Tesla ma powody do zadowolenia. Firma podzieliła się ze światem wynikami sprzedaży aut w czwartym kwartale 2023. Mając najświeższe dane, wiadomo już, ile samochodów dostarczył amerykański producent w całym roku. Wartość jest rekordowa!
Podczas omawiania wyników za trzeci kwartał w październiku Elon Musk mówił, że podstawowy SUV, Model Y, prawdopodobnie będzie najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie nie tylko pod względem przychodów, lecz także wolumenu.
Czy ten cel udało się zrealizować? Tego nie wiemy, ponieważ przy okazji publikacji wyników firma nie podała, ile konkretnie sztuk danego modelu sprzedano. Zsumowano po prostu wartości dla modelu 3 oraz Y. Jeśli chodzi o S oraz X, ich rezultaty znalazły się w kolumnie „pozostałe modele”. W całym 2023 roku dostarczono dokładnie 1 808 581 samochodów.
Tesla z rekordem i potężnym rywalem tuż za plecami
Tesla używa dwóch wartości przy swoich raportach: liczby aut wyprodukowanych oraz liczby aut dostarczonych. Pierwsza dotyczy naturalnie pojazdów, które opuściły fabrykę, druga może być traktowana jako sprzedaż lub, prościej, liczba aut, jakie dotarły do klientów. Aczkolwiek firma nie definiuje dokładnie, co kryje się pod terminem „dostarczone”.
Warto zaznaczyć, że w 2022 koncern odnotował dostawy na poziomie 1,31 miliona i produkcję wynoszącą 1,37 miliona pojazdów. Tegoroczne liczby oznaczają więc wzrost dostaw o 38% i wzrost produkcji o 35%. Co jeszcze ciekawsze, wyniki osiągnięte w 2022 były o 40% lepsze od tych z 2021, jeśli weźmiemy pod uwagę liczbę dostaw. Widać zatem wyraźnie, że Tesla rośnie dynamicznie, mimo że szef firmy ściął prognozy sprzedaży obejmującej cały rok na właśnie 1,8 miliona sztuk z przewidywanych wcześniej dwóch milionów.
Jeśli chodzi o szczegóły, które dotyczą wyników za trzeci kwartał, Tesla wyprodukowała 476 777 Modeli 3 i Modeli Y oraz dostarczyła 461 538 egzemplarzy. Z taśm produkcyjnych zjechało 18 212 sztuk Modelu S oraz X (umieszczonych w kategorii „pozostałe modele”), a do klientów trafiło 22 969. Niestety nie podano przy tym żadnych liczb dotyczących ikonicznego Cybertrucka. Pominięto również kwestię produkowanej małoseryjnie ciężarówki o nazwie Semi.
https://dailyweb.pl/rozladowani/tesla-cybertruck-jedzie-do-klientow/
Warto także dodać, że w ostatnim kwartale 2023 obserwowaliśmy dość duże wahania cen samochodów produkowanych przez firmę Elona Muska. W styczniu pisaliśmy Wam o obniżkach w zapoczątkowanych w Chinach, następnie w kwietniu wspominaliśmy o korekcie cennika, a w październiku padła decyzja o podwyżce cen Modeli S oraz X.
Choć managerowie Tesli mają powody do zadowolenia, bijąc trzeci raz z rzędu roczny rekord sprzedaży, z pewnością dostrzegają znajdującego się tuż za nimi chińskiego rywala. BYD, producent aut z Państwa Środka zaraportował sprzedaż 3,02 mln aut w 2023 – z czego 1,6 mln stanowiły samochody osobowe z napędem w pełni elektrycznym i 1,4 mln z hybrydowym. 200 tysięcy sztuk różnicy to naprawdę niewiele, a jak możemy się domyślać, Chińczycy raczej nie zadowolą się drugim miejscem.
Elon Musk podczas ostatniej konferencji wynikowej o perspektywie dostaw w 2024 roku powiedział:
Zaryzykuję stwierdzenie oczywistości, ale nie jest możliwe, by osiągać powtarzalne wzrosty na poziomie 50%, ale myślę, że będziemy rosnąć bardzo szybko, znacznie szybciej niż jakakolwiek inna firma samochodowa na świecie.
Trudno przy tym nie odnieść wrażenia, że na gorsze od oczekiwanych wyników ma wpływ sam CEO firmy, który jednym wpisem na platformie X potrafił wzburzyć miliony ludzi, przysparzając sobie zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Z powodu kontrowersyjnych wypowiedzi są oni gotowi do zmiany swoich decyzji zakupowych.
Na koniec chciałbym jeszcze przytoczyć najnowsze dane dotyczące sytuacji w Polsce. Do końca listopada 2023 zarejestrowano w naszym kraju 18 844 sztuk w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza wzrost o 51% względem poprzedniego roku. Najczęściej rejestrowanym modelem auta elektrycznego była Tesla 3. Na drugim miejscu znalazł się Model Y, a podium zamykał Volkswagen ID.4.