną pomoc lekarską bez konieczności opuszczania własnego domu. To opcja, która na pewno przypadnie do gustu osobom czującym się tak źle, że nie są w stanie dotrzeć do przychodni o własnych siłach. Recepta online to także doskonałe rozwiązanie dla tych wszystkich osób, które chorują na chorobę zakaźną i nie chcą zarażać postronnych osób w poczekalni przychodni. Warto dodać także, że konsultacje w formie teleporady pozwalają szybko uzyskać potrzebną pomoc medyczną, bez konieczności wielomiesięcznego oczekiwania na wizytę. Telewizyty mogą odbyć się w dowolnej, dogodnej dla pacjenta porze, często poza godzinami pracy stacjonarnych placówek medycznych. 

Trzeba podkreślić, że portale umożliwiające otrzymanie e-recepty nie sprzedają przepisanych przez lekarza leków. Recepty można zrealizować w każdej aptece działającej na terenie Polski.